Vio-staben vil at abonnementstjenester på digitale aviser skal ligge under juletrærne i år. Fra venstre: CTO Simen Sægrov, CEO Agnes Dyvik, innholdsansvarlig Miriam Øyna, utvikler Nikolai Bakhanov. Foran, fra venstre: kommersielt ansvarlig Marcus Soknes, COO André Sebastian Værness-Wold og digitaldesigner Ørjan Windsland. Foto: Gard Michalsen

Lanserer «Netflix for magasiner» i dag. Må hente 10 millioner kroner i løpet av seks måneder for å vokse videre.

Publisert Sist oppdatert

I dag går tjenesten live som «alle» i mediebransjen har snakket om det siste året.

Oppstartselskapet VIO ble startet i 2014 av Agnes Dyvik (26) og André Wærness-Vold (26), men teller nå åtte fulltidsansatte.

Torsdag lanseres magasinappen for alle etter å ha vært i lukket beta for 3000 personer i en periode.

For 99 kroner i måneden skal du kunne ha tilgang til over 40 magasiner digitalt. Blant disse er Morgenbladet, Harvest, DNs magasiner og en rekke andre. En forretningsmodell som minner om Netflix sin.

–Ja, men vi vil vekk fra den sammenligningen, sier Agnes Dyvik, daglig leder i VIO.

–Hvorfor?

–Vi prøver å bevege oss vekk fra den assosiasjonen. Vi er ikke Netflix. Vi er noe annet. Vi skiller oss med funksjoner og fokus på et annet type medium, sier hun.

Har lært av 6000 testbrukere

Tjenesten har vært i beta over et år, og har ligget ute i tre ulike versjoner.

–Vi har hatt opptil 6000 testbrukere, sier Dyvik.

–Hva har dere lært av dem?

–Det er utrolig viktig at alt er enkelt. Alt fra ett klikk for å bruke tjenesten til ett klikk for å betale. Vi har lært mye om å utvikle leseropplevelsen og at vi må engasjere brukerne, og vi har funnet ut mer om hvordan unge ønsker å lese journalistikk.

Ifølge Dyvik er snittalderen 26 år, men hvor lang tid hver bruker er på tjenesten i snitt, vil hun ikke røpe.

–Det kan jeg dessverre ikke si?

–Hvorfor ikke? Er der ikke fornøyd?

–Joda, men vi vil holde kortene tett inntil brystet. Vi kan komme tilbake til det etter at vi får tall fra betalende kunder, sier hun.

–Lite investormiljø med lav risikovilje

Som andre vekst-selskaper, må også VIO vokse og det koster penger. Hittil har de hentet 2,8 millioner kroner, men de trenger mye mer.

–Vi må hente 10 millioner kroner i løpet av neste seks måneder for å kunne skalere raskt nok. Vi vil ut av Norge og trenger penger for å nå ut i nye markeder, sier hun.

Men å finne penger i Norge er ikke lett, medgir hun.

–Det er ikke lett å hente penger i Norge. Det er et lite investormiljø og lav risikovilje. I tillegg er mange investorer i Norge veldig b2b-fokuserte og få som investerer i konsumentmarkedet, mener Dyvik, som nå utvider investorjakten til resten av Norden og England, men understreker at det har blitt litt bedre i Norge den siste tiden.

–Hvilket er neste land ut?

–Sverige og Danmark.

–Hva er markedsstrategien?

–Det er å få det beste innholdet gjennom partnere. Vi er i dialog med flere aktører i de landene.

–Hvordan er konkurransesituasjonen?

–Den er bra, dvs ingen andre konkurrrenter der, men vi har en rekke indirekte konkurrenter som kjemper om den samme tiden og oppmerksomheten til våre kunder. Vi skal endre vanen til brukerne. Det er alltid en utfordring, sier hun.

Du kan sjekke ut tjenesten Vio her.


Følg Shifter på Facebook og Twitter, for flere saker fra oss. Hør også vår podcast med innovasjonsekspert Yuri Van Geest.

Jobber du med innovasjon i etablert bedrift, bør du lytte til denne podcasten.

Last den ned i iTunes, eller den podcast-klienten du vanligvis bruker.

Van Geest kommer til Oslo, i likhet med Nir Eyal «How to build habbit forming products», som vi har hatt som gjest tidligere.

De skal begge snakke på Corporate Innovation Day i Oslo 20. oktober.

Shifter er mediepartner, så du får RABATT hvis du vil delta på arrangementet. Bruk partnerkoden-Shifter og skriv shifter i kodefeltet.