Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow og Amalie Holt, kundeansvarlig i Folkeinvest kan se tilbake på en skikkelig rekordår for akjsjebasert folkefinansiering

Interessen for unoterte aksjer eksploderte i fjerde kvartal. Nå jager folkefinansiørene profitt

Aksjebasert folkefinansiering fikk sitt virkelige gjennombrudd i årets siste måneder. Kampanjene i fjerde kvartal formidlet mer penger enn i de tre første til sammen.

Publisert Sist oppdatert

Prognosene viser at de to etablerte selskapene på dette området, Dealflow og Folkeinvest, sammen har passert 170 millioner kroner i folkefinansierte emisjoner. I tillegg kommer Bikefinder, som fikk inn over syv millioner kroner og tar en litt uventet tredjeplass på listen over årets største kampanjer.

For å gi et perspektiv på utviklingen, så endte 2019 med emisjoner for 58,3 millioner kroner. Etter årets tre første kvartal var det gjennomført kampanjer for 77 millioner kroner - og nå altså godt over en dobling av det.

Passerte 60 millioner på et kvartal

Det er særlig Folkeinvest som har tråkket gassen i bunn i fjerde kvartal. Etter å ha tilrettelagt kampanjer for litt over 60 millioner kroner de siste tre månedene, ser det Trondheim-baserte selskapet ut på å lande på omtrent 90 millioner kroner på årsbasis. Det betyr at selskapet nå har vokst i kapp og forbi konkurrenten fra Bergen.

– Etter at vi fikk konsesjon i august i fjor, har vi vært meget bevisst på å bygge opp konseptet over tid. Over sommeren 2020 var vi sikre på at vi hadde finjustert nok, og turte å slippe på flere kunder, forteller Amalie Holt, kundeansvarlig i Folkeinvest.

– Hadde dere da regnet med få gjennomført 16 kampanjer på et kvartal?

– Det var gledelig, men samtidig i henhold til planen. Helt tilbake i 2017 var målet å gå i pluss i fjerde kvartal 2020, noe vi har oppnådd med hardt og målrettet arbeid over tid, sier Holt.

– Det er viktig for Norge å ha en folkefinansieringsaktør som går i pluss, noe jeg oppfatter vi er alene om så langt, legger hun til.

Selv om de siste månedene ender med gevinst, er det ikke nok for å oppveie for et svakt første halvår, og på årsbasis regner Holt med at Folkeinvest ender opp med et et resultat på et par millioner kroner i minus.

For Holt er det imidlertid viktigere at «crowden» har vokst til 12.500 registrerte investorer og at den omfatter alt fra dem som er beredt til å gå inn med større beløp til dem som har satset så lite som 400 kroner.

Ble fulltegnet på 36 minutter

Et par gode eksempler på at Folkeinvests «crowd» til tider har vært veldig sultne på få investert, kom i november. Da fikk matblogger og «fattig student» Karen Elene Thorsen fylt sin kampanje på tre millioner kroner på rett under 40 minutter. Uken etter hentet så selskapet Max Snus fire millioner kroner på 36 minutter.

– Da var det så voldsomt at vi hadde litt utfordringer med å håndtere volumet, sier Holt.

Ingen sure miner i Bergen

Fra Bergen høres imidlertid ingen sure miner over suksessen til Folkeinvest.

– Folkeinvest er våre venner og største konkurrenter. Vi er glade på deres vegne for de utrolige resultatene de har levert i høst! Det viktigste er at markedet vokser, og det gjør det virkelig fra 2019 til 2020, sier Stine Sofie Grindheim, daglig leder i Dealflow.

Også Dealflow følger sin utviklingsplan tett. I 2020 tilrettela selskapet emisjoner for 82 millioner kroner til 30 selskaper, opp fra 42,7 millioner kroner til 15 selskaper i 2019. I samme periode har antallet registrerte investorer økt fra 4500 til 9000.

– Vår plan er en «rolig dobling» år for år, så vi er omtrent der vi skal være. Vi satser på å gjenta dette neste år også, sier Grindheim.

Store endringer i organisasjonen

Heller ikke før Dealflow er veksten nok til å gå i pluss i 2020. Grindholm forteller at selskapet ligger an til et resultat før skatt på minus 4,5 millioner kronor, en bedring fra minus 5,7 millioner i 2019. Tallene er imidlertid ikke helt sammenligbare ettersom Dealflow i mellomtiden har fått en annen struktur og nå er delt i tre selskaper: Dealflow Technology, Dealflow og Adminflow.

– 2020 har vært et år med store endringer i organisasjonen og sterk vekst. Med korona i tillegg har det vært en berg- og dalbane. Nå har vi rigget både teamet og teknologien for skalering, så vi gleder oss masse til 2021, sier Grindheim.

Endringene gjør at hun har tro på et positivt resultat til neste år.

– Det er ambisiøst, men skal være mulig, sier hun.

Har troen på sterkt 2021

– Det betyr at du har troen på en fortsatt sterk vekst i 2021?

– Vi var veldig spente på hvordan korona ville påvirke dette markedet. Jeg tror at aksjebasert folkefinansiering har vist at det har livets rett, både som kapitalkilde for selskaper og investeringsmulighet for investorer. Jeg tror det er mulig for både mer profesjonelle investorer og privatpersoner å investere i oppstartsselskaper på like vilkår. Min spådom er at flere vil få øynene opp for dette markedet, og at det vil vokse sterkt i Norge de kommende årene, sier Grindheim.

Amalie Holt i Folkeinvest har også troen på et sterkt 2021.

– I mars-april gjennomført vi en undersøkelse bland våre investorer. Tross at koronakrisen var i gang, mente 35 prosent at deres investeringsvilje hadde økt, mens bare 14 prosent mente at den hadde falt, sier Holt

– Det tyder på at det er en god del helt vanlige folk med en privatøkonomi som ikke er rammet av pandemien. Når stadig flere ser mot det unoterte markedet, tyder det meste på et bra 2021, sier Holt, før hun legger til en liten advarsel.

– Antakeligvis ligger det noen økonomiske fallgruver foran oss. Om det vil ramme folkefinansiering, vet vi ikke. Vi står uansett ved rådet om å ikke investere beløp du ikke har råd til å tape.

Klatret til tredje plass uten hjelp

Outsideren på listen, Birgitte Sunde, daglig leder i Bikefinder, blir glatt overrasket da hun får høre at selskapets hjemmesnekrede folkefinansieringskampanje, som til slutt ga 7,1 millioner kroner, endte opp som årets tredje største.

– Veldig kjekt å se at mange har tro på selskapet og vil være med oss på reisen videre! Det er stas med pallplassering, men vi hviler ikke på laurbærene, nå begynner arbeidet med å realisere planene, sier Sunde.

Stine Sofie Grindheim i Dealflow synes det er uproblematisk at selskaper velge å gjennomføre kampanjer selv.

– Hvis noen selskaper vurderer at de kan få inn like mye kapital ved å gjøre prosessen selv og ønsker å bruke tiden det krever på å gjennomføre prosessen, må de for all del gjøre det, sier hun, men legger til:

– Vår styrke er at vi har digitalisert emisjonsprosessen. Hvis et selskap ønsker distribusjon eller å kunne ta inn mange aksjonærer uten en krevende prosess, så gjør vi dette på en enkel og god måte. Vi er også en profesjonell tilrettelegger og ivaretar investorhensyn og alle lover og regler som man er underlagt i en slik prosess, sier Grindheim.