Wasim Rashid, ny plattformssjef i DNB. Foto: Lucas Weldeghebriel

Går fra Telia til DNB. Wasim Rashid skal bygge fremtidens bank

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 26. juni 2018

Blir leder for plattformstrategi i både person- og bedriftsmarkedet. Én ting han tar med seg til ny jobb er viktigheten av forankring.

— Jeg har et personlig mål om å fornye domenekunnskapen hvert tredje år. Nå har jeg vært i Telia i 3,5 år og fått være med på en formidabel reise med en rekke gode initiativ, som å få Telia på kartet som teknologiselskap, sier Wasim Rashid til Shifter.

Han understreker at innovasjon fordrer oppdatert teknologi og infrastruktur, og ifølge Rashid gjør Telia mye riktig som han er stolt over å ha vært en del av.

–Men nå jeg har fått en kjempestor mulighet jeg ser frem til, sier Wasim Rashid, som forlater stillingen som «Head of Product, Platform & Data Insights» i Telia, for å bli sjef for plattformer i DNB New Business

Han gleder seg til nye utfordringer, men sier han vil savne teamet sitt, initiativene de har satt i gang og partnerskapene de har fått i stand med blant annet Unacast og Disruptive Technologies.

LES OGSÅ: Det er uungåelig at banker må bli plattformer

Banking as a platform

–Men jeg har alltid hatt en forkjærlighet for finansnæringen, og nå får jeg prøve meg i DNB, sier han.

Den nye jobben er å lede an arbeidet i å utvikle «banking as a platform».

–Tanken er å utforske mulighetene i banken for å sette i gang transformasjonen fra en lineær forretningsmodell til en mer plattformtankegang, sier Rashid.

–Wasim Rashid trer inn i New Business-ledergruppen, som leder for plattformstrategi, der vil han jobbe med plattformer og økosystemer både i personmarkedet og for bedriftskundene våre. Han får et spesielt ansvar for å sikre at DNB har en lik tilnærming til utvikling og partnerskap på alle fronter, sier Rasmus A. Figenschou, som er konserndirektør for enheten New Business i DNB til Shifter.

Forankring, forankring, forankring

–Hvordan ser bankenes fremtid ut?

–Jeg må sette meg inn i hva DNB er i dag. Hva man bør fortsette med og hvilke nye elementer man kan bringe inn. Det bankene står overfor med PSD2 og «open banking» kan både være en stor utfordring, men også en stor mulighet. Jeg tror DNB ligger godt an til å lede an utviklingen der, sier Rashid.

–Hva er det viktigste du har lært de siste 3,5 årene i Telia?

–Forankring. Hvor viktig det er å forankre en visjon høyest opp i organisasjonen, men samtidig ha en plan for å bringe ut raske bevis ut i markedet. Hvor viktig det er å inkludere nøkkelpersoner, sier han.

Her mener han at han muligens har feilet, men samtidig lært mye i Telia.

–Vi har i felleskap satt større vekt på hvor viktig det var å forankre og at det er ekstremt viktig å få med seg nøkkelpersoner på lag i å sammen utforme visjonen og hvordan dette kan gjennomføres, sier Rashid.

LES OGSÅ: Wasim Rashid om telecoms fremtid.

Innovasjon og Buzzwords

Den nye plattform-sjefen mener utfordringen til store selskaper er å ikke bare å snakke om å fornye seg, men virkelig forstå hva det innebærer, selv om man tjener gode penger på dagens drift.

–Hvis man ikke evner å fornye seg, så ender alt bare opp som et buzzord uten reelt gjennomslag, sier Rashid.

–Er det krevende å være innovatør i et stort selskap.

–Ekstremt krevende. Betydelig mye tyngre enn jeg hadde forestilt meg. Uten å ha incentivene på plass for nøkkelpersoner er det enda mer vrient. Når et selskap tjener gode penger, er det enda vanskeligere å overbevise om en «burning platform», og mulig at det heller ikke finnes et slik behov. Vi har imidlertid fått til mye i Telia og selskapet har mange gode initiativer på gang som det blir spennende å følge på fra siden, sier Rashid.

Wasim Rashid har flere ganger vært gjest i Shifters podcast. Sjekk ut alle episodene her.

Har du byttet jobb?

Shifter publiserer jobbskifter for folk som jobber i teknologibaserte oppstartsselskaper, samt de som jobber med teknologiutvikling, innovasjon og forretningsutvikling i etablerte selskaper og virksomheter. Hvis du ikke faller inn under en av disse kategoriene, vil ikke jobbyttet bli publisert.

Send til redaksjonen@shifter.no og merk med "Nytt om navn" i tittelfeltet.