Phonect henter stadig nye bedriftskunder til sin skybaserte telefoniløsning.

Etter ni måneders inntekt har de 10.000 bedriftsabonnenter — dobler staben

Publisert Sist oppdatert

Med Google-teknologi har den skybaserte telefoniplattformen Phonect inntatt markedet, og tilbyr funksjoner man tidligere har måttet betale dyrt for. 

Teleselskapet Phonect drar inn bedriftsabonnenter til sin ni måneder gamle skybaserte mobiltelefontjeneste, etter å ha tidligere ha solgt tjenester innen IP-telefoni og sentralbordløsninger siden 2004. Høsten 2016 ble det imidlertid lagt en ny strategi: Selskapet ville utvikle et nytt sett mobile tjenester, skriver Finansavisen.

-- Vi har bygget en skybasert tjeneste som gir også mindre bedrifter tilgang til de samme fullintegrerte telefoniløsningene som de store konsernene har i sine sentralbordsystemer. Forskjellen er at det foregår i skyen, forklarer administrerende direktør Torbjørn Hulbak til Finansavisen.

I løpet av året forventer selskapet å runde 18.000 kunder, men Hulbak "regner med" at veksten vil eskalere ytterligere ettersom flere forstår hva Phonect gjør. Selskapet har allerede måttet doble staben, på grunn av den store pågangen av kunder.

-- Et veldig spennende tog

Den skybaserte telefoniløsningen kjører "på toppen" av Telenors mobilnett, og kundene får dermed tilgang til de fleste av tjenestene som finnes i et større bedriftssystem. Dette er spesielt egnet for selskapets hovedmålgruppe, som er små og mellomstore bedrifter som ønsker seg moderne telefonitjenester, men ikke har råd eller ressurser til å anskaffe store bedriftssystemer.

Telenors infrastruktur blir dermed operativsystemet, mens Phonect sin betjeningsløsning er programmet kundene ser og bruker. Dermed kan selskapene blant annet integrere mot Skype, gjøre sammenkobling av samtaler, og viderekobling til fast- eller mobilnett.

Mobilplattformen er i tillegg basert på Googles teknologi, og dermed får Phonect sine kunder også tilgang på det amerikanske IT-selskapet sine ressurser og nyvinninger.

– Googles tjenesteutvikling er et veldig spennende tog å være med på. Muligheten for å kombinere deres teknologier for sanntids databaseoppslag, stemmegjenkjenning og AI-moduler er noe vi ser ligger veldig nært frem i tid, og vil gi oss mulighet til å tilby et stort spekter av nye tjenester, sier Hulbak.

I fjor hadde selskapet inntekter på 145 millioner kroner. Sport 1 var et av de første selskapene som ble kunder av Phonect, som dermed fikk distribuert telefoniløsningen sin til deres 190 butikker.