Per-Ivar Nikolaisen (t.v.) og Lucas Weldeghebriel gründere av nettavisen Shifter.no.

Derfor starter vi Shifter − en nettavis om norske teknologibedrifter i den nye økonomien

Publisert Sist oppdatert

«Hvordan kan det ha seg at unge mennesker får seg til å hoppe ut i det store intet fra Prekestolen, men ikke tør å forlate en trygg jobb,» spurte den berømte seriegründeren Alf Bjørseth i sitt foredrag på Norwegian Tech Award i fjor. 73-åringen vant der prisen som Årets teknologleder.

Noen vil hevde at det er noe med det norske lynnet. Det sies at vi nordmenn ikke liker å ta risiko. Spørsmålet er hvorfor vi skulle være så mye annerledes enn finner, svensker eller for den saks skyld amerikanere. Svaret er vel at vi egentlig ikke er det.

Det er ingen grunn til å tro at en norsk teknolog er så genetisk annerledes skrudd sammen enn en amerikansk teknolog, at det skulle utgjøre den helt store forskjellen.

Som så mye annet handler det mye om kultur, penger og politikk. De siste par tiårene har mye av den teknologiske innovasjonen foregått innenfor oljeindustriens til nå forholdsvis trygge rammer. Norske teknologer og investorer har tjent seg styrtrike på å finne nye og stadig mer effektive måter å utvinne hydrokarboner. Unge teknologer har funnet en trygg og innbringende havn nesten før de har vært ferdig med studiene i selskaper som Statoil og Aker. Samtidig har den ekstremt produktive oljesektoren gitt et høyt lønnsnivå også i andre deler av det fastlønte Norge. Med verdens laveste arbeidsledighet har vi nordmenn kunnet sveve på vår rosa sky gjennom finanskriser og globale nedturer.

Nå er det stopp. Den lave oljeprisen har sendt titusener av oss ut i arbeidsledighet. Ingen kan si sikkert om oljeprisen kommer til å nå tidligere høyder, men det som er sikkert er at Norge har fått en solid vekker om at økonomien må bli mer variert. Vi kan ikke gjøre oss avhengig av en og samme bransje på den måten vi har gjort. Vi er nødt til å tenke nytt, og Norge er nødt til å få flere ben å stå på.

Noe er imidlertid i ferd med å skje i Norge. En ny, heldigital generasjon skal ut i arbeidslivet, og målet for den er ikke nødvendigvis en gullklokke eller jobb i et stort statlig oljeselskap.

Råvarenasjonen Norge er i ferd med å innse at vi må omstille oss. Den digitale teknologien begynner for alvor å sette etablerte foretningsmodeller ut av spill.

Norske medier er sterkt truet av Google og Facebook. Sistnevntes omsetning i Norge er ventet å passere fire milliarder i 2016. 

Den norske taxinæringen trues av et amerikansk selskap som ikke eier en eneste bil.  Og som Joacim Lund skriver i Aftenposten, er det fortsatt mange bedrifter som tror de er trygge og ikke aner hva som er i ferd med å treffe dem.

Nye selskaper popper opp, som hvitveis i mai. Klynger, inkubatorer og arbeidsfelleskap gjør det samme. StartupLab i Forskningsparken i Oslo sa i fjor nei til 4 av 5 nye selskaper som ville utvikle bedriften sin der. I år sier de nei til 9 av 10.

Shifter ønsker å dekke nettopp skiftet fra en relativt trygg råvareøkonomi, med sterkt statlig eierskap, til en litt utrygg, men desto mer spennende innovasjonsøkonomi. Vi ønsker å følge ideene, menneskene, pengene og politikken. Vi vil lage gladsakene om de som lykkes, men også om de som feiler.  Vi vil ta de vanskelige debattene og stille de kritiske spørsmålene.

Vårt naboland Sverige har allerede skapt flere «enhjørninger», har en annen kultur, mer privat eierskap og kapital i omløp, samt bedre rammebetingelser i den nye økonomien. Men vi i Norge sitter også på noe verdifullt.

  1. Vi har penger
  2. Vi har høy grad av tillit til hverandre i Norge, som er et godt utgangspunkt for samarbeid
  3. Vi er verdensledende på utvikling av teknologi og har høy kvalitet på vår teknologer
  4. Og vi har en høy teknologisk penetrasjon i befolkningen

Det er mange spørsmål, og vi gleder oss til å gi oss i kast med dem. Hvem er de smarte og investorene som tør investere i små, sårbare selskap? Har vi gode nok rammebetingelser? Hvordan møter de mektige og etablerte bedriftene den nye bølgen av digitalisering? Og det evinnelige spørsmålet som nesten allerede har blitt en klisje: Hva skal vi leve av «etter oljen»?

Vi som nå starter Shifter er verken basehoppere i Trollveggen eller risikokapitalister. Et par år før Facebook ble til jobbet vi i Aftenposten sammen. Siden har vi gått forskjellige veier i dagspresse og fagpresse. Vi håper og tror vi kan skape en plattform som kan bidra på sin måte i det store skiftet. Vi mener vi har bena ganske godt plantet på jorda når vi sier at Norge trenger en ny nettavis om norsk innovasjon og nye teknologibedrifter. Shifter blir det.

Et PS til slutt: Vi er jo også en startup, så foreløpig ser det ganske tomt ut på vår nettside. I dagene og ukene som kommer, skal vi fylle den med saker. Skal sakene bli skikkelig gode, trenger vi hjelp fra dere. God journalistikk blir til i samarbeid med gode brukere. Så tips oss på lucas@shifter.no eller perivar@shifter.no hvis det er noe du ønsker at vi skal skrive om.

Av Lucas Weldeghebriel og Per-Ivar Nikolaisen, gründere og redaktører i Shifter.no

Hjelp oss å bli bedre. Virkelig, hjelp oss med 2 minutter av din tid og svar på noen få spørsmål. På forhånd takk.