EKsKLUSIVT INTERVJU

Revolut-sjefen bryr seg lite om at Norge er et tøft marked – og mener han uansett vokser raskere enn Lunar i Norden

Nik Storonsky har på syv år bygget en finansiell superapp. Nå forteller han Shifter om de globale planene, hvordan han skal unngå flere emisjoner og hvorfor detaljer er så viktige, men at Norge ikke er det.

Revolut-sjef Nik Storonsky, tar det meste alvorlig, også det å bli det å bli fotografert av en liten norsk startup-avis.
Publisert Sist oppdatert

Saken er blitt oppdatert med nye norske kundetall etter publisering

HELSINIKI: Det var relativt stinn brakke på den store scenen i Slush-hangaren i Helsinki da Revolut-sjef Nik Storonsky inntok scenen for å fortelle litt om hvordan han har bygget et selskap fra 2 til 5000 ansatte på syv år.

Det er en type historie som mange gründere gjerne vil lytte til. Som en liten sammenligning: Det var betydelig flere som ville høre Storonsky, enn som var til stede for å høre Klarna-sjefen snakke om veien tilbake til vekst et par timer senere.

For å ytterligere forsterke budskapet om fremskritt og suksess kunne Revolut også melde at banken nå har nådd 25 millioner kunder på verdensbasis, og at de siste fem millionene har tilkommet på fire måneder. Som for å understreke hockeykølle-utviklingen ble det sagt på scenen at de første fem millioner kundene tok fire år å erobre.

Vokser raskere enn Lunar

Den største veksten opplever Revolut faktisk på hjemmebane – over én million av de nye kundene de siste månedene, men også Polen, Romania, Spania og Frankrike har bidratt med hundretusenvis av nye kunder.

Også i Norge går det fremover med god fart. Det siste kjente tallet på norske kunder var 90.000. Etter høstens kundevekst er nå 125.000 nordmenn som har skaffet seg Revolut. Det er kunder som har fullført onboardingen og har tatt appen i bruk, poengterer Chiara Baroni, nordisk kommunikasjonsjef i Revolut i en e-post.

Totalt i Norden har Revolut passert 600.000 kunder. Dermed er de større enn den nordiske digitalbank-konkurrenten Lunar, som har over 500,ooo kunder totalt i Danmark, Sverige og Norge, hvorav drøyt 70.000 er norske.

Lunar Bank har etablert seg som en bra nordisk digital bank, men vi vokser likevel raskere enn dem i Norden, hevder Storonsky da Shifter møter ham en time etter at han satt på scenen.

LES OGSÅ: Revolut sjekker inn i checkout-bransjen

Savner globalt perspektiv

Storonsky kommer likevel med en liten innrømmelse om at Norge og de andre nordiske landene der de etablerte bankene kan stille opp med velfungerende mobilbanker, utgjør en annen utfordring enn i mange andre land. For eksempel Irland, som er Revoluts mest suksessrike marked. Der har mer enn halvparten av den voksne befolkningen skaffet seg en Revolut-konto.

– Det er definitivt vanskeligere å konkurrere i Norge, sier Storonsky.

Samtidig mener han at det egentlig ikke er et problem.

– I Norge, som i alle land, savner lokale banker det globale perspektivet. Så lenge du bare bor i Norge, kan du kanskje være fornøyd med din lokale bank, men flytter du til et annet land, har du ikke noen glede av den lenger. Da må du starte på ny. Vi er en global bank med globale produkter, slik at du kan leve og jobbe hvor du vil i verden og alltid beholde den samme banken.

Frykter heller ikke brasiliansk kjempe

Dette globale perspektivet kommer igjen gang på gang i intervjuet. Nå i høst har Revolut fortalt at de neste landene på listen er Brasil, Mexico, India og Filippinene. Fire ekstremt folkerike land med andre typer utfordringer. I de to førstnevnte vil Revolut også møte en formidabel konkurrent.

Brasilianske Nubank, der Warren Buffet er blant investorene, har hatt en formidabel suksess i Latin-Amerika og har fått over 45 millioner kunder i hjemlandet, Mexico og Colombia.

– Hvordan skal dere takle konkurransen med en annen digitalbank som er mye større enn Revolut?

– Nubank er en veldig god bank, men heller ikke de har vårt globale perspektiv, bare et regionalt. Til å begynne med vil vi være mer et komplementært produkt til Nubank. Kundene kan gjerne bruke begge. Over tid håper vi og tror at kundene ser at vi har et tilbud som de andre bankene ikke har, sier Storonsky

På scenen ble Revolut-sjef Nik Storonsky intervjuet av John Doran i TCV Ventures, som var tidlig ute med å investere i Revolut

– Å handle med kryptovaluta var et produkt som Revolut var tidlig ute med. Hvordan har FTX-kollapsen påvirket Revoluts kryptohandel?

– Vi har aldri hatt noe å gjøre med FTX, så kollapsen påvirker ikke oss. Det faktum at verdien på de fleste kryptovaluter har falt, har tvert imot vært bra for oss. Flere mennesker har ønsket å kjøpe på lavere nivå, og vårt omsetningsvolum har gått opp, sier Storonsky uten å gå nærmere inn på hvor stor økningen er.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

Et stort kapitalspørsmål

Å bygge et globalt selskap med en slik ekspansjonstakt, er noe som krever store, store mengder kapital.

