Kristin Skogen Lund er ny konsernsjef i Schibsted. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Kristin Skogen Lund om sin sterkeste side som leder: «Det høres kanskje rart ut, men jeg mener ikke så mye.»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 21. september 2018

— Det er en god egenskap å ha i en digital verden der ting går fort rundt. Hvis du bare skal belage deg på det du selv mener, tror jeg det fort blir feil, sier den nye Schibsted-sjefen, som også vil løfte startupsamarbeidet.

Tirsdag denne uken offentliggjorde Kristin Skogen Lund at hun går av som administrerende direktør i NHO, og tiltrer som ny konsernsjef i Schibsted. Skogen Lund har tidligere vært kommersiell direktør og administrerende direktør i Schibsted-eide Aftenposten.

I et podcast-intervju med Shifter redegjør hun sine sterkeste sider som påtroppende leder i et storkonsern som skal henge med i tida.

— Jeg tror jeg er åpen og flink til å lytte, og tar imot signaler. Jeg går ikke inn i ting med en veldig forutinntatt innstilling. Det høres kanskje rart ut, men jeg mener ikke så mye. Jeg har ikke så sterke oppfatninger om ting. Det gjør at jeg er ganske flink til å se summen av innspillene jeg får, og forstå hva som er en god kurs videre.  Det er en god egenskap å ha i en digital verden der ting går fort rundt. Hvis du bare skal belage deg på det du selv mener, tror jeg det fort blir feil.

Hun mener at en leder må koble seg til innsikten i en organisasjon og sørge for å bringe denne opp til ledelsen som har oversikten.

Vil løfte startupsamarbeid

Lederskiftet hos mediegiganten kan samtidig bety en økt satsing på partnerskap med og investeringer i norske oppstartsselskaper.

— Jeg ser et stort potensiale for videre innovasjon og vekst i Schibsted. Det er et faktum at de har vært flinkere i Sverige enn i Norge. Vi må løfte dette mer også her. Jeg tror vi kan dyrke frem noe på egen hånd, men andre ting skal vi gjøre enten gjennom oppkjøp eller i samarbeid med ulike miljøer.

Skogen Lund viser til at konsernet tidligere har vist at det har muskler til å skalere og gjøre disse satsingene store.

— Så vil du styrke Schibsted Vekst i Norge? Og vil det bli en økt satsing på oppkjøp og samarbeid?

— Det er veldig dumt å uttale seg om noe før man går i gang med en jobb, men det virker sannsynlig for meg at dette blir viktigere og viktigere fremover.

Ta vare på verdier

Som ny konsernsjef er det imidlertid viktig å bevare en balansegang mellom det nye og det gamle.

— For Schibsted blir det veldig viktig å forstå hvordan medievaner kommer til å endre seg. Det er en oppvoksende generasjon som konsumerer informasjon på en annen måte enn det jeg vokste opp med, og det å hele tiden forstå den trenden og hvilken vei det går og klare å posisjonere seg for det, samtidig som man klarer å ta vare på verdiene i det man allerede har, dét er den balansegangen jeg snakker om, sier Skogen Lund.

— Vi er sårbare

En av Schibsteds utfordringer for å sikre sin egen posisjon i samfunnet, er «illojaliteten» man i økende grad ser blant enkelte lesergrupper. Der folk tidligere hadde abonnementer på visse papiraviser og dermed primært konsumerte nyheter fra disse, er nyheter i dag som oftest gratis tilgjengelige for de samme leserne, når de er på internett. Dermed havner mediene i konkurranse mot nettsteder som ikke alltid sprer troverdig informasjon.

— Jeg håper og tror at vi får en slags oppvåkning rundt hvor sårbare vi er rundt manipulering av informasjon, og hvordan det å ha en troverdig avsender og plattform kommer til å stå sterkere fremover, sier Skogen Lund.

Dette legger et ekstra press på de nyhetsmediene som publiserer sannferdig informasjon, deriblant Schibsteds mediehus.

—  Du må være best og foretrukket. Du kan ikke påføre folk å konsumere produktet ditt av en slags «etisk samvittighetsårsak», for sånn fungerer det ikke. Så vi må jo være best, og det mener jeg vi på mange måter er og skal klare å være videre. Men jeg mener at det å forstå det universet og økosystemet hvor du skal være: Hvordan når du folk, hvordan blir du riktig plassert, hvordan blir du oppsøkt? Alt det der er jo også en egen kunnskap, som vi hele tiden må mestre.

Hør hele podcasten med Kristin Skogen Lund her. Og husk å abonnere i Itunes eller din foretrukne tjeneste på Android.