Jarle Holm og Monner har den siste tiden jakten på potensielle kunder på sosiale medier.

Monner sparker liv i bankambisjonene

Monner deler opp virksomheten i to deler – «Crowd» og «Gründer». Dermed tar selskapet det første stegene mot å bli den gründerbank som hele tiden har vært planen.

Publisert

– Vi har jobbet med dette konseptet en god stund. Da SR-Bank kjøpte oss i fjor, var det jo dette som var ambisjonen, sier Jarle Holm, daglig leder i Monner.

Han forteller at alle som går med gründerplaner eller er i ferd med å starte opp sitt første selskap, skal kunne komme til Monner og få alt de trenger av basis banktjenester, i tillegg til nettverk og mentortjenester.

– I bunn og grunn handler det om å sikre at gründerne både bygger verdier og sitter igjen med en eierandel som gjør at de kan fortsette å styre og påvirke utviklingen av selskapet. Jeg tror det krever en kombinasjon av egenkapital, og at man på sikt også kan bygge fremmedkapitalprodukter for gründere, sier han.

Vil bli – mer er ikke bank

– Så mens en rekke andre sparebanker starter nisjebanker med lave boliglånsrenter som salgsargument, har Monner og SpareBank 1 SR-Bank valgt en litt annen vei?

– Det kan du si, men det er ikke noen som har prøvd seg på å lage en bank for gründere som dekker alle behov, sier Holm, men er rask å legge til:

– Men det er viktig å poengtere at dette er ambisjonen. Monner har per i dag ikke bankkonsesjon, vi kan ikke kalle oss for bank.

Derimot har Monner konsesjon som betalingsforetak og er en registrert lånetilbyder. Dermed er det ikke noe problem for selskapet å distribuere SR-Banks grunnleggende innskuddsprodukter med gunstige betingelser tilpasset den tiltenkte målgruppen. Til å begynne med, vil det være debetkort, driftskonto og sparekonto.

Håper på å skape fremtidige kunder

– I SR-bank-sfæren finnes jo også Finstart Nordic. Er det slik at de også vil bli en del av en gründerpakke?

– Vi sitter jo i samme hus, så de kan bidra med nettverk og kunnskap. Samtidig vil Monner Gründer først og fremst henvende seg til gründere som er i en tidligere fase enn de Finstart typisk investerer i , sier Holm.

Derimot kan både Monners planer og Finstart Nordic sies å være en del av SpareBank 1 SR-Banks ambisjoner om være en bank for nye selskaper i hele livssyklusen. Erfaringene med den foreløpig største Finstart-suksessen, Boost.ai, har bidratt til det.

– Der investerte man tidlig og ble kunde av selskapet. Deretter har banken fulgt dem gjennom veksten, og som en konsekvens er Boost nå blitt en stor kunde av banken. Å få til flere slike løp en er målsetting, sier Holm.

Jakt på sosiale medier

Den siste uken har den som befinner seg i målgruppen neppe kunnet unngå sponsede meldinger i sosiale medier om konseptet Monner Start, som skal tilby håpefulle gründere helt i startfasen de viktigste banktjenestene som trengs for å komme i gang med bedriften.

– For å kunne ha en rimelig sjanse å lykkes, må vi samle data. Så i forrige uke gikk vi ut og inviterte folk til å sette seg på venteliste.

– Hvordan har responsen vært så langt?

– Veldig bra. Vi inviterer dem som melder seg på til et Google Meet, med meg eller Monner-Marie. Det har blitt veldig godt mottatt. Det er utrolig spennende å snakke med andre gründere og dele erfaringer og tips, sier Holm og legger til:

– Nå er det rett rundt hjørnet før vi åpner opp og inviterer dem som har meldt seg på til å bli kunder på ordentlig.