Bent Erik Skaug og Olav Nedrelid i Domos.

Domos hentet syv millioner kroner, og forbereder seg på "brutal vekst"

Publisert Sist oppdatert

De har sikret sin første kunde. Nå har de hentet inn penger og kompetanse fra det etablerte næringslivet - blant andre topper fra Orkla og Opera, men også en permittert Northzone-partner som venter på dommens dag.

– Det går bra om dagen. Veldig bra, faktisk. Vi er på vei inn i en fase hvor du føler ting begynner å gå i riktig retning og pilene peker oppover, sier Bent Erik Skaug til Shifter. Han og Olav Nedrelid gründet selskapet Domos sammen for tre år siden, men det er først nå ting har begynt å løsne.

– Vi fikk jo NextGentel som første store kunde, og nå ruller vi ut 1.000 -2.000 enheter om dagen, sier han.

Domos produserer en liten komponent som bredbåndsleverandøren plasserer på deres kunders routere. Denne komponenten kommuniserer med Domos i skyen, hvor den sender informasjon og data om signalstyrke, dekning, antall enheter som er logget på, radiostøy osv. Som gjør at Domos sin kunstig intelligens kan sende tilbake en algoritme som vil optimalisere routerens ytelse.

– Vår fordel er at vi installerer dette på eksisterende routere. En annen løsning ville vært å bytte router, som er mye mer kostnadskrevende for bredbåndsselskapene. Nå kan vi rulle ut software på eksisterende routere, og de blir som nye. Eller enda bedre enn nye routere. De blir smarte, sier Skaug.

Han forteller at de i tillegg til å ha NextGentel som kunde, skal i gang med pilotprosjekter med to nye bredbåndsleverandører. Én i Norge og én i Finland.

– Hvem er det i Norge?

– Det kan jeg ikke si ennå, men begge pilotene er topp-tre aktører, sier han.

70 prosent sliter med WIFI

– Har dere ingen konkurrenter der ute?

– Det er flere aktører som prøver å løse WIFI-problemene, men de løser som regel kun dekningsproblemet. Ja, det er del av problemet, men det er bare en del av det store bildet. Det er mange andre ting som spiller inn. De krever også at du kjøper nye routere, som er en ekstrem kostnad, sier Skaug.

– Men er dette egentlig et så stort problem? Er det ikke en del av pakka å akke seg litt over dårlig WIFI?

– He he, nei.  I Norge har opp mot 70 prosent problemer med WIFI, og halvparten gjør ikke noe med det. De regner bare med at det skal være sånn.  Vi mener det er tull.  Alle skal kunne ha full dekning og gode hastigheter, sier han.

Helautomatisert kundesupport

– Hvordan tjener dere penger?

– Vi tar betalt en pris per bruker per måned. En veldig lav sum, sier han.

– Så dere selger en softwaretjeneste i deres kunders hardware-produkt?

–  Ja. Skyløsningen mottar data fra alle routerne som er knyttet til oss.  Vi ser på data som overføringsrater, signalstyrker, radiostøy, volum på data, (vi ser ikke på innholdet), så kan vi lese mønstre. Deretter definerer vi løsninger og sender oppskriften tilbake til routeren som implementerer dette automatisk, sier han.

Domos tilbyr også sine kunders kunder en app hvor de kan kontrollere sitt eget wifi-nettverk, og hvor de kan kommunisere eventuelle tekniske problemer direkte til brukerne, og for eksempel foreslå at de trenger en extender.

– Hele prosessen hvor vi hjelper brukerne er helautomatisert. I appen vår har vi en chatbot som snakker med deg, sier han.

Han understreker at de dermed også er blitt litt av bredbåndleverandørens ansikt utad.

– Er det vanskelig å kombinere å være et b2b og et b2c-selskap?

– Så lenge vi gjør konsumentbiten bra, appen fungerer og vi kan kommunisere godt, så fungerer det bra. Men det stiller også krav. Vi kan ikke være et nerdete datafirma som bare lager apper, sier han.

Hentet syv millioner

– Vi har egentlig hentet penger jevnt hele veien, men vi hadde en runde i september. Da hentet vi syv millioner kroner. Primært fra gründere, eksisterende aksjonærer, men også noen nye spennende navn, sier Bent-Erik Skaug.

Han forteller de har plukket folk med kompetanse på de områdene de ser på som kritisk fremover.

– Hvilke navn?

– Vi har blant annet fått inn Torleif Ahlsand, tidligere partner i NorthZone, sier Skaug.

– Han er jo anklaget for innsidehandel i spillselskapet Funcom, permittert fra sin stilling i Northzone og venter på dom i en rettssak. Hva er begrunnelsen for å hente inn noe vi må kunne kalle "et kontroversielt navn"?

–Vi har hentet inn folk som vi mener har riktig kompetanse og bakgrunn. Rettsaken er selvsagt noe vi må forholde oss til, men vi ser at det han bringer inn er veldig viktig, sier Skaug.

– Hva er det?

– Han har et godt nettverk og kompetanse rundt det å hente penger, samt en god rådgiver for den kommende veksten vår. Vi har et vindu nå og mener at ingen kan levere det samme som oss, så vi vil være avhengig av en brutal vekst. Grunnen til at vi hentet inn Thorleif, er at han har vært i slike prosesser før, sier Skaug.

I tillegg har Domos sikret seg Roar Engeland, som har vært med å bygge Orkla Finans. Samt Nuno Sitima som har vært med å bygge Opera.

– Jeg startet min første bedrift i 1991. Olav (Nedrelid) og jeg har bygget opp selskaper til 150 mann. Vi har erfaring i å bygge til et visst nivå. Nå må vi bygge enda større, så vi har plukket ut disse som kan hjelpe oss fra en liten startup til en stor bedrift. Når du passerer 30 ansatte, så får du helt andre utfordringer, forteller Skaug.

Verdt 36 millioner NOK

–Hvor mange ansatte er dere i dag?

– Vi er ni fulltidsansatte. Seks i Oslo og tre i Finland, sier han.

– Dere trenger jo mer penger enn 7 millioner? Skal dere hente mer?

– Kommer til å kjøre en ny runde dette året, sier han.

– Hva er verdisettingen på selskapet?

– Vi var verdsatt til 36 millioner NOK før vi hentet penger, men det var en stor intern runde, så det tallet er nok ikke helt representativt.

– Neste største utfordring?

– Uten å høres for cocky ut så tror jeg det er vokse raskt nok. Det blir å utnytte det vinduet vi ser i markedet nå, sier Skaug.

 


Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!

Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».