Mathias Mikkelsen i Memory. Foto: Press

Dro inn 11 millioner på loggføring: "Én krone i Memorys omsetning er veldig annerledes"

Publisert Sist oppdatert

Memory økte inntektene, men doblet underskuddet. 

Memory økte i fjor inntektene fra 6,4 til 11,6 millioner kroner. Årsregnskapet viser imidlertid et underskudd på 8,8 millioner kroner mot 4,6 året før.

– Helt etter planen. Vi skal øke omsetning og underskudd i mange år fremover, sier gründer Mathias Mikkelsen.

I fjor høst hentet selskapet 40 millioner kroner fra SNÖ Ventures samt London-baserte Concentric og statlige Investinor.

Aksjonærene satt per 2018 på henholdsvis 17, 9 og 14 prosent eierandel i selskapet. Mikkelsen selv eier 55 prosent.

— Det blir ikke mer ryddig enn dette. SNÖ kjenner vi fra før, og Concentric er konger i London. Mens Investinor har vært med å bygge selskaper før og har muskler til å være med i videre runder, hvis de vil, uttalte Mikkelsen da.

Nådde ikke 60

Memory tilbyr løsninger som skal effektivisere hverdagen på kontoret og hadde i fjor 4000 betalende bedrifter i 150 land.

I fjor høst hadde også selskapet vokst fra 12 til 30 ansatte. Planen var å doble staben ytterligere på seks måneder, men rekrutteringsprosessen pågår fremdeles.

– Det tar veldig lang tid å ansette de aller flinkeste folkene, så vi klarte ikke helt å nå opp til 60, sier Mikkelsen, som i dag leder et team på 45 fulltidsansatte.

"Annerledes omsetning"

Nå ligger selskapet ifølge Mikkelsen an til å tegne en tilsvarende regnskapshistorie i 2019: økt omsetning og et enda større underskudd.

– Vi kunne drevet dette selskapet hyper-profitabelt med 4-5 ansatte, men det er det ingen som er interessert i, sier Mikkelsen og fortsetter:

– Det man må huske på med oss kontra andre selskaper, er at vi selger høy-margins software uten noen mellommann, som i tillegg er abonnementsbasert. Det er den beste type inntjening man kan ha, sier han og legger til:

– Én krone i Memorys omsetning, er veldig annerledes enn én krone i et selskap hvor det er store kostnader i hvert salg og ekstremt lave marginer.

– Hva blir den største utfordringen i år? 

– I år som i fjor, er vår største utfordring rask nok vekst. I tillegg er det viktig å stabilisere selskapet operasjonelt og kulturmessig når vi har så mange nye ansatte, sier Mikkelsen.

Les også: Mathias Mikkelsens hemmelige masterplan: «Jeg skal bygge verdens største selskap, og om jeg dør, så skal det fortsatt være der.»