Designer Fam Irvoll og Lillepanda-gründer Patrick Skou.

«Strømmetjeneste» for barneklær ble utsolgt første dagen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 15. oktober 2018

Lillepanda har mål om å redde både fremtidens klode og foreldrenes lommebok. 

Mange småbarnsforeldre opplever at klærne i barnas garderober passer i knapt noen måneder, før barna har vokst ut av klærne og må ha nye. Da abonnementsordningen hos Lillepanda for alvor ble satt i gang for få timer siden, og kundene kunne bestille produktene de hadde satt seg på venteliste for, ventet det likevel en overraskelse for Lillepanda-teamet.

— I dag tidlig åpnet vi for at de som står på venteliste for produktene, kunne legge inn bestillingene de ønsker. Det var såpass mange forhåndsbestillinger, at nå er det rett og slett tomt. Vi jobber med å etterfylle lagrene, både fra Isbjörn of Sweden og Helly Hansen, sier Patrick Skou, daglig leder og gründer av selskapet.

Skou forteller at de ikke var forberedt på etterspørselen.

— Vi trodde vi tok skikkelig i, men ble tatt på sengen av etterspørselen. Vi gjør nå flere grep for å sørge for å levere klær til alle som ønsker det, sier Skou i en pressemelding fra selskapet.

Parkdress i posten

Abonnementsordningen kommer i tillegg med en dose samfunnsansvar og god samvittighet: Vanligvis er det slik at en del av familiens yngste knapt rekker å bruke nye klær før de er blitt for små. Klærne havner dermed ofte på loppis, eller i søppelen. Lillepanda ønsker å stoppe bruk og kast-«syklusen», og i stedet innføre en annen ordning.

— Med Lillepandas innovative abonnementsordning for barneklær sparer du både miljøet og bankkortet ditt for unødvendige belastninger, sier Skou i en pressemelding.

Konseptet er at foreldrene betaler et månedsbeløp for å for eksempel ha en parkdress til datteren eller sønnen sin, som de har fått abbonement på — via Lillepanda sin ordning.

— Kundene abonnerer bare på produktene, så når barnet vokser kan de sende inn produktene og få tilbake nye i rett størrelse, sier Skou.

Repareres og gjenvinnes

Lillepandas forretningsmodell har mål om å holde ressursene i omløp lengst mulig. Dette starter allerede i produksjonsfasen, der klærne får slitesterkt design som tåler barnas aktivitetsnivå. Lillepandas klær er i tillegg produsert med økologiske produkter, og uten kjemikalier.

— Alle barneklærne du mottar er enten helt nye, eller så godt som nye. De returnerte klærne går gjennom en kvalitetskontroll hos Lillepanda, hvor de plaggene som kan repareres eller sys om sendes videre til vaskeriet. Her rengjøres de nøye med nøytrale og allergivennlige produkter. Plaggene som ikke kan brukes sendes videre til gjenvinning, sier Skou i pressemeldingen.

Han forteller at de har «noen interessante kunder» på produktsiden nå, som er i gang med å undersøke om Lillepanda sitt konsept er noe de kan levere klær til.

Babyklærne er designet av Fam Irvoll. Fra tidligere har hun både norske og internasjonale navn på kundelisten — blant annet Katy Perry, Lady Gaga og Samsaya. Yttertøyet er designet av Helly Hansen og Isbjörn of Sweden.