Bergen Media City.

Bergen får landets første og eneste inkubator for gründere i media og tech: Henter internasjonale navn som mentorer

Publisert Sist oppdatert

Av Sara Viken Løvhaug, Kampanje

Media City Bergen med storsatsing - samler 40 oppstarts-selskaper.

Bergen Teknologioverføring (BTO) i samarbeid med NCE Media etablerer et oppstartsmiljø plassert midt i Media City Bergen (MCB), der de store medieselskapene i Vestlandets hovedstad flytter sammen. Leder for Inkubasjon og akselerasjon i BTO, Hilde Indresøvde, er sammen med tidligere Bergens Tidende-redaktør Tor Arne Fanghol ansvarlige for satsningen. Navnet er Mediakuben, og blir med sine 40 oppstartsselskaper landets første og eneste inkubator for nystartede selskaper i medie- og teknologisektoren.

- Mediakuben blir et helt unikt sted å starte ny virksomhet. Her får gründere tilgang på det beste av ekspertise og nettverk som er uvurderlige om man skal starte virksomhet i mediebransjen, skriver Indresøvde på BTOs sider.

Totalt rundt ti oppstartsselskaper vil være med inn i MCB i september. Planen er å fylle på med flere av BTOs 40 gründerbedrifter etter oppstarten.

- Her har vi spennende entreprenører som satser nytt i mediesektoren, og som helt sikkert vil dra nytte av å være tett på de eksisterende selskapene som er i Media City, sier prosjektleder i BTO Tor Arne Fanghol.

Henter inn amerikansk ekspertise

Nå har BTO sikret gründerne i Mediakuben rådgivning og veiledning fra en rekke mentorer fra store internasjonale medieaktører, blant annet Christy Tanner fra det amerikanske kringkastingsselskapet CBS og administrativ direktør Lisa Weinstein fra det gigantiske kommunikasjonsbyrået Engine Group i London.

Det internasjonale nettverket tilflytter Mediakuben gjennom mediemannen Kelly Moulton, en amerikaner som er faglig ansvarlig for inkubasjonsprogrammet i Mediakuben.

- De internasjonale mentorene vil jobbe tett sammen med BTOs ansatte og sammen med norske mentorer for å veilede og inspirere oppstartsselskapene. Vi har stor tro på at dette vil skape nye norske internasjonale suksesshistorier, sier kommunikasjonssjef Kjetil Myhren-Berge i BTO.

Saken fortsetter under bildet.

 

Dette er teamet bak MCBs nye bidrag. Fra venstre: Tor Arne Fanghol (prosjektleder Mediakuben, BTO), Hilde Indresøvde (leder inkubasjon og akselerasjon, BTO) og Kelly Moulton (forretningsutvikler Mediakuben, BTO). Foto: Kjetil Myhren-Berge.

- En suksessoppskrift

Media City Bergen åpner dørene senere i høst, og skal blant annet huse TV 2, NRK, Bergens Tidende, Universitetet i Bergen og grafikkselskapet Vizrt i tillegg til BTOs mediekube. Myhren-Berge mener at miksen med etablerte og nystartede bedrifter er det som vil gi Media City suksess.

- Mediakuben blir viktig for Media City Bergen. Her vil de store norske mediehusene enkelt kunne knytte kontakt med gründere som utvikler morgendagens løsninger for bransjen, og oppstartsbedriftene får mulighet til å teste ut sin teknologi hos etablerte selskaper, sier Myhren-Berge til Kampanje.

Les også: Slik blir Media City Bergen

- Den gang Vizrt var et nytt og lite selskap for eksempel, fikk de teste sine grafiske løsninger direkte på TV 2s sendinger. Det var utrolig verdifullt for begge, og i dag er som kjent Vizrt en norsk internasjonal suksesshistorie.

I 2014 vedtok styret i TV 2, som den siste av aktørene bak medieklyngen, å flytte til Media City Bergen. Når dørene åpnes i august blir klyngen arbeidsplass for over 1200 mediefolk og studenter.

- Nyere forskning viser at selskapene som gjør det best på innovasjon, er de som har størst nettverk ut av for eksempel en klynge. Derfor legger vi stor vekt på at våre gründere skal etablere et nettverk ut av sitt eget miljø. Vi skal bygge erfaringer sammen med bransjen for hele tiden å videreutvikle programmet slik at vi møter behovene til en mediebransje som fortsatt endrer seg i rekordfart, sier Fanghol.

Denne artikkelen er også publisert i Kampanje.com.