Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Kolonial.no. Foto: Kolonial.no

Kolonial.no fosser frem. Øker omsetningen med 436%. Daglig leder ikke imponert.

Publisert Sist oppdatert

Nettmat-aktøren Kolonial.no, som tilbyr handel av dagligvarer på nett, vokser kraftig fra 2014 til 2015.

Omsetningen øker med svimlende 436 prosent fra 13,9 millioner kroner i 2014 til 75,5 millioner kroner i 2015, viser regnskapstallene som nylig ble offentliggjort.

Daglig leder i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas er selv ikke imponert over denne utviklingen og peker på at årets vekst blir vesentlig høyere.

− Vi begynte ikke skalere opp før i august. Vi omsatte for rundt en million kroner i uka i august i fjor, og først da vi begynte vi med markedsføring. Vi nådde maks kapasitet på lageret vi var på i april, da omsatte vi for ni millioner kroner i uka. Nå er vi på nytt lager som er fem ganger større enn det forrige. Vi kommer til å lande på rundt 500 millioner kroner i omsetning i år, og hastigheten på vei ut av 2016 kommer til å ligge høyere enn 500 millioner, sier Munthe-Kaas til Shifter.

Nettmatbutikken frykter ikke konkurransen fra de populære matkassene

− Vi er enten større enn, eller kommer til bli større enn Godt Levert. Kurven vår er brattere i absolutte tall enn den er for matkassene. Vi representerer et paradigmeskifte, og kommer til å vokse enda mer inn i det fysiske segmentet, sier han.

− Når blir dere lønnsomme?

− Det er avhengig av når man vil kutte i investeringer. Vi har kun fokus på vekst. Hvis man vil vinne, må vi drive effektivt og bygge teknologi. Vi har investorer som støtter oss i at vi skal vokse. Vi blir ikke lønnsomme i år, ikke neste år, men kanskje 2018, sier Munthe-Kaas.