Carl-Nicolai Wessmann fra spareappen Spiff. Her fotografert ombord i #EntrepreneurShipOne, en båt som vekket minner om jobben som lettmatros på ulike ferger i Oslofjorden. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Endelig for Spiff: — Det går fort fremover, og vi er rigget for det

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 12. juni 2018

Carl-Nicolai Wessmann i Spiff lanserer, og vil vise at det er mulig å gjøre det stort i Norge. 

Sittende foran i baugen av #EntrepreneurShipOne, forteller Spiff-gründeren Carl-Nicolai Wessmann om veien videre for Spiff. Anledningen for at #EntrepreneurShipOne brukes som intervjusted denne dagen, er at Shifter i tre dager har hatt et midlertidig «kontor» på båten. Båten er en del av et nytt prosjekt for å formidle kunnskap om havet, og Johan Brand og Christine Spiten er blant gründerne bak prosjektet.

I forrige uke ble en betautgave av Spiff lansert for de 5000 som stod på venteliste, men full Norgeslansering nærmer seg.

— Nå sparer folk penger, og de sparer penger regelmessig allerede. Vi har satt opp autotrekk på månedsbasis, som er viktig for å nå sparemålene. I tillegg inviterer de venner og familie. Og hvis man sparer sammen, sparer du i snitt litt oftere enn hvis du sparer alene, sier Wessmann til Shifter.

Dermed har Spiff nå kastet seg inn i den såkalte «sparekrigen» for fullt — der en av de andre konkurrentene innen startupverdenen er Dreams, som lanserte sin Android-utgave i forrige uke.

Går opp PSD2-stien

Venteliste-ordningen Spiff lanserte, kom opp som mulighet fordi selskapet opplevde at behovet for appen var såpass stort. I tillegg har selskapet fått hjelp fra «Supertesterne», som Spiff kaller testbrukere som i forkant av lansering har testet appen. Wessmann viser til en Harvard-studie som sier at treningsmønsteret påvirkes av at vi trener sammen med noen andre — og at det at flere går sammen om å spare i Spiff fungerer på samme måte.

— Da har du en som du kanskje står litt til ansvar for. Da sparer man oftere, og i snitt dobbelt så mye — viser det seg, sier Wessmann.

Det har tatt tid å utvikle spareappen før den nå ble lansert for de som stod på venteliste — over to år. På spørsmål om hvorfor det har tatt så lang tid, henviser Wessmann til det innovative.

— Vi er et av de første selskapene i Europa som har bygget en finansteknologi med dype PSD2-integrasjoner. Å være først ute betyr at ingen har gått opp stien før deg. Og da tar ting litt tid, forteller Wessmann.

Vil lage «et produkt som rocker»

Om veien videre for selskapet vil ikke Wessmann si så mye, men forteller at målet er å ta Spiff internasjonalt.

— Vi skal gå litt bredere ut med teknologien vi har bygget, internasjonalt. Vi har en ambisjon om å bli verdens ledende spareselskap, og hvis vi skal hjelpe mennesker med å spare og lage et produkt som rocker, må vi begynne på det arbeidet snart, sier Wessmann.

Samtidig er selskapet opptatt av å ikke måtte flytte til USA, eller Berlin, Paris og San Fransisco. Dette til tross for at selskapet kan tjene på å gjøre nettopp dét.

Screenshots fra Spiff-appen, som ble lansert denne uken.

Rådes til å flytte utenlands

— Det er langt i fra umulig å bli verdensledende fra Norge. Samtidig er forespørslene fra andre kanskje den største utfordringen — vi har jo blitt forespurt om å flytte selskapet til utlandet. «Flytt til London, vi har bedre tilgang til bank, det er mer folk, mer penger — alt er bedre der», sier Wessmann.

Målet har blitt å vise at det er mulig å gjøre det stort i Norge. Wessmann vil ikke uttale seg om hvor mange som har lastet ned appen så langt, men forteller at det er travelt på kundesupport fredag ettermiddag. Og nettopp det at selskapet vil bli værende i Norge, er en viktig del av å bli synlig i markedet — også internasjonalt.

— Ja, det at vi ikke flytter til USA, og at dette skal forbli norsk fintech, blir en del av merkevaren vår. Made in Norway! Det er hele teamet innstilt på, og vi har akkurat kommet i gang. Vi skal lage verdens beste arbeidsplass og produktselskap, og vi har flere nasjonaliteter i teamet vårt allerede. Vi ser at Norge kan være et utrolig fint land, der mennesker fra hele verden kan komme og jobbe, sier Wessmann.

På spørsmål om hvorvidt nordmenn egentlig er skapt for sparing — og om Spiff er skapt for nordmenn — trekker Wessmann frem viktigheten av å ha kontroll på økonomien.

— Å spare gir en god følelse for alle, det gjør ikke forbrukslån eller kredittkortregninger. Jeg er sikker på at de fleste kan huske følelsen av å endelig ha råd til å kjøpe noe man har spart til lenge. Veksten i forbrukslån i Norge er skremmende. Regjeringen burde tatt av seg silkehanskene og forbudt hele bransjen. Det er en pest som burde vært regulert med jernhånd, det ødelegger liv sånn som det er nå, sier Wessmann.

Spiff er dermed ment å gi oversikt i økonomien, samt en følelse av å ha råd til ting.

— Vi vil hjelpe folk å ta styringen over egen økonomi. Gi de et verktøy der å spare blir gøy både alene og med vennesparing. Så gøy at kredittkortene kanskje kan klippes i to?, spør Wessmann retorisk.