Revolut har ikke fylt på kassen siden selskapet hentet 800 millioner dollar i en serie E-runde i juli i fjor. Den var ledet av to av årets store kriseselskaper Softbank, via Vision Fund 2, og Tiger Global, og ga selskapet en verdivurdering på 33 milliarder dollar.

Det gjør at Revolut slik ståa er i dag, på papiret er blitt verdt omtrent fem ganger så mye som Klarna, etter svenskenes verdivurderingsslakt i sommer.

Samtidig er det mange i fintech-verden som spør seg hvor lenge Revolut klarer seg uten ny kapital. Banken har aldri levert en årsrapport med positiv bunnlinje. 2020 endte med tap på 167 millioner pund, nesten to milliarder kroner, tross inntekter på rett over tre milliarder kroner.

Hvordan det gikk i 2021 er det ingen som vet enda. Etter to utsettelser er det planlagt offentliggjøring av 2021-resultatene i desember.

Det kan jo høres lite betryggende ut for et selskap som har meldt etablering i tre av verdens ti folkerikeste land.

Nik Storonsky hevder bestemt at selskapet kan klare ekspansjonen uten ekstern kapital.

– Vi har nå en positiv cashflow. Den bruker vi til å etablere oss i nye markeder, som så igjen vil generere positiv cashflow om fire-fem år. Vi følger vår plan, lager prognoser og budsjetter og ser nøye på ARR-tallene for hvert produkt eller land. Det avgjør om vi går videre med en satsing, sier Revolut-sjefen til Shifter da vi spør hvordan selskapet skal finansiere etableringen i nye markeder.

Avferder fremtidige emisjoner

– Hvor vanskelig ville det vært for Revolut å hente kapital i dagens marked?

– Det er ikke relevant, vi søker ikke etter ny kapital nå. Vår nåværende cashflow er nok til å dekke investeringen i våre produkter.

– Kan det bli aktuelt for Revolut å hente penger igjen på et senere tidspunkt?

– Vi har ikke noe mål om å hente penger igjen. Ambisjonen er å klare å generere all kapital vi trenger på egen hånd. Emisjoner er bare til bry, og gir alt for mye makt til investorer.

Et viktig element på veien mot å gjøre seg uavhengig av flere emisjoner, er det aktive arbeidet med å stadig utvikle nye produkter og se på etablering i nye land.

Jobber hardt med veddemål

På scenen forteller Storonsky at Revolut kontinuerlig jobber med 10-15 nye «bets», som kan bli til et nytt produkt eller marked. Det begynner med 9-12 måneder å ta frem produktet, så bruker man ytterligere 6-9 måneder på å finne en «product market fit», og selv om den tilsynelatende skulle finnes, vil selskapet helst se 10-30 prosents vekst måned fra måned for at satsingen skal anses som vellykket.

– Hva bestemmer om et «bet» har livets rett?

– Det handler om tall. Om vi ser vekst i et produkt fortsetter vi, om vi ikke gjør det, kan vi gi det litt ekstra tid, men i de fleste tilfeller setter vi stopp. Vi bygger ikke et produkt om det ikke er noen som bruker.

– Er det bare produkter som er «bets» eller kan det også være markeder?

– Det kan være begge deler, men vi har aldri gått inn i et marked uten å tjene penger og se vekst, så det går ikke helt å sammenligne med et produkt der du ikke finner «product market fit».

Brutal selskapskultur

Denne måten å jobben på er nok sannsynligvis et resultat av Revoluts omtalt sterkt målrettete fokus på resultater. En kultur som er blitt bygget helt fra toppen.

Revolut er kjent for å ha en ganske så brutal intern bedriftskultur, med tilbakemeldinger som ikke legger noe imellom, noe som har ført til at en gjennomsnittlig ansatt jobber under et år i selskapet.

Mye skal komme fra russisk-fødte Storonsky selv, som ikke legger skjul på at han stiller streng krav til sine medarbeidere.

– Vi er et profesjonelt elitelag. Vi er ikke bedre enn det siste målet vi har scoret. Som i alle topplag, vet vi at spillerne ikke vil være med i laget for evig. Det kommer nye utfordrere hele tiden. Alle vet og aksepterer det, forteller Storonsky publikum i Helsinki.

Han ser seg selv som en coach. Den som viser vei, som raskt kan bytte retning om veien leder feil og som er den som kan avgjøre om jobben er gjort på en bra eller dårlig måte.

– Jeg er veldig detaljfokusert. Detaljer er superviktige. Om du ikke er opptatt av detaljer kan du verken vise vei eller evaluere jobben, forteller Storonsky.

Denne tilnærmingen skinner gjennom da Shifter møter Storonsky. Han svarer uten å krangle på spørsmålene vi har, mens noen forsiktige forsøk på morsomheter fra Shifters side faller platt til marken uten så mye som et forsiktig smil.

Slikt tøys er det ikke tid til når man skal bygge en global bank.

– Vi kan aldri tillate oss å bli en satt organisasjon. Da taper vi konkurransen, sier Revolut-sjefen.

Revolut har høytflyvende planer. De er på et nivå at ballongen bak Revolut-sjef Nik Storonsky ikke vil strekke til for å ta ham dit.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*