Ixion skal distribuere produktene sine i high-end-butikker innen design og livsstil.

Feirer avtale med Europas største distributør

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 12. september 2018

Aqipa — Europas største distributør — skal bringe Ixion-produktene ut i verden, inn i markeder som Tyskland, Spania og Belgia. 

Tom Austad, gründer i T-Radio, forteller at merkevaren Ixion nå har fått i havn en avtale med Aqipa, skriver Finansavisen. Dette følger etter at Ixion-produktene gikk på et stort tap i fjor.

— Utrullingen starter i oktober og vet ikke hva dette kommer til å bety for oss, men vi ser for oss å komme opp i mellom 300 og 400 forhandlere, sier Austad til Finansavisen.

Ixion-merkevaren omfatter såkalt «smarte produkter» for lyd og smarthjem, utviklet av tidligere teknikere i Tandberg Radio, samt industridesigner Bård Eker.

Produktene skal lanseres i markeder som Tyskland, Østerrike, Sveits, Frankrike, Nederland, Belgia, Luxembourg, Italia, Spania og Portugal. Butikkene skal ikke være den vanlige elektrobutikk, men «high-end-butikker innen design og livsstil».

— Ingen tvil om entusiasmen

Salget av Ixion-produkter har imidlertid vært lavt, knapt 1,7 millioner i 2016 og én million i 2017. De fire seneste årene viser T-Radios regnskaper et samlet underskudd på 70 millioner årene, og selskapet har brukt stadig mer penger. Likevel har Austad klart å øke aksjekursen fra 80 til 400 kroner, og dette var nivået ved en emisjon på seks millioner kroner tidligere i 2018.

Aqipa har gjort grundige vurderinger av Ixion-produktene, forteller Austad, som mener at produktene vil lykkes bedre på markedet denne gang.

– Jeg kan ikke være sikker, men flere signaler tyder på det. Det er ingen tvil om entusiasmen hos Aqipa etter at de har vurdert oss opp, ned og sidelengs siden mai, sier Austad til Finansavisen.

Han mener salget vil «øke kraftig» når den nye avtalen slår inn i fjerde kvartal.