Kartet viser hvor man finner inkubatorer i og utenfor Oslo. Tettheten er størst i Oslo sentrum, der byens navn knapt synes bak de blå markeringene.

Kartet som viser Oslos inkubator-boom: Noen vil vinne, andre forsvinne, men hva passer for gründeren?

Publisert Sist oppdatert

Hovedstaden har det som kan se ut som et umettelig behov for inkubatorer, og har på få år fått 10 nye steder. Shifter gir deg lista, og argumentene for om det kan være noe for deg. 

-- Jeg synes det er supert at det kommer så mange inkubatorer i Norge nå. Vi trenger å få flere startups på bena, sier Anne Marte Lehne Just, operasjonell leder i Charge Inclubator, til Shifter.

Charge Inclubator gir førstegenerasjons innvandrere muligheten til å bli entreprenører. Denne typen inkubator er bare én av svært mange som har ulike spesialområder og former for veiledning.

-- Hvordan nye arbeidsplasser skapes

De seneste syv årene har det kommet svært mange nye inkubatorer til Oslo. Det er ikke mange år siden gründerne måtte til Silicon Valley for å finne slike miljøer, men nå er situasjonen helt annerledes.

Anne Marte Lehne Just fra Charge Inclubator snakker med en av dem som hadde møtt opp til et foredrag der inkubatorer fortalte om sine tilbud til startups. I bakgrunnen står Henry Williams (StartupLab) og Thea Martine Aalen Wiig (OsloTech) fra Startuplab ved Forskningsparken. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- StartupLab sier nei til ni av ti søkere de får inn, og dét kan jo være et eksempel på hvor høy kvalitet StartupLab har, men det er nok også et eksempel på at det finnes behov for selskaper som har plass andre steder, og inkubatorer som dekker en større bredde. Ettersom vi tror at startups kommer til å være normen for hvordan nye arbeidsplasser skapes, er ikke behovet for flere inkubatorer bare litt større, men mye større, sier Jørn Haanæs, startup director hos Oslo Business Region.

Behovet for en inkubator

Den rette innstillingen er også viktig når man skal være en del av en inkubator, og Rolf Assev i StartupLab vektlegger at man ikke kun skal være en forbruker av det inkubatorene kan tilby, men også en som er villig til å dele.

-- Det rette tidspunktet å gå inn i en inkubator er når du vet hvilket problem du vil løse og du har grunnstammen av et team som kan levere. Videre må du være klar for å dele dine problemstillinger med andre gründere og du må være villig til å bistå andre gründere, skriver Assev på epost til Shifter.

Inkubator eller ei

Bent Stamnes, CMO og General Manager EMEA i Fuse, forteller at det ikke fantes noen inkubatorer i Trondheim da selskapet ble opprettet der, og at de derfor aldri ble en del av et slikt miljø.

-- Hadde det eksistert da vi var helt ferske, hadde vi sikkert ønsket å benytte oss av en inkubator. Men da vi flyttet over til Oslo og inkubatorene ble flere, var vårt selskap såpass stort at det ikke egentlig var noe vits i å gå inn i en inkubator. Det hadde liksom ikke noe for seg å gå på "fuckup nights", eller utveksle nye ideer i timesvis, når vi allerede visste hva vi ville gjøre og hvordan det burde gjøres, sier Bent Stamnes i Fuse.

Pål T. Næss, direktør for entreprenører og startups hos Innovasjon Norge er enig i at det ikke er noe vits i å være i en inkubator om man allerede har den erfaringen, kompetansen og nettverket startupen trenger.

-- [I en inkubator kan man] finne snarveier og unngå å gjøre samme feil som andre selskap har gjort før.  Samtidig vil det være nyttig å være en del av et miljø som både kan inspirere og gi tilgang til nye nettverk, skriver Næss på epost til Shifter.

Assev forteller at det er viktig for startups at de sitter i miljøer der man finner de flinkeste innen det de driver med.

-- Den viktigste grunnen til å bli med i en inkubator/hub er å komme inn i et miljø som stimulerer deg til å løpe raskere. I StartupLab er fokus på teknologi og vi ser at de som tiltrekkes av dette miljøet er personer med tung teknologisk forståelse, og som ønsker å lære av andre som sitter i miljøet, skriver Assev.

-- Ikke tilstrekkelig informasjon

Og nettopp essensen av hva den enkelte inkubator er og kan tilby, er viktig for om startupen lykkes.

