Annonsørinnhold:

KREATIVE OPPGAVER: Gjennom Wittario kan lærerne gi elevene utfordringer utendørs, som skal løses og dokumenteres på mobiltelefonen.

Utfordrer skoletretthet med digitale spill

Gjennom gamification gjør læringsappen Wittario det morsommere å tilegne seg ny kunnskap.

Publisert Sist oppdatert

At digitale nyskapninger og grensesprengende teknologi også har en plass i skolen, det var Lars Gunnar Fledsberg sikker på. Sammen med Tor Ove Henriksen skapte han den innovative læringsappen Wittario.

Appen er et verktøy som kombinerer den tusen år gamle læretradisjonen med lesing og lytting med nye teknologiske muligheter. Wittario er en innholds-og- spillportal som vekker lærelysten. Du kan velge et ferdigprodusert spill eller du kan designe egne for ditt læringsformål. Appen er tilgjengelig på App Store og Google Play.

GAMIFICATION: Med mobilspill vekkes konkurranselysten hos elevene.

— Jeg ville jobbe med noe jeg har stor lidenskap for, nemlig læringsteknologi, forteller Fledsberg, som sa opp lederjobben etter 23 år i IKT-bransjen til fordel for gründerkarrieren.

I løpet av de siste årene har han startet opp flere selskaper innenfor læringsteknologi. I 2019 ble Wittario til. Teamet består i dag av 15 medarbeidere, med hovedkontor i Moss. Firmaet har fått en plass i mentorprogrammet Telia Startup. Programmet tar hvert år inn nye bedrifter, som benytter kommunikasjonsteknologi på spennende måter.

Dette er årets bedrifter i Telia Startup

Tar elevene ut av klasserommet

Wittario benytter AR-teknologi, og baserer seg på at læringen i stor grad foregår utendørs — elevene må opp fra skolebenken for å løse oppgavene. Forskning har vist at eleverfaktisk lærer mer om de ikke sitter inne i klasserommet hele dagen. Og Høgskolen i Innlandet er nå halvveis i et forskningsprosjekt for å evaluere bruken av Wittario i flere norske skoler. De ser på hvordan opplevelsen blant elevene er sammenliknet med ordinær undervisning.

— Tjenesten vår er en spillplattform. Spillmekanikken sørger for motivasjon. Motivasjon og utendørs bevegelse mener vi sørger for stor grad av involvering som igjen gir økt læringsutbytte, utdyper gründeren.

Det er også årsaken til at navnet «Wittario» ble til:

— Det består av det engelske ordet «wit» eller «witty», som på norsk kan oversetter til «intelligens», «humor» og «moro». Navnet rommer også selve betegnelsen på teknologien bak konseptet, AR, mens «io», spesifiserer at vi er et tech-selskap, forklarer han.

Dette er AR-teknologi:

AR står for "augemented reality", på norsk kalt "utvidet virkelighet". Teknologien legger til virituelle data i opplevelsen av den fysiske verden. Pokémon Go er et godt og velkjent eksempel, med figurer som popper opp i gatebildet foran deg. Gjennom AR "utvides" virkeligheten med et lag av informasjon eller underholdning, i form av grafikk eller lyd.

Fokuserer på tre bransjer

Wittario retter seg ikke bare mot skolene. Fledsberg har fokus på ytterligere to områder. Det ene er opplæring av ansatte i bedrifter, der Wittario kan være en god støttespiller for HR-avdelingen. Den andre er spillbasert markedsføring.

For HR avdelinger har vi laget en rekke ferdige læringsspill på vår plattform som kan brukes til et supplement til øvrige HR-aktiviteter i forbindelse med opplæring, onboarding, lederutvikling, kulturbygging og hjemmekontor arbeide. Vi skreddersyr også kundespesifikke læringsspill.

MOBILEN SOM LÆRINGSVERKTØY: Å ha egen mobil blir vanligere og vanligere, selv på de første skoletrinnene.

Satser internasjonalt

Planen videre er å vokse utenfor Norges landegrenser – og det har de allerede startet med.

– Så langt hat vi hatt størst interesse for plattformen i Sør-Afrika, i tillegg til Norge. Det har nok noe å gjøre med at det er sommer der nå. Da er det mer inspirerende å holde på med ting ute.

E-sport på vei inn i skolen

Fledsberg sier at gründerreisen har vært krevenede, men fin:

— Det har vært mye hardt arbeid, noen skuffelser, men helt klart flest gleder. Jeg har vært med på å skape mange arbeidsplasser og levert verdi til mange fornøyde kunder.

Telia Startup

  • - Et mentorprogram for nye selskaper i vekst, som vil skalere sine forretningsideer på kommunikasjonsteknologi.
  • - Startupene må søke om en plass i programmet, som strekker seg over 12 måneder. De utvalgte bedriftene presenteres ved årsskiftet.
  • - Startupene får kostnadsfri tilgang til en rekke av Telias produkter og tjenester. I tillegg kan de benytte seg av kompetanse fra flere fagfelt, som for eksempel infrastruktur, tilkobling og teknologi, veiledning på finansielle løsninger, logistikk, salg og markedsføring.