Gaute Hagerup blir ny sjef for Oslo Business Region, og inviterer alle byens ledere og gründere til å hoppe i havet -- for havet. Foto: Privat

Gaute Hagerup blir ny OBR-sjef: Inviterer startup-Norge til å hoppe i havet -- for klimaet

Publisert Sist oppdatert

Gaute Hagerup kommer fra stillingen som global leder for smarte byer og samfunn i Innovasjon Norge, og har tidligere ledet Innovasjon Norges kontor i Madrid. 

Allerede før Gaute Hagerup tiltrer stillingen som Oslo Business Region-sjef, kommer han med en appell om samarbeid på tvers av siloer, avdelinger, sektorer og organisasjoner. Han fremhever at samarbeid og samhandling er viktig for å utrette store ting på innovasjonsfronten, og at de små må samle seg for å være store.

-- Når vi er få, må vi samle oss for å være mange. Jeg mener at det er viktig å skape syneriger og samspill mellom alle aktører som arbeider mot samme mål. Og løfte i flokk. Samhandling og samarbeid er viktig, på tvers av siloer. På tvers av avdelinger, på tvers av sektorer, på tvers organisasjoner. I Norge har vi en kulturell styrke for å få til dette, og det er høy grad av tillit og lav terskel for å få til møter mellom folk i ulike posisjoner, sier Hagerup i en pressemelding fra OBR.

-- Vil være innovasjonspådriver

Hagerup mener Oslo må gripe mulighetene og ansvaret som ligger i å være Europeisk Miljøhovedstad i 2019, og sier OBR spiller en viktig rolle som bindeledd mellom små og store aktører innen innovasjon og næringsliv.

-- Oslo har et sterkt omdømme innenfor mobilitet på grunn av elbilsuksessen, og Norge er en havnasjon. Havrommet, bærekraft og mobilitet er lavthengende frukter for oss. Oslo Kommune har kraft til å være en innovasjonspådriver gjennom å bruke sine innkjøpsmuskler til å drive frem nye løsninger og nye selskaper, sier Hagerup i pressemeldingen.

Han trekker frem at Norge har en fordel i at det er kort avstand mellom de ledende aktørene, både i offentlig og privat sektor. Han sier Norges omdømme i utlandet gjør det lett å kommunisere om nye løsninger, og dette gir i sin tur troverdighet på bærekraft, og grønne perspektiver.

-- Oslo Kommune er allerede i dag en innovasjonsdrivkraft for grønne, smarte løsninger fra Norge til verden, gjennom sin innkjøpskraft. Og potensialet er stort, vi har så vidt begynt å skrape i overflaten på hva som kan ligge i dette. Det å koble næringslivet og start-ups på offentlige behov, forteller Hagerup i pressemeldingen.

-- OBR har gjort et scoop

Tidligere administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, forteller at Hagerup har vært en viktig bidragsyter i arbeidet med å implementere strategien Innovasjon Norge har levert på de siste fem årene.

-- OBR har gjort et scoop med ansettelsen av Gaute. Jeg har hatt gleden av å jobbe tett sammen med han de siste fem årene, både i styret der han er ansattevalgt. som leder av Spania kontoret og nå sist som leder av Smart Cities & Socities. Han er en sjelden arbeidskapasitet og kollega, en leder som alltid finner løsninger, som har reell internasjonal erfaring og som samarbeider svært godt med alt og alle. Han er rett og slett en sjelden bra fyr! Gratulerer, under hans ledelse vil OBR fortsette sitt gode og viktige arbeid for Oslo, og for Norge, sier Traaseth i pressemeldingen.

Isbad for havet -- i jobbantrekk

Og ikke bare vil Hagerup at startup-Norge heller skal dra i flokk enn å konkurrere: Han byr også på en iskald utfordring for alle haventusiaster. I pressemeldingen fra OBR beskrives den nye sjefen som en som liker å ta nye utfordringer og "hoppe i det". Og derfor har bærekraftsdirektør Birgit M. Liodden utfordret ham til et felles forhåndshopp i en isdekket fjord. Det hele iført jobbantrekk. Dette for å bidra til økt oppmerksomhet rundt fredagens skolestreik for klimaet.

Utfordringen Hagerup viderebringer, gjelder alle gründere og næringslivsledere som synes de har isbadet én gang for lite i år, og er i tillegg ment som en markering av at Oslo har utarbeidet verdens mest progressive klimabudsjett. Gjennom hele 2019 skal det holdes stafett med fire konkrete klimautfordringer næringslivet kan gripe fatt i -- utfordringer som svarer på skoleelevenes krav om handling fra de voksne.

-- Oslo har et unikt omdømme ute i den store verden, som vi kanskje ikke er helt klar over selv? Oslos grønne satsninger skaper avisoverskrifter i langt større land som USA, UK, Tyskland, Spania, Italia - basert på en helt unik miks av bærekraft, livsstil, urbane opplevelser og grønne pustehull, sier Hagerup i pressemeldingen.