Eco Dot styrer hjemmet ditt via dine stemmekommandoer. Foto: Amazon

Echo dot var det mest solgte produktet på hele Amazon i julesesongen. Nå kommer lydstyring for fullt!

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 27. desember 2017

Vi gikk fra PC til mobil. Nå blir lyd + AI det nye grensesnittet.

Amazons digitale assistent Alexa kan du spørre om hva som helst, og hun har som regel et godt svar.

Hun kan til og med styre musikken på Sonos-anlegget ditt, bestille en Pizza, eller skru på lyset i stua. Alt ved hjelp av kommandoen i stemmen din.

De fleste av oss vil naturlig nok møte dette med skepsis. Hvor mange ganger har vi ikke hørt kule nye ting som ikke lever opp til forventningene? Funker det virkelig? Litt som at internett på mobil-telefonen ikke «funket» helt før vi fikk iPhone, og som at Apples Siri ikke funker helt, er det annerledes med både Echo og Alexa.

Ja, det funker. Og ja, dette er som å få internett på mobiltelefonen. Etter iPhone.

Vi har selv en Echo dot i hjemmet som brukes flittig av både store og små, men foreløpig er tjenestetilbudet i Norge begrenset, siden enheten offisielt ikke er lansert her.

Mest solgte produktet på Amazon i julesesongen

I USA derimot går salget så det suser. Echo dot var den mest solgte enheten på Amazon i julesesongen, som tyder på at dette nye paradigmet: Lyd + Kunstig Intelligens (AI) + Stemmegjenkjenning er i ferd med å nå et nivå som gjør at dette nå går mainstream.

Ifølge tall fra analysebyrået Forrester vil 66 prosent av amerikanske husholdninger ha en «smart høyttaler» som Echo eller Google Home i løpet av 2022.

Og skal vi bedømme hvor de store techgigantene nå legger inn støtet, så er det nettopp på AI, lyd og stemmegjenkjenning.

Google har presumtivt den beste teknologien, mens Amazon har forspranget, til dels fordi de var tidlig utr, samt takket være omfattende partnerskap med eksisterende hardware-aktører som Sonos. I tillegg til at Amazon er tidlig ute, har de også et distribusjonsapparat som Google bare kan drømme om, som betyr at de kan pumpe ut enheter mye mer effektivt en søkemotor-selskapet.

De har også i større grad klart å aktivere brukere og utviklere til å lage såkalte «Skills», samt lage integrasjoner gjennom tjenester som IFTTT.

Det betyr at dersom du nå bytter ut alle lyspærene dine med de wifi-styrte Philips Hue-pærene, så kan alt lyset ditt styres gjennom Alexa. Du kan styre Spotify i stua med stemmekommandoer. Eller ved at du ved en kjapp kommando får Alexa til å spille av de siste nyhetene fra NRK.

LES OGSÅ: Ikea lar Alexa og Siri styre huset

Brygger til krig

Når nye plattformer oppstår, vil det også bli et race for å posisjonere seg i det nye paradigmet. Det er nemlig en fordel å være tidlig ute og være tilstede når nye vaner skapes. Både for plattformeierne, men også for tjenestetilbyderne.

Vi ser nå tegn som tyder på at det er i ferd med å utvikle seg til en krig mellom Google og Amazon. Ikke bare fordi konkurransen dem i mellom er høy, men fordi de begynner å angripe hverandre direkte.

Amazon selger blant annet ikke en rekke Google-produkter i sin nettbutikk, deriblant Google Home. Mens søkegiganten på sin side, fjernet nylig muligheten for å se på Youtube på Amazons «Echo Show» (smart høyttaler med skjerm).

På samme måte som det var vanskelig å forutse spill som Angry Birds (ville vært knotete på en Nokia-telefon) eller tjenester som Uber (som kan endevende transportindustrien) før iphone ble lansert, er det like utfordrende å se hvor langt dette nye paradigmet kan nå og hva slags tjenester som kan bli utviklet i fremtiden.

De siste salgstallene fra Amazon tyder på at dette kan gå relativt fort. Mens Apple, Amazon, Google og Samsung nå posisjonerer seg for det nye grensesnittet, er det verdt å merke seg fraværet av Facebook. For hvordan det sosiale nettverket vil forholde seg til lyd er ikke åpenbart.

I siste episode av Shifters podcast om den digitale internettøkonomien diskuterer vi blant annet digitale lydassistenter.

Hør på episoden her:

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.