Annonsørinnhold:

Nordea og Slush fortsetter samarbeidet – og skal igjen koble nordiske startups og globale investorer digitalt

Publisert Sist oppdatert

Med sitt omfattende nettverk, økonomiske kompetanse og finansielle løsninger ønsker Nordea Startup & Growth å være førstevalget blant oppstarts- og vekstbedrifter i Norden. Nordea er en av hovedpartnerne til Slush og igjen inviterer de til "Investor speed-dating" – både digitale og på selve eventet.

– Én av de største fordelene vi har som Nordens største bank er at vi har et stort nettverk mot det profesjonelle investormiljøet både nordisk og internasjonalt, som gjør at vi kan spille en viktig rolle i formidlingen av kontakt mellom vekstbedrifter og investorer, sier Alma Larsen, kunderådgiver Startup & Growth i Norge.

Vil du være med på digital "investor speed dating"?

Startups 13. oktober 2021

Scaleups 17. november 2021
Les mer om hvordan dere kan være med her







Nordea har ved flere anledninger nå arrangert investormatching events sammen med Slush, verdens ledende gründer- og teknologiarrangement. På grunn av koronasituasjonen begynte vi å arrangere Investor Speed Dating virtuelt. Våren 2021 ble alle rekorder knust med over 300 speed-dater mellom oppstartsbedrifter og investorer i hele Norden – ett av startup-selskapene hadde hele 18 møter med forskjellige investorer! Nordea fikk i tillegg til de nordiske med seg seks av de ti største globale og mest aktive VC-fondene på Investor Speed Datingen – et rekordoppmøte.

– Tilbakemeldingene fra både VC’fondene og selskapene var ensidig positiv og vi har her truffet et udekket behov for en organisert møteplass på tvers av landegrensene, sier Alma Larsen.

Investor Speed Dating på Slush 2019, før korona.

En forpliktelse til nordisk innovasjon

Nordeas første Startup & Growth-enhet ble etablert i Finland i 2014. Det ble en suksess, og dermed ble det etablert tilsvarende enheter i Danmark, Sverige og Norge også.

Hvorfor skal vi som bank velge å finansiere oppstartsbedrifter, spesielt med tanke på at statistikken viser at 90 % av dem mislykkes? Ambisjonen til Startup & Growth har to sider, sier Håvard Lindtvedt, som er leder for det norske teamet.

– Disse bedriftene er våre fremtidige kunder. De utfordrer det eksisterende næringslivet med nye forretningsmodeller og teknologier, og vi ønsker å være en del av miljøet rundt de nye selskapene som vokser frem. På den måten kan vi også lære og få innsikt i den nye verden, sier Lindtvedt.

Den andre siden handler om samfunnsansvar: – Et blomstrende oppstartsmiljø er viktig for vekst og sysselsetting i Norden, og som regionens største bank ønsker vi å støtte nordisk innovasjon.

HÅVARD LINDTVEDT OG ALMA LARSEN

De vanskelige spørsmålene

Nordeas tilbud til oppstartsbedrifter er mye mer enn de vanlige banktjenestene som konto, kredittkort og nettbank. Med over 3 milliarder i utlån til dette segmentet i Norden sitter Startup & Growth etterhvert på mye kunnskap og erfaring på hvilke suksessfaktorer som gjelder for de som lykkes i oppstartsmiljøet. Teamet bruker derfor masse tid på analyse av de enkelte casene og bidra til kompetanseoverføring.

En av kjernekompetansene i Startup & Growth er å hjelpe bedrifter med kapitalstrategi og strukturering av finansiering, enten det er den første kapitalen fra venner, familie og offentlige organisasjoner eller investeringer fra forretningsengler og venture capital-fond. Banklån er også et godt alternativ, sier Håvard Lindtvedt, teamleder for Startup & Growth i Norge.

– Mange gründere tenker ikke på banklån, ofte fordi de ikke vet at det er et alternativ. Men banklån er en god støtte for en gründer som jobber med vekst, fortsetter han.

Nordeas låneprodukter er de mest konkurransedyktige på markedet og er utviklet spesifikt for å møte behovene til nye bedrifter og mer etablerte bedrifter på vei inn i en vekstfase.

Bruke bankens nettverk

Kontakter er også viktig når en bedrift skal opp og stå, og der kommer Startup & Growth inn med det omfattende nettverket sitt. Startup & Growth har kontakter i seks av ti av verdens største VC-fond – kontakter som kan være spesielt viktig for vekstorienterte gründere.

Det danske teamet har også et program der de jobber med å informere Nordeas Private Banking-kunder om hvordan de kan bli forretningsengler.

– I Danmark har vi lært opp rundt 200 forretningsengler fra Nordea så langt, og vi jobber med å bygge et stort nettverk rundt forretningsenglene. Ikke alle er aktive, men vi har lykkes med å få forretningsengler til å investere i oppstartsbedrifter i nettverket vårt, sier Mikkel Rørvig som leder den danske enheten.

I tillegg er Nordea en fullskala bedriftsbank som tilbyr et fullstendig utvalg av løsninger, fra verktøy til å håndtere valutarisiko ved handel med kunder og leverandører i utlandet, til noen av de mest avanserte cash management-løsningene som finnes.

– Det er viktig at vi kan være en relevant partner for dette segmentet, sier Lindtvedt. – Gitt størrelsen vår og rollen vi spiller i samfunnet, ønsker vi å være der. Med kompetansen vår kan vi utgjøre en stor forskjell for disse kundene – fra tidlig i oppstarten til fullskala vekst.

Finn ut mer om Nordea Investor Speed Dating og hvordan du søker.