-- Det er viktig å ikke sette likhetstegn mellom alle inkubatorer, og hvor mye de tilfører. Noen inkubatorer er bedre enn andre, og noen er mer spesialiserte innen ulike områder. Før jeg hadde blitt del av en inkubator vill jeg vurdert de behovene bedriften har, hvilke selskaper som sitter og har sittet i inkubatoren, og utviklingen av disse, skriver Pål T. Næss på epost til Shifter.

Det er kanskje ikke slik at antallet inkubatorer kan forventes å vokse i all evighet, og André Hansen, partner i Aleap, mener en avskalling vil skje etterhvert.

-- Jeg tror at det i begynnelsen er behov for mange og forskjellige inkubatorer. I løpet av noen år vil nok noen stå igjen som de riktige. Det blir spennende å se hvilken metode for startup-støtte som er den beste, og hvem av dem som står igjen.

Likevel mener han at informasjonen om inkubatorer ikke er tilstrekkelig, og at begrepene "akselerator" og "inkubator" brukes om hverandre. Dette skaper en unødvendig forvirring.

-- Jeg tror ikke folk vet nok om mulighetene som tilbys. Det handler litt om at det tilbys så mye, og noe er bare felles kontor – coworking space – og begrepene ”akselerator” og ”inkubator” brukes om hverandre. Man trenger å tydeliggjøre dette, sier Hansen.

Hansen forteller at det først og fremst er Oslo som nå har mange inkubatorer: det er flere byer i Norge der det kun finnes noen få slike hjelpere for gründere og startups.

Rolf Assev, partner i Startuplab, under et foredrag flere inkubatorer holdt for et gründerpublikum hos Spaces i Oslo. Foto: Siw Andersen

-- Veldig ensomt

Assev fremhever miljøet de som blir med i en inkubator, blir del av.

-- Å jobbe som gründer kan være veldig ensomt. Å sitte i et stimulerende miljø med andre dyktige startups vil kunne være av stor verdi først og fremst fordi talent avler talent -- og fordi du får tilgang til et enormt nettverk, sier Assev på epost til Shifter.

Jørn Haanæs forteller om Oslo Business Region og inkubatormiljøet i Oslo. Foto: Siw Andersen

En god inkubator kan altså utgjøre en stor forskjell for gründere som får være en del av dem. Just mener inkubatorene er veldig nyttige for å få startupene til å fokusere på det de bør gjøre.

-- Jeg tror veldig på betydningen av nettverk og miljø. Det er veldig mange inkubatorer med svært store nettverk, slik vi så i presentasjonene av de ulike inkubatorene. Inkubatorene gjør det enklere for startups som har gode ideer å finne komplimentær kunnskap og ressurser for videre vekst, sier Just.

-- Må være villig til å bistå andre

Lovverk, regelverk og salg som noe av det ikke alle startuper og gründere ønsker å bruke så mye tid på, men som likevel er svært viktige for at businessen skal fungere skikkelig. Som fremtidig eller nåværende startup kan man når som helst ta kontakt med en inkubator, og komme med spørsmål om hvordan man skal gå frem.

-- Jeg tror at en inkubator kan gjøre den lange reisen kortere. Når du skal starte opp selv og du bare har ideen til produktet, og det er den du er forelsket i, så er det mange elementer man ikke kan. Det er så mange ting som suger energi, og på dette punktet tror jeg inkubatorer er viktige. En inkubator hjelper deg over alle humpene i veien, sier Hansen.

--Lærer av de beste

Haanæs mener at miljøet for startups og inkubatorer nå begynner å modnes, og man tydelig kan se hvilke positive effekter disse samarbeidene har for begge parter.

--Treffer du rett inkubator, kan den løfte selskapet ditt ekstremt fort. Disse menneskene har gjort det før, og det er noe av årsaken til suksessen – nettopp at du lærer av folk som er de beste på sitt felt. Og med det kan du dytte selskapet i mye høyere hastighet, og kutte ned dyrebar utviklingstid, sier Haanæs til Shifter.

Vil se flere i årene fremover

For det er nettopp et kappløp om tid: ofte har flere startups den samme ideen samtidig, og hvis man er virkelig uheldig er det bare noen dagers margin fra lansering av det ene produktet, til det andre skulle blitt lansert. Når man går inn i et inkubatormiljø, kan den kreative prosessen -- og dermed utviklingen av produktet -- gå lettere enn om man sitter alene.

-- Disse miljøene setter bitene sammen og forstår hele bildet. Den kulturen har vi ikke hatt så mye av i Norge tidligere, men den kommer nå for fullt takket være noen av ledestjernene vi har her i dag. Vi kommer til å se flere og flere inkubatorer, for dét er en av modellene som fungerer best for å utvikle startups, sier Haanæs.

Hvilken Oslo-inkubator passer for deg?

