Karen Dolva

Karen Dolva i No Isolation. Foto: No Isolation.

Atea etterlyser tech-gründere som vil få hjelp til å selge produktet sitt. Slik de gjør for No Isolation.

Annonsørinnhold

No Isolations robot blir i disse dager solgt til skoler og kommuner gjennom Atea. Men IT-giganten vil hjelpe flere. Er du en tech-gründer, bør du lese videre. 

– Vi har jobbet med Atea i noen måneder nå og de har vært fantastiske så langt. De er fremoverlent og tør å ta på seg risikoen det er i å jobbe med et lite selskap. De forstår også at vi er veldig forskjellige fra dem og er villige til å tilpasse seg, sier No Isolation-gründer og daglig leder Karen Dolva.

No isolation-roboten AV1 er siden januar i år solgt gjennom Ateas distribusjonsnettverk.

Atea jobber jo med kommunene og skolene i Norden, som er vår hovedkundegruppe, så det har hele tiden vært en plan fra vår side å prate med dem. Siden de er ekstremt interessert i å kunne tilby kundene sine det siste innen velferdsteknologi, gjorde at de også ville prate med oss. Vi var en match fra dag en, så da handlet det bare om å finne riktig form, mener Dolva.

Nå er planen å sende ut flere AV1-roboter til skolestart.

AVTALE: Michael Jacobs, adm dir i Atea inngår avtale med Karen Dolva i No Isolation. Avtalen har resultert i flere salg til skole og offentlig sektor. Foto: Atea

Gode råd

– Hva bør startups se etter når de skal samarbeide med store selskaper?

– Jeg tror det er en avveiing mellom å lære seg selv ting og å kunne bruke andres kunnskap. Noen ganger må man ha partnere, andre ganger er det kun en fordel å ha det, og i noen tilfeller er det selvfølgelig ikke noe poeng, sier Dolva.
– Hva mener du er kritiske suksessfaktorer for et slikt samarbeid?

– Å tørre å gi av seg selv. Det nytter ikke å overtale et stort selskap til å bare være grei med deg – du må gi noe tilbake. I vårt tilfelle med Atea skal de selvfølgelig tjene penger på det hele og de fikk ekslusivitet som distributør ved å begynne samarbeidet med en ordre. Gi og ta. Jeg tror nordmenn er ekstremt flinke til å forhandle åpent og med den hensikt at alle skal vinne. Merker man i møtene at de i andre enden vil deg vel: åpne deg opp og fortell hva du vil ha og hva du er bekymret for. Det gjør det mye lettere for alle.

Søker etter flere tech-gründere

– Vi drømmer om å få til et lignende case. Slike samarbeid er med på å bygge Norge med IT, sier Nils Ola Bark, markedsdirektør i Atea.

Det blomstrer i de norske gründermiljøene. Til forskjell fra en del andre konkurranser og inkubatortilbud, ønsker Atea å bidra med ressurser og nettverk når produktet er kommet et godt stykke på vei.

Markedsdirektør i Atea Nils Ola Bark. Foto: Atea.

– Vi ser etter selskaper som er kommet ganske langt, og som trenger hjelp til den siste delen av utviklingen og til skalering. La oss si at de har kommet til versjon 0.8 eller 0.9, og at vi kan hjelpe dem i mål med første ferdige produkt. Vi ønsker et produkt vi kan distribuere ganske raskt, sier Bark, og ser dermed for seg gründere som allerede har en salgspitch godt innarbeidet.

Han mener det er i denne fasen Atea har mest å bidra med til oppstartselskapene.

Vil du ha med en gigant på ditt lag? Send inn din søknad her 

FRIST: 15. AUGUST

Pitche selskapet på Norges største IT-konferanse

Gjennom en pitche-konkurranse på Atea-community i Trondheim 12. september, og finale i Oslo 9.november skal en vinner kåres.

Vinneren får distribusjon gjennom Ateas kanaler, mulighet for å selge sitt produkt gjennom Ateas 400 selgere og rådgivning fra Ateas mange erfarne ansatte.

– Kriteriene er at det er et teknologisk produkt, som kan selges i b2b-markedet. Det trenger ikke være hardware, og kan godt være egnet både som b2b og til forbruker, sier markedsdirektøren.

Ti gründere får muligheten til å presentere ideen sin på Norges største it-konferanse. Konkurransen har søknadsfrist 15. august.

Les mer om konkurransen og send inn din søknad her 

FRIST: 15. AUGUST

Er du riktig tech-gründer?

Hvis du kan krysse av på de neste punktene, vil Atea gjerne se din søknad.

  • Du/dere må ha vilje og evne til å gjøre butikk av ideen.
  • Du/dere må se muligheter for verdiskaping og ha ambisjoner om å lykkes i et internasjonalt marked.
  • Du/dere har en tydelig tro på ideen og at den kan la seg gjennomføre med Ateas drahjelp.

Les mer om konkurransen og send inn din søknad her 

Juryen sitter klar

I juryen for gründerkonkurransen sitter Ateas administrerende direktør Michael Jacobs og direktør for forretningsutvikling i Atea Atle Reitaas, som er tidligere gründer. Preben Carlsen fra PR-byrået Trigger er kåret til en av de 25 mest innovative personene i europeisk kommunikasjonsbransje, og sitter i Ateas jury. Det samme gjør Aiman Shaqura som etter å ha kommet til Norge som flyktning i 1991 har bygget opp og solgt en rekke selskaper. Nå bruker han erfaring og ressurser på å hjelpe andre innvandrere i gang med nye ideer.

 

Trigger-sjefen Preben Carlsen. Her sammen med Karen Dolva og Marius Abel i No Isolation og Malin Husefest, prosjektleder i Trigger Akselerator. Foto: Trigger

Vil du ha en gigant på ditt lag?

Atea er Norges største leverandør av it infrastruktur og digitalisering, og har kontorer over hele Norge. I tillegg til Norge finner du Atea i seks land i Norden og Baltikum. Selskapet har ca. 6.800 medarbeidere, og er den tredje største IT-infrastrukturleverandøren i Europa. Konsernet hadde en omsetning på drøye 31,2 mrd. NOK i 2016 og er notert på Oslo Børs.

Selskapet jobber med de de store internasjonale aktørene som Apple, Microsoft, Dell, Cisco og HP.

Når Atea arrangerer konferansen Atea Community deltar 60 av verdens ledende teknologiprodusenter, fordi de er Ateas samarbeidspartnere.

Les mer om konkurransen og send inn din søknad her 

FRIST: 15. AUGUST

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Utviklet av Martin Grønneberg