Jo Egil Tobiassen er gründer og daglig leder i Northern Playground. Foto: Northern Playground.

– Fuck it!, sa Jo Egil i Northern Playground, og fikk tilslag på 3,5 millioner i investeringer fra kundene sine.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 25. februar 2019

Hvordan skulle de hente penger denne gangen, lurte Jo Egil Tobiassen på.

Han er daglig leder og gründer i Northern Playground. Selskapet produserer innovativt undertøy for friluftsfolk. Deres mest kjente produkt er stillongsen som man kan ta av uten å ta av buksen.

Nå skulle selskapet vokse internasjonalt og trengte penger, men hvordan skulle de hente penger? Ta en ny runde med engleinvestorer?

— Fuck it. Vi rendyrker folkefinansieringsbiten. Det skal vi bare bli gode på. Det er midt på vinteren, som er høysesong for oss. Vi trenger ikke lage en egen kampanje for dette. Den jobben har vi gjort over mange år med kundene våre, sier han.

De sendte ut et nyhetsbrev til kundene deres (se nederst i saken) og spurte om de kunne tenke seg å bli investorer i selskapet.

— Og etter en uke fikk vi inn interesse for 3,5 millioner kroner til tross for at de bare skulle hente 2,5 millioner kroner, forteller Tobiassen.

Nå skal de gå gjennom alle investorene som har lyst til å spytte penger inn i selskapet for å finne ut hvem som skal få lov til å være med.

— Det gir en helt annen energi. Vi slipper mange diskusjoner om pris på akser, grådighet og gjerrighet blant investorer. Vi snur det på hodet, og det gir oss en kjempeselvtillitsboost.

  • Nordmenn investerte rekordhøye 205 millioner i folkefinansiering i 2018
  • Northern Playground selger til hele verden, og er på plass i butikker i ni land.
  • Det startet som en hobby i 2012, men selskapet ble etablert i 2014
  • Ziplongs er bestselger-produktet

— Det må svi litt i lommeboka

Han forteller at de satt 50.000 kroner som minstesum.

— Det må være et offer og svi litt i lommeboka. Det er såpass mye for en vanlig person at det vil gjøre ham/henne til en ambassadør, sier Tobiassen

Han er ikke avskrekket av administrasjonen med å få et titalls nye investorer i selskapet.

— Vi tar inn 15 nye investorer. Det er én tegningsblankett per person. Deretter er det ganske overkommelig. Hvis du spør om det er avskrekkende mye? Absolutt ikke, sier han.

— Men frykter du ikke å få inn «den ene investoren» som tar 90 prosent av tiden din?

— Det har ikke skjedd foreløpig. Jeg prøver å forventingsstyre allerede fra starten, og kommunisere at vi trenger arbeidsro for å bygge selskapet. Samtidig skal vi ha forum hvor det er rom for å lufte og diskutere selskapet. Jeg blir jo veldig glad når investorene er engasjerte, sier Tobiassen.

Solid vekst i 2018

Leder for Norsk Crowdfunding Forening, Geir Atle Bore, peker på en solid vekst innen de fleste typer crowdfunding det siste året.

— Vi fikk nettopp inn nye tall fra Q4 i 2018, og det var veldig lovende. Vi ser en økning i crowdfunding i tre av fire kategorier, sier han.

Han forteller at aksjebasert crowdfunding er på «all time high», men at det hadde vært enda større, hadde det ikke vært for det totale kapitalmarkedet er i ferd med å tørke inn på grunn av usikkerhet i verdensøkonomien.

Den seneste tiden har vi flere eksempler på selskaper som har hentet penger via folkefinansiering:

BoldBooks hentet 2 millioner kroner på to dager

Fjong fikk 179 nye eiere og hentet 8 millioner kroner 

Switchr hentet 3 millioner fra «folket»

Wiral hentet 5,7 millioner kroner via folkefinansiering

Eposten som utløste «3,5 milllioner» kroner: 

 

 

Fem kjappe til Jo Egil Tobiassen:

  1. Hvor mye henter dere til hvilken verdi?

Vi henter 2,5 millioner kroner til en verdisetting på 19 millioner kroner «pre money».

  1. Hvor mye omsatte dere for i 2018 og hvor mye satser dere på i år?

Vi omsatte for 6 millioner kroner i fjor. Satser på 10 millioner kroner i år.

  1. Hvilken tabbe har du gjort underveis?

Den største tabben var at jeg startet selskapet med en kompis jeg visste ikke ville være med hele veien. Det er tøft å bygge et selskap alene. Alle ringvirkningene av å være alene, samt å ikke ha bransjekunnskap var helt forferdelig i starten.

  1. Hvordan ser teamet ditt ut i dag?

Vi er fem stykk. Meg, en på administrasjon, en på salg, en på markedsføring og en på design/produksjon.

  1. Hva skal pengene gå til?

Pengene skal gå til vekst. Vi må produsere tøyet lenge før man får inntektene. Nå får vi også ekstra kraft til markedsføring.  Nå er plattformen bra, produktene er gode og alt er klart til å vokse. Nå skal vi bare sette på mer ved på bålet.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.