StartupLab: StartupLab er etablert av tech gründere for tech gründere. Fokus er å utvikle internasjonale suksessfulle tech selskap som drives og kontrolleres av gründerne. Gjennom aktiv coaching og tilgang til et bredt nettverk, bidrar StartupLab til at medlemmene i StartupLab fokuserer på første kunde. Selskapene i StartupLab får gjennom Founders Fund tilgang til 100 millioner kroner og direkte tilgang til Norges suksessfulle tech grundere og deres nettverk. Det er idag 82 startups i StartupLab som ligger i Forskningsparken tett tilknyttet universitetet.

BI Startup: Et kontorfellesskap for BI-studenter der 15 selskaper for tiden har sine kontorer. Det holdes også også en rekke foredrag, workshops og lignende i inkubatoren. Det er et medlemskap for BI-studenter, men andre utenfra er også velkomne til å delta på arrangementene.

The Factory: Har lokaler på Fornebu, og har sitt hovedfokus på "fintech": finans, bank, forsikring, alternativ finans, eiendom, lovregulering, blockchain, AI og "impact investments".

Oslo Cancer Cluster Incubator: Er en del av Oslo Cancer Cluster Innovation Park, og inkubatoren støtter lovende onkologi-bioteknologier for kommersialisering. Passer for startups som ønsker et dynamisk og kreativt vekstmiljø der også forskere ferdes.

Nunatak: Identifiserer nye muligheter på et veldig tidlig stadium og utvikler dem videre med entreprenører til selskaper med høy vekst. Passer for startups som fortsatt er i idéfasen, ikke har noe produkt, prototype, foreløpig ikke er på markedet og inntil videre ikke fokuserer på vekst og ekspansjon.

Aleap: Non-profit helseinkubator i Forskningsparken, som veileder startups i de ulike fasene av og aspektene ved å starte en ny bedrift. Passer for startups som ønsker å samarbeide i et multidisiplinært miljø der proaktiv deling av erfaringer er viktig.

Oslo International Hub: En internasjonal inkubator der utenlandske gründere og startups får hjelp til å lykkes i det norske markedet. Sterkt fokus på nettverking, slik at de utenlandske startupene skal få muligheten til å vise seg frem. Målet er at internasjonale gründere og startups skal skape seg karrierer i det norske samfunnet.

Arkwright X: Investerer i nye startups hvert år, først og fremst tech-selskaper. Hver startup blir vanligvis værende hos Arkwright X i 12 - 18 måneder.

Oslo Business Region: Jobber for å øke antallet startups med internasjonal potensial, og kombinerer støtten til startuper med internasjonal profilering regional businessutvikling. Passer for startups som trenger hjelp til å bygge opp konkrete ideer.

Nordic Impact: Ønsker å skape et globalt miljø for impact-tech. Investerer og etablerer selskaper som har som misjon å gjøre noe bra for samfunnet og miljøet. Har et dedikert co-working-miljø for impact-investorer. Har Katapult Accelerator som er en globalt ledende akselerator. Driver også Katapult Future Fest som er en global bevegelse for en bedre verden. Driver også Norwegian.AI. Leder Singularity Oslo Chapter. Har gjort mer enn 50 direkte investeringer i tech-startups

Charge Inclubator: Grunnlagt av -- og ment for -- førstegenerasjons innvandrere. Hjelper og støtter førstegenerasjons innvandrere slik at de kan starte sine egne selskap i Norge.

Oslo House of Innovation: 3000 kvadratmeter stor inkubator med eventlokale. Angel Challenge og Startup Extreme holdes i disse lokalene. Paraplyorganisasjonen Startup Norway eier bygget.

Loftet Studentinkubator: Studenter fra Høyskolen Kristiania og Westerdals bruker denne inkubatoren for å utvikle prosjekter og startuper. Den er åpen for at folk fra andre startuper kan stikke innom også, og benytter seg av tverrfaglighet for å skape et kreativt miljø.

Fintech Mundi: Investerer i ideer, produkt og prototype, produkter ute på markedet, samt vekst og ekspansjon. Hjelper fintech-selskaper å utvikle ideer, kommersialisere produktene og øke selskapenes vekst internasjonalt.

Tøyen Unlimited: Nabolagsinkubator som støtter ildsjeler med innovative idéer til hvordan sosiale utfordringer kan løses gjennom sosialt entreprenørskap. Avhengig av hvor langt gründeren har kommet i prosessen, støttes man på tre nivåer.

SoCentral: Samler gründere og startuper som jobber med løsninger innen helse, miljø, byutvikling, integrering, velferd, utdanning og nye finansieringsmodeller.