Joakim Howlid og Jeanette Fagerli-Quaino, nyansatte i Styrke. Foto: Styrke

Henter fra Brødboksen og Creuna til Virkes nye digitalsatsning

Publisert Sist oppdatert

Skal hjelpe SMB-bedrifter med den digitale transformasjonen.

Joakim Howlid forlater teknologidirektørstillingen i Creuna for å være med å bygge «Styrke», som er Virkes digitale satsning for å bistå små og mellomstore bedrifter med vekst og økt konkurransekraft i den digitale tidsalderen.

Styrke ble lansert i november 2017, og rigger seg nå for vekst med flere ansettelser.

-- Jeg har hatt mange fantastiske år i Creuna, men da jeg fikk tilbud om å bygge opp Styrke var det en veldig spennende mulighet jeg ville være med på. Jeg har tidligere fått jobbe med digitalisering av noen av Norges største selskaper og institusjoner, men løsningene vi lager for disse passer ikke alltid de mindre bedriftene like godt, sier Howlid i en pressemelding.

Han understreker at forbrukere har høye forventninger og stiller de samme kravene til god og gjennomtenkte brukeropplevelse uavhengig av bedriftens størrelse og muligheter, og det har han en ambisjon om at Styrke skal hjelpe dem med.

-- Det er et stort behov for effektive løsninger i markedet for små og mellomstore bedrifter, og et viktig samfunnsansvar å bidra til å gjøre dem like konkurransedyktige som de store, sier Howlid.

Ansetter fra Brødboksen

Samtidig ansettes Jeanette Fagerli-Quaino som kommunikasjonsansvarlig i Styrke, hun kommer fra det mye omtalte selskapet Brødboksen, som nylig måtte gi opp virksomheten.

Sophie Maartman-Moe kommer inn som partneransvarlig og har bakgrunn fra hovedorganisasjonen Virke. Og hele gjengen skal ledes av Christian Endsjø, som ble ansatt som leder av Styrke tidligere i høst.

-- Det er dannet et skremmebilde om digitalisering i mediene, og det ønsker vi å bidra til å endre. For små og mellomstore bedrifter er det viktig å få frem at det handler om å forenkle enkelte arbeidsoppgaver. Det kan være å få timeregistreringen fra papir til mobil registrering, eller lære bensinstasjonseieren å øke synligheten ved å lage digitale kampanje. Det finnes også små firmaer som fortsatt kjører rundt med fakturaer til kundene sine. Det handler om en annen måte å jobbe på, og dette skal Styrke hjelpe til med, sier Christian Endsjø, leder i Styrke.


HØR SHIFTERS PODCAST-EPISODE OM DEN DIGITALE TRANSFORMASJONEN

Innhold:

  • Hvorfor klarer ikke selskaper å gjennomføre den digitale transformasjonen?
  • Alle snakker om digital kompetanse, men hva er det egentlig?
  • Hva slags folk er det Google, Apple og Netflix ansetter?
  • Hvorfor det er viktigere noensinne med en sterk leder som evner å få med seg aksjonærene?
  • Ting som høres dumt ut, men som er lurt å gjøre.