Fra venstre: Hans Martin Cramer, Mike Jones, Jorinde Prokosch og Stein Magnus Jodal. Foto: Kolonial

Kolonial.no rekrutterer fra Silicon Valley, Schibsted og Otovo

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 28. august 2019

Nettbutikken går høsten i møte med ti nye på laget. Nå varsler de en dobling. 

Blant dem er produktanalytiker Jorinde Prokosch. Hun flyttet nylig tilbake til Oslo etter å ha jobbet flere år i Silicon Valley med dataanalyse og innsikt.

– Kolonial.no er et tvers gjennom data-drevet selskap, og jeg tror derfor at vi har alle forutsetninger for å gjøre denne delen av hverdagen enda mer effektiv og friksjonsfri, sier hun.

Selskapet har også rekruttert UX-designer Mike Jones og utvikler Stein Magnus Jodal, blant flere. Sistnevnte jobbet sist i Otovo.

– Vi sier noe flåsete som at «du jobber ikke full-stack før du trenger vernesko for å teste koden», men det beskriver egentlig bredden og dybden i jobben som utvikler i Kolonial.no veldig godt, sier Jodal.

Les også: Gjorde butikk av bolig-flørt: Nå går Livvin-gründeren til Otovo

Henter tidligere kollegaer

Også Hans Martin Cramer, tidligere produktsjef i Schibsted, er ansatt i Kolonial.no under lik stillingstittel.

– Det er få selskaper i Norge som er like spennende som Kolonial.no om dagen. Ikke bare har de bevist at det er mulig å flytte en usedvanlig tradisjonsrik bransje over i en smartere modell, men de har også et enormt potensial i å videreutvikle sin plattform, sier Cramer og legger til:

– Jeg ville være med å bidra til den reisen.

Nettbutikkens produktdirektør, Espen Sundve, gikk selv fra Schibsted til Kolonial.no for snart to år siden.

Tidligere i år ble det også kjent at Louise Fuchs er Kolonial.nos nye kommunikasjonsdirektør. Hun har blant annet vært kommunikasjonssjef for Schibsted Media Groups globale produkt- og teknologi-satsinger.

Autonome teams

Selskapet har i dag over 300 ansatte. Det inkluderer omtrent 200 i operasjon og distribusjon, herunder lagerpersonale samt sjåfører. De øvrige ansette jobber med produkt og teknologi samt i administrasjonen.

Nå varsler Sundve en dobling av sistnevnte gruppe, de neste årene.

– Vi vokser fort, men kontrollert, sier Sundve og deler det han hevder er en suksessoppskrift:

Organisere selskapet i autonome teams som samkjøres gjennom felles målsetting og full transparens.

– Kolonial.no ble startet av ti kunde-fokuserte gründere med kompetanse innen data, design, teknologi, forretningsutvikling, logistikk og økonomi, sier han og fortsetter:

– Det har vi satt i system med felles verdisett, transparens og autonome teams. Dette gjør at vi kan skalere alt fra vårt kulturelle DNA og kompetanse til evnen til å levere, sier Sundve.

Rigget for vekst

Kolonial.no nedprioriterte vekst i fjor, men varslet overfor Shifter i tidligere sommer, at de vil bikke milliarden i år.

I fjor leverte selskapet et underskudd på «bare» 149 millioner kroner, ned fra 165 millioner året før.

– Siden nyttår har vi gitt ordentlig gass på markedsføringen igjen, og nå er vi tilbake i en vekstfase. Det viktigste vi gjør fremover, er å levere de beste matvarene og et stort vareutvalg, uttalte gründer Karl Munthe-Kaas.

Les også: Kolonial.no tar jafs av nye markeder: – Tenk større i stedet for å kannibalisere, sier bekymret Dyrekassen-gründer

Bransje: 

Har du byttet jobb?

Shifter publiserer jobbskifter for folk som jobber i teknologibaserte oppstartsselskaper, samt de som jobber med teknologiutvikling, innovasjon og forretningsutvikling i etablerte selskaper og virksomheter. Hvis du ikke faller inn under en av disse kategoriene, vil ikke jobbyttet bli publisert.

Del det på Shifter

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.