Facebook-sjef Mark Zuckerberg, fotografert da han holdt foredrag på F8, Facebook sin utviklerkonferanse. Foto: AP

Facebook får strengere regelverk mot valgreklame

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 16. januar 2019

Land der de politiske valgene har vært preget av stor seiersmargin, vil bli regulert av Facebooks regelverk for politisk reklame.

India, Nigeria, Ukraina og EU er landene der Facebook sin markedsføring nå skal reguleres bedre, skriver Reuters.

Som følge av press fra myndigheter over hele verden, introduserte Facebook i 2018 flere initiativer for å regulere reklame og markedsføring hos dem bedre.

Fra og med onsdag vil bare markedsføringsselskaper med kontorer i Nigeria, ha anledning til å publisere markedsføring for politiske partier. Denne loven tilsvarer en irsk lov innført som følge av en folkeavstemning i fjor.

Ukraina blir neste land der denne lovgivningen vil være gjeldende, før også Facebook-reklame i India blir regulert på samme måte.

Bransje: