Skjermdump av Facebooks nye messenger for barn. Foto: Facebook.

Facebook sikter seg inn mot seksåringer. Lanserer "Messenger for Kids"

Publisert Sist oppdatert

Sosiale medier-kjempen Facebook beveger seg nedover i alder.

I dag annonserte Facebook en ny versjon av sin messenger-app, laget spesifikt for barn mellom 6 og 12 år.

Facebook har i henhold til amerikansk lov ikke anledning til å la barn under 13 år bruke deres tjeneste, men med Messenger Kids trenger man ikke en Facebook-konto, og foreldrene kan styre sine barns aktiviteter fra sin egen Facebook-konto.

–Det er ingen annonser i Messenger Kids og ditt barns informasjon blir ikke brukt til annonsering. Den er gratis å laste ned og det er ingen måte å kjøpe noe i appen på heller, skriver selskapet i et blogginnlegg, skriver The Verge.

Ifølge Facebook selv, tilfredstiller appen loven om privatlivets beskyttelse for barn, COPPA, som skal beskytte barn mot utnyttelse i online tjenester.

Kun i USA -foreløpig

Foreløpig er appen kun tilgjengelig i USA og kun iOS, men skal etter planen rulles ut i Google Play og Amazon App Store de neste månedene.

Selv om appen virker uskyldig på overflaten, melder nettstedet TheVerge, at det underliggende motivet at Facebook skaper en mulighet for at barn blir brukere av deres produkt på et enda tidligere tidspunkt.

Facebook på sin side, hevder at barn enkelt kan komme seg på ulike online-tjenester som Facebook, Twitter, What’s App og Youtube uten foreldres godkjennelse, og at gjennom denne nye appen så hevder de å skape et bedre alternativ enn det som eksisterer i dag.


 

Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.

Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke. 

Hør første episode her!

Christine Steinsholt i Listfully har laget en podcast om hennes gründerreise. Foto: Lucas Weldeghebriel