Danae Ringelmann i samtale med norske gründere på The Shift. Foto: Gry Traaen

Crowdfundingens mor flyttet til Norge: «Hvorfor er ikke alle nordmenn gründere?»

Crowdfunding er å gi både de åpenbare suksessene og de skrullete ideene en sjanse, mener grunnleggeren av Indiegogo, Danae Ringelmann. Nå har suksessgründeren flyttet fra San Francisco til Norge, og oppfordrer nordmenn til å satse selv.

– Norge burde markedsføre seg som stedet å være for gründere. Med de velferdsordningene dere har, kan man ta sjansen uten å miste helseforsikring til seg selv og familien, og uten å dø av sult om det skulle mislykkes, sier Ringelmann, som deltok på startup-konferansen The Shift i Oslo i forrige uke.

Hun viser til gratis utdannelse, godt utdannede unge mennesker og en rekke andre fordeler. Nylig fulgte hun sin samboer hjem til Norge. Siden i høst har familien på tre bodd utenfor Oslo.

Selv brukte hun fire år uten lønn på å få ideen om Indiegogo på beina, verdens første folkefinansieringsplattform på nett.

– Jeg forfulgte en ide jeg hadde skikkelig tro på, og nå gjør den at flere kan forfølge sine drømmer. Verden er i rask endring, og Indiegogo gjør endringen mulig gjennom å sette flere gode ideer ut i livet enn tradisjonell finansiering gjør, understreker hun.

Danae Ringelmann og Sindre Østgård i samtale under The Shift. Foto: Gry Traaen

Særinteresser

Tradisjonelle banker og investorer må redusere sin egen risiko for tap gjennom å gjette hvilke produkter og tjenester som etterspørres i markedet. Dermed ender de opp med å si mye ”nei”.  De folkefinansierte ideene er allerede testet og har en kundegruppe klar når de lanseres. Verdensomspennende særinteresser kan gjøre ideer som virker «ville» på en investor, til suksesser.

Selv Ringelmann klarer ikke la være å le litt av de rareste suksesshistoriene.

– Vi har for eksempel to jenter på et college som fikk ideen om hodetelefoner med katteører. Ved å trykke på en knapp blir musikken du hører på ørene spilt ut i rommet. Katteørene er da høytalere. Investorer jeg har snakket med, sier gjennomgående ”aldri i livet om jeg ville satset på det”. Alt var ”feil” – de var unge, de var jenter, og ideen var tullete.

– Jentene endte med tre millioner dollar i finansiering. Arianna Huffington er nå involvert i produktutviklingen, fordi hun har en spesiell interesse for alt som er katterelatert, forteller Ringelmann.

En lignende suksess er stadig flere «kattekafeer» som dukker opp i byer over hele verden.

– Dette er beviser på at enhver idé fortjener en sjanse.

Danae Ringelmann fortalte ordstyrer Sindre Østgård (t.v.) og gründerne i salen at nordmenn har gode forutsetninger for å realisere sine ideer. Foto: Gry Traaen

Fast jobb var målet

Indiegogo-gründeren mener at bare en åpen produktpresentasjon for ”alle” som har tilgang til internett, kan avgjøre om det er, eller ikke er, interesse for en idé.

– Det skal ikke sitte en saksbehandler eller komité å vurdere om dette er en ide som er verdt finansiering.  Det handler om å finne sitt community, og med det mener jeg mennesker som deler en interesse. Det kan også være en sak, som likestilling, eller teknologier som helseteknologi eller noe helt annet – som kattekafeer, sier hun.

Ringelmanns egentlige plan da hun var i begynnelsen av 20-årene, var å sikre familiens inntekter gjennom en sikker jobb på Wall Street. Men i den stillingen møtte hun gang på gang frustrerte, kreative mennesker som ikke fikk finansiering til å gjennomføre ideene sine, akkurat som hennes foreldre hadde opplevd i årevis. Hun orket ikke stå og se på.

– Det var ikke på Wall Street hjertet mitt var, sier hun.

Hun måtte gjøre noe annet, og satte seg på skolebenken for å lære om sosialt entreprenørskap. Under studiene møtte hun han som skulle bli den første medgründeren i Indiegogo.

– Jeg vet av egen erfaring hvordan det er å gå fra sikkerheten i en fast jobb og ta sjansen. Jeg kommer aldri ti lå glemme hvordan det var, og det gir meg perspektiver på vanskelige dager. Alt lar seg løse. Pust dypt, ta et skritt tilbake for å lage en ny plan og fortsett fremover!

Danae Ringelmann har flyttet til Asker, sammen med sin norske samboer. Foto: Gry Traaen

Kunnskapsdeling

De første årene med folkefinansiering var det et spørsmål som gikk igjen:

– De spurte om ikke ideene ville bli stjålet. Folk var redd for å legge ideene sine ut på internett, så alle kunne se det. Jeg sa: Nettopp! Det er det som er hele poenget! Hvis man virkelig tror på ideen sin, og at man er i stand til å gjennomføre den, vil tilbakemeldingen man får både gjennom finansiell støtte og kommentarer, gi mye større sjanse for vekst og realisering. Hvis man derimot tror at noen andre vil være i stand til å gjøre det raskere enn deg, så er du kanskje ikke riktig person til å gjennomføre.

– Jeg tror mye av grunnen til at tradisjonelle selskaper blir ineffektive, er at beslutningene tas bak lukkede dører. Indiegogo handler om kunnskapsdeling.

Tid til å telle

Aller mest glad er Ringelmann i ideene som i seg selv gjør en forskjell i verden, som drikkeflasken med et filter som fjerner sykdommer, eller helseteknologi.

Og det er nettopp det Danae skal bruke mer tid på nå, fra sin nye base i Norge:

– Jeg skal finne ut hvordan vi bedre kan kvantifisere påvirkningen vi har på sosiale forhold i samfunnet, og deretter hvordan vi kan jobbe, hvilke verktøy vi må utvikle, for å styrke den. Vi vet om de gode historiene, men jeg ønsker å kvantifisere det.


Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt

Hør også vår seneste BMX-proffen som ble gründer, pitchet med backflip i isvann og landet tidenes crowdfunding. Didrik Dege Dimmen i FlowMotion om hvordan det er å gå på trynet på sykkel og i business. «Det var skikkelig «faen». Jeg tok meg selv i å dra på lesesalen og begynne å studere igjen. Det var en escape fra reality,» forteller han om den dramatiske dagen da kamerastabilisator-startupen gikk på en kjempesmell. Hør hva som skjedde, og hvordan de reiste seg. Dessuten hete tips om å lykkes med crowdfunding, samt en del om fremtidsplanene. Med mer.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg