Nassir Achour, partner i innovasjonsselskapet Reodor. Foto: Fredrik Myhre

Nassir Achour: «All statistikk tilsier at de fleste innovasjonsprosjekter aldri vil ha livets rett i markedet»

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 30. oktober 2018

Allerede som liten drømte Nassir Achour om bli gründer. Ikke nødvendigvis fordi han ville, men fordi etternavnet plasserte ham nederst i søknadsbunken. 

1. Hva jobber du med akkurat nå?
Akkurat nå er fokuset på å sikre et solid fundament for et godt 2019, både for Reodor og selskapene vi er inne i. Da går det i alt fra strategiarbeid og budsjettering, til partnerskap og prosesser. Vi har hatt et intenst første år i drift hvor vi har testet mye og lært mer. Nå jobber vi derfor med å evaluere og forbedre våre prosesser, og ytterligere konkretisere hvordan vi effektivt skaper verdi for etablerte virksomheter som vil drive innovasjon. Vi har et spennende utgangspunkt med kombinasjonen Reodor og Folk, så nå er teamene fra begge selskaper i en felles prosess hvor vi ser på hvordan vi kan bruke det vi har lært til å utfylle hverandre enda mer – og få mest mulig ut av helheten.

2. Hvis du kunne gått tilbake i tid og gitt deg selv ett tips – hva ville det vært?
Som min kollega Malin Husefest sier på dyp bergensk dialekt: Stol på prosessen! Jeg har nok brukt mye energi og tankekraft på å bekymre meg over ting som er ubetydelige, som i øyeblikket de skjedde føltes tunge, men som la grunnlaget for mine største oppturer.

3. På hvilke områder er du henholdsvis optimistisk og pessimistisk på vegne av Norge?
Optimist: Den økende graden av tillit og samhandling. Vi møter stadig flere som vil jobbe sammen med andre mennesker, selskaper, bransjer – til og med konkurrenter – for å skape gode løsninger. Pessimist: Den manglende investeringen i, og fokuset på, teknologi – blant selskaper og i skolesystemet.

4. Hva er den største utfordringen i din bransje?
I arbeidet med etablert næringsliv så ser vi en økt interesse for å drive innovasjon, samtidig som vi ser at dette krever en kulturendring. For det å drive innovasjon er ikke noe selskaper kan planlegge inn som et enkeltprosjekt – det må inn som en kontinuerlig aktivitet i kjernen av virksomheten. All statistikk tilsier at de fleste innovasjonsprosjekter aldri vil ha livets rett i markedet, og da er det to ting som er viktig; å sikre læring i alle prosjektene, og å få opp volumet av forsøk. For vår del fokuserer vi på at våre innovasjonsprosesser alltid skal sikre en bedret forståelse av kunder og brukere, og på å gi gode beslutningsgrunnlag for om man skal fortsette å investere i en identifisert mulighet. Heldigvis jobber vi med spennende selskaper som tar denne kulturendringen på alvor, men mange flere er nødt til å følge etter.

5. Hvis du kunne vært en annen person eller hatt en annen rolle – hva/hvem ville det vært?
Jeg tror vi alle hadde hatt godt av å tilbringe en dag som en person som kun får sine mest primitive behov dekket, men som har en sinnsro og takknemlighet ved seg.

Skjermdump av Nassir Achours mobilskjerm.

6. Hvordan ser mobilskjermen din ut?
To-delt; én hovedside med en del jobb- og meldingstjenester, og en obsessiv-kompulsiv side med beinhard mappestruktur.

7. Har du et produktivitetstips?
Lytt til kroppen; ta en pause, en tur i naturen eller en tur på trening når kroppen ber om det – selv om det krever en time eller to midt i arbeidsdagen. Den tiden henter du fint igjen i energi og produktivitet.

8. Hvis du skulle investert ti millioner i et nytt område, hva ville det vært i – og hvorfor?
Det er mye spennende teknologi der ute, men for min del så har jeg en forkjærlighet for Data Science. Jeg tror det fortsatt er mye uforløst potensiale i bruk av tilgjengelig informasjon, og synes mulighetene for at hvem som helst med fokus på brukerforståelse kan bruke data til å skape gode løsninger er utrolig spennende.

9. Hva er din dårligste egenskap?
At jeg altfor ofte har tankene på jobb når jeg er rundt mine nærmeste.

10. … og hva er din beste?
At jeg tør. At jeg tør ta sjanser, utfordre, prøve ting jeg aldri har gjort, si min klare mening og tenke stort.

11. Hva ville du bli da du var liten? Og hvorfor ble du det/ikke?
Selvstendig næringsdrivende. Ikke nødvendigvis fordi jeg ville, men dels fordi at jeg vokste opp med et inntrykk av at man med Achour som etternavn fort havnet i en egen bunke blant jobbsøknader. De små opplevelsene som barn og ungdom, som utallige avslag på jobbsøknader – på alt fra avisbud til ryddehjelp på Kiwi – på tross av gode karakterer i både fag, orden og oppførsel, forsterket dette inntrykket. Så da jeg så det brennende engasjementet hos folk som hadde bygget noe selv, og motbevist kritikere og fordommer, så visste jeg at det var det jeg også ville.

12. Hvis du kunne spist middag med hvem du ville, død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor?
Profetene fra alle verdens religioner, og David Letterman – filmet av Netflix så hele verden kunne se at vi alle er like og at det viktigste er gode verdier. <3

13. Hva er din største tabbe?
Oi, dem er det mange av. En som er ganske relevant her er da jeg først gikk i gang med startupen vidFlow, og vi allerede for første versjon investerte alt vi eide og hadde i å bygge det vi satset på at skulle være en perfekt tjeneste – på fem plattformer! Med andre ord det stikk motsatte av lean startup. Så der satt vi med fem versjoner av en live tjeneste, som vi måtte ut og hente finansiering til for å ha ressurser til å iterere på.

14. Hva er du mest stolt over å ha fått til?
Å ha lært teori gjennom praksis. Jeg startet mitt første selskap da jeg var 18 år, og har hatt reiser som har resultert i alt fra konkurser til oppkjøp. På veien har høyere formell utdanning vært et nedprioritert sidespor, men jeg har samtidig kjøpt tonnevis av fagbøker som jeg har brukt aktivt i prosjektene. På den måten har jeg lært teori om blant annet finans, forretning og teknologi.

15. Kan du si noe du selv tror på, men som mange vil være uenige med deg i?
Jeg har en filosofi om at man må se bort fra sitt eget produkt og selskap, og tenke på hvordan man kan skape mest mulig verdi for flest mulig mennesker – inkludert dine konkurrenter. Først da pusher man seg selv til å utnytte det fulle potensialet sitt.

16. Hva er ditt beste tips til norske gründere?
Sørg for å ha kjernekompetansen startupen din trenger i gründerteamet ditt, jobb på ideer som har som mål å bidra positivt til verden gjennom reell, viktig verdiskaping. Sist, men ikke minst; vær ærlig med deg selv og lær, lær, lær – sug til deg erfaring og kompetanse, og jobb daglig med å vokse som menneske og fagperson.