VIPPS-SJEF: Rune Garborg, vippssjef i DNB, har lov til å smile i dag. Fremtiden er imidelertid uklar. Foto: Stig B. Fiksdal

Smertelig strategitips til Danske Bank etter «knockouten»: Legg ned MobilePay og bli med i Vipps

Kommentar av Lucas Weldeghebriel, journalist i Shifter.

Når din bestevenn forlater deg til fordel for «fienden», bør man legge all prestisje til side og tenke seg godt om.

Da det ble klart at over 100 norske banker sluttet seg til betalingstjenesten Vipps, skrev jeg en kommentar i Shifter om hvor lurt dette var fra et strategisk perspektiv.

Vi kunne i dag våkne til nyheten om at den nordiske storbanken Nordea dolker sin partner Danske Bank i ryggen og forlater MobilePay for å bli med på Vippse-laget (som er et eget selskap).

Det er åpenbart at DNB med dette ikke bare har vunnet et slag, men også hele norgesmesterskapet.

Det er minst tre ting ved dette som gir håp om at norske banker faktisk kan hevde seg i konkurransen med internasjonale aktører.

  1. DNBs strategi om å la flere bli med. Mange snakker om partnerskap og om såkalte «frenemies», hvor du både konkurrerer og samarbeider samtidig. DNB gjør det. Den strategiske beslutningen om å åpne Vipps var mest sannsynlig ikke lett å ta for en bank som er vant til å være sjefen og gjøre alt selv. Men den er 100% korrekt. Med GAFA-selskapene på den ene siden, de kinesiske kjempene på den andre, og fintech-startups med PSD2 i sekken på den tredje, er det bare et spørsmål om tid før bankene vil oppleve et sirkus av en konkurransesituasjon. Skal man møte den reelle konkurransen, som best kan beskrives som «White walkers» i Game of Thrones, må man ta rollen som «Jon Snow» og forene alle krefter.
  2. Nordea svelger stoltheten. Det må være tøft å gå hardt ut i et samarbeid, for så, som en medgangssupporter, hoppe over til konkurrenten. Dette er ikke en lek med rom for prestisje, og det har Nordea skjønt. De valgte riktig. Vipps har uten tvil kapret det norske markedet best. If you can’t beat them, join them
  3. For det tredje, ved at Nordea blir med, åpner dette for en enklere internasjonal ekspansjon. Som Nordens største bank, har Nordea distribusjon som DNB og de 100 andre bankene bare kan drømme opp. Man vinner nemlig ingen kamp ved å kun være på defensiven. Angrep er jo også, som kjent, det beste forsvar.

Spørsmålet er hva Danske Bank skal gjøre. I Norge er kampen tapt. Men i Danmark er mobilbetalingsløsning installert på mer enn 90 prosent av danske smarttelefoner, som jo er et godt utgangspunkt. Skal de fortsette alene i Danmark, eller skal de inngå i et nordisk samarbeid som foreløpig er ledet av Vipps? At de vil skrote tjenesten er usannsynlig. Men at de vil bli en ledende nordisk aktør er like lite trolig.

Uansett hva de tenker, er valget sett utenfra selvfølgelig såre enkelt, men for Danske Bank vil det være ganske utfordrende: Bli med på Vipps-toget, eller overtale Vipps til å bli med på MobilePay. Etter det kan man forføre den svenske tjenesten Swish med litt mer muskler i bakhånd. En tredje mulighet er å inngå et direkte partnerskap med Swish.

At Vipps vant kampen i Norge betyr i den store sammenhengen ikke så altfor mye. Den største betydningen er at vi ser banksjefer som evner å ta modige beslutninger i en tid hvor dette vil bli stadig mer dagligdags.

Så DNB og Vipps kan ikke hvile altfor mye på laurbærbladene.

Ifølge E24 går ikke Nordea  inn som aksjonær i Vipps, slik som DNB og en rekke andre norske banker har gjort.

– Hvorfor går dere ikke inn som eier, spør E24.

– For oss handler det om at kundene har valgt å bruke vipps. 200.000 av våre privatkunder bruker vipps, og vi vil utvikle løsninger. Det er det viktigste for oss, sier Norges Nordea-sjef Snorre Storset til E24, som samtidig signaliserer en opportunistisk holdning med en åpning for å flørte med flere.

Dette understreker også hvor komplekst konkurransebildet er i ferd med å bli.

Vipps kan i dag sprette champagnen. På den annen side: Å vinne et NM betyr ikke at du er verdensmester.

Men det kvalifiserer til en plass i Champions League.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg