Espen Høiby og Bjørn Kjos. Foto: Torill Henriksen

Kjos og Høiby om gründere og en «farlig oppkjøpstrend»: − Bedrifter blir dratt ut før de i det hele tatt får tatt av

Bjørn Kjos og Espen Høiby har stor tro på norske gründere, men advarer selskaper som lar seg friste av tunge pengesekker i tidlig fase.

Publisert Sist oppdatert

Norwegians avtroppende toppsjef Bjørn Kjos og OSM Aviation-direktør Espen Høiby er veteraner innenfor gründerskap, og kan begge skilte med å ha revolusjonert flybransjen.

Under forrige ukes Seed Forum Global Awards mottok begge pris for sin gründer-karriere. Høiby fikk prisen for "Entrepreneur of the decade", og Kjos ble tildelt "Entrepreneur of the century".

Prisutdelingen delte ut 23 utmerkelser for fremragende gründerskap til innovatører fra 13 land, og to av hovedprisene gikk altså til de erfarne gründerne for lang karriere og stor impact.

Begge startet også gründer-karrieren tidlig. En vei som tilsynelatende er enklere å gå nå enn det var den gang, forteller de i et intervju med Shifter.

Fakta:

  • Bjørn Kjos var med å starte Norwegian i 1993, og har vært toppsjef siden 2002.
  • Tidligere i år bestemte han seg for å gi fra seg sjefssrollen.
  • Espen Høiby er tidligere sjefspilot og nå toppsjef i bemanningsselskapet OSM Avaiation.
  • Selskapet med sine 6000 ansatte, leverer bemanningstjenester i luftfarten.
  • De har også flyskoler i USA, Norge og Sverige, og på kundelisten står selskaper som Norwegian, Finnair, Emirates og Thomas Cook.
  • Tidligere i år ble det kjent at OSM Avaiation satser på elfly.

Større aksept

− Vi har sett en økning i gründere de siste ti-femten årene, noe som er veldig bra. Hvis man ser tilbake har gründere hatt tøffere vekstvilkår, sier Høiby og fortsetter:

– Det har vært veldig slik at hvis man ikke lykkes første gangen, er man ute av «gamet». Mens i USA og Silicon Valley er det større aksept for det. Der vil ikke VC−selskapene snakke med deg før du har gått på trynet et par ganger, sier Høiby og legger til at det har blitt større aksept for gründerskap også i Norge med årene.

Også Kjos mener Norge har fostret "utrolig mange" gründere med tanke på landets lave folketall.

− Det er veldig bra at det har tatt av mer de siste årene, og at vi som samfunn har blitt flinkere til å dra gründere frem. Samfunnet ser behovet for arbeidsplasser, og gründere kan gi arbeidsplasser.

Men både Høiby og Kjos ser imidlertid en farlig trend blant norske startups.

− Vi har hatt startups i Norge som gjør det veldig bra. Men problemet er ofte at de blir plukket opp av utlendinger, og det er egentlig litt farlig, sier Kjos og legger til:

– Det betyr at de fundamentale forholdene ikke er gode nok til at bedriftene blir, og dette er et «watch out» til politikerne.

– En veldig skummel trend

Denne uken ble det også kjent at Nabobil.no selges til bildelingsgiganten Getaround for 105 millioner kroner. Kjos er ikke overrasket.

− Dette kommer til å skje hele tiden, og det er en veldig skummel trend. Jo flere selskaper vi klarer å bygge opp i Norge, jo større vil miljøet bli. Men det er veldig farlig når slike bedrifter blir dratt ut før de i det hele tatt får tatt av. Da vil du dra miljøene ut av Norge, sier han.

Høiby er enig med Kjos og mener Norges fremtid er avhengig av gründere.

− Vi må gjøre det vi kan for å beholde den hjernekraften vi kan her i Norge. Når vi snart skal bytte ut oljen og finne på andre ting må vi passe på den gode hjernekraften, sier Høiby.

Bjørn Kjos mottok prisen for Entrepreneur of the Century av Seed Forum. Her sammen med CEO i Seed Forum Global, Steinar Hoel Korsmo

Begge skryter imidlertid av sterke teknologi-miljøer som har vokst frem i Norge, deriblant ved NTNU og Universitetet i Agder.

− Det som kommer ut av NTNU nå, det er imponerende. Men de må bli her, det er en fare for at de forsvinner ut før de begynner å blomstre, mener Kjos.

Vanskelig å hente kapital

De erkjenner at det kan være vanskelig å finne nok kapital på norsk jord, men mener det ikke skyldes feige investorer.

− Jeg tror kapitalmarkedet bare ikke er like modent som gründerne selv er. I tillegg må også investorene kjenne markedet sitt godt. "Feilingsraten" på en startup ligger på over 80 prosent, og du skal plukke de rette selskapene og investere i mange før du får ordentlig suksess, sier Høiby.

Kjos legger til at vi ikke har den samme private kapitalismen i Norge.

− Vi har ingen Google eller Amazon som drar opp ekstreme varianter av gründere og selskaper, og er villig til å satse. Vi har ikke den samme kapitalen tilgjengelig, og det er forståelig at man ikke vil bruke statskapital når feilingsraten er så høy.

Flyvende Ipad

Kjos trekker frem sitt eget selskap Norwegian Block Exchange, som han driver sammen med sønnen og svigersønnen. De har utviklere fra både USA og Canada.

− Men vi er bygget i Norge, og vi kommer til å strekke oss ut i landet. Og slike selskaper kommer vi til å se flere av, mener han.

For det er ikke bare de små selskapene som er gode på å innovere, mener Kjos.

− Det er fantastisk mye innovasjon ute og går, også fra steder du kanskje ikke forventer det. Det er flere flyselskaper som investerer tungt i selskaper i Silicon Valley. De ser at dagens systemer ikke er bærekraftige, sier han og fortsetter:

– Bare se på Dreamliner−maskinen. Det er en digital plattform egentlig. Den er nesten helt forskjellig fra de flyene vi bygde for 20 år siden. Jeg bruker å kalle det en «flying iPad».

Høiby og Kjos har begge to fortid bak spakene på de gamle flyene, og minnes godt forskjellen.

− Da vi fløy DC9’ere på 80-tallet var de datamaskinene mellom ørene. Det har vært en enorm utvikling, sier Høiby.

− Dere gikk selv inn i bransjer dere kjente fra før. Hvor viktig er det?

− De fleste går inn i noe de kan. Det er mer et spørsmål om å ha folk rundt seg som også kan området. Vi har for få folk i Norge, og det kan være vanskelig å finne de rette folka, sier Kjos og legger til at det også kan butte veldig på kapital-fronten.

− Har dere noen råd til gründere i dag?

− I Nord-Norge sier de «stå den av når det blåser som verst». Og det vil blåse. Det er alltid en ruglete vei oppover, og det aller viktigste er å ha med seg et godt mannskap, sier Kjos.

Høiby er enig og legger til:

− Den som ikke gir seg vinner alltid. Men da må du ha med deg laget. Jeg har prøvd meg et par ganger alene og det var helt katastrofe.