Nina K. Hareide-Larsen, direktør for sosiale medier i DNB. Foto: Stig B. Fiksdal

DNB lanserer gründer- og investor-community

Publisert Sist oppdatert

Danske Bank lanserte The Hub i fjor høst. Nå lanserer DNB sitt eget digitale community.

–Gjennom DNB NXT har vi mange fysiske arrangementer der vi har snakket med mange gründere og investorer. De har etterlyst et sted hvor de kan treffe hverandre uten å være fysisk tilstede på et event. Et sted de kan utveksle erfaring og hente kunnskap fra banken, sier Nina Hareide-Larsen, direktør for sosiale medier i DNB

Nå lanserer storbanken en digital møteplass hvor tanken er at gründere kan møte hverandre og treffe investorer, samt lese seg opp på kompetansen som bor i DNB, forteller hun.

Må gi merverdi

–Er det virkelig et behov for dette?

– Ja, vi har laget det sammen med mange andre som har gitt sine innspill. Vi må selvsagt teste og se om dette er et behov og om vi dekker behovet på riktig måte. Dette er utviklet for brukerne, og det er dem det skal gi merverdi, sier Hareide-Larsen.

–Ligner ikke dette veldig på Danske Banks «The Hub»?

Skjermbilde av DNBs nye tjeneste.

–Jeg har ikke satt meg så godt inn i hva The Hub tilbyr, men vi ønsker å tilby dette til alle som vil bruke det. Vi ønsker å knytte sammen kunnskap, erfaring og kapital. Vi har over lang tid delt kunnskap gjennom DNB Feed, men NXT Comunity vil ha et mer spesifikt fokus på bedriftssiden hvor man kan få tilgang til mer spesfikk kompetanse og treffe folk med lignende utfordringer, sier Hareide-Larsen.

Åpen innovasjon

NXT Community ble lansert forrige uke. Etterhvert vil DNB også lansere DNB Labs, et sted hvor banken kan hente tips og innspill til å drive innovasjon i banken.

–Vi vil la kundene komme innspill til hvordan DNB kan forbedre seg. Vi sitter ikke på alle svarene selv og trenger innspill på å forbedre det vi har og for å lage helt nye tjenester, ting vi ikke har tenkt på selv, sier hun.

Hareide-Larsen forteller at banken lanserte et lignende konsept i 2012 hvor det skal ha vært høy aktivitet.

–Derfor har vi stor tro på at folk vil komme med ideer som vi kan ta tak i. Og at vi kan invitere inn folk til å være med å løse konkrete problemer vi har, forteller sjefen for sosiale medier i DNB.