Annonsørinnhold

Per Hove, Evry

Per Hove, konsernsjef i EVRY.

EVRY-sjefen: Ekkokammeret står i veien for mange gründere

Gründere er imponerende fokuserte og ustoppelige, sier konsernsjef i EVRY, Per Hove. Likevel er det to svakheter som skiller de som lykkes fra de som ikke gjør det.  

Per Hove har fått høre at han er en irriterende person å jobbe med. Når han jobber med gründere, gjør han nemlig et poeng av å snakke om ting de ikke kan fra før av. 

  – Hvis jeg bare snakker om det de kan, vil de alltid være enige med meg. Selv her i EVRY må vi bli flinkere til å ikke bli sittende i ekkokamre og høre på oss selv, sier Hove. 

  Likevel får han massevis av energi fra gründeres kjærlighet til sine produkter – noe han selv har kjent på. Ikke bare har Hove mer enn 20 års erfaring fra lederroller i globale IT-selskap, deriblant Oracle og HCL. Han har også bygget opp konsulentselskapet Right helt fra bunnen av. Right lever i dag i beste velgående som et av landets ledende Oracle-miljøer. 

  I november 2018 ble Hove ny konsernsjef i EVRY og nå vil han overføre gründernes entusiasme til Norges største IT-selskap. Likevel: Det er nettopp den urokkelige selvsikkerheten som gjør at mange gründere ikke lykkes, ifølge Hove. 

  – Det ligger i deres natur å forelske seg i produktet sitt. Det gjør at de ofte overvurderer ideene sine, samtidig som de undervurderer tiden det vil ta å få produktet ut i markedet, sier han. 

Produktet er bare 10 prosent 

Sannsynligvis bruker du EVRYs tjenester hver uke – kanskje til og med daglig – uten at du nødvendigvis er klar over det. Når du mottar en hentelapp fra Posten via SMS, henter e-resept på et apotek eller bruker ulike banktjenester, støter du titt og ofte på løsninger fra EVRY. Hver eneste dag brukes selskapets løsninger av mer enn fem millioner mennesker i Norden. 

Dette gjør EVRY til en spennende og variert arbeidsplass, Men det medfører også svært stort ansvar. Konsernsjefen har likevel en klar plan for hvordan selskapet skal forvalte dette, uavhengig av hvilke arbeidsoppgaver de ansatte har. Teknologiselskapet skal bli en arbeidsplass der høykompetente mennesker lever og ånder for å lykkes i team. 

For selv i et av Nordens største IT-selskaper oppstår de samme problemstillingene som i nyoppstartede bedrifter, forteller Hove. 

 – Vi har gjerne de samme utfordringene som gründere. Også her utgjør en idé kun ti prosent av suksessen. Resten handler om å nå ut med produktet. For å få det til å funke, er du avhengig av å ha kompetanse rundt deg for å dekke over det du ikke kan, sier han.

Per Hove.

Bedrifter trenger tre «typer» 

Mange av oppgavene EVRY-ansatte utfører er svært kritiske. Det krever selvfølgelig at teknologien er på plass, men først og fremst handler det om å ha ansatte som trives og jobber godt sammen, mener konsernsjefen. Derfor tror han at selv de store tech-selskapene har godt av å tenke som gründere. 

– Jeg har selv sett viktigheten av å ha med mennesker på laget som ikke ligner på meg, sier Hove og fortsetter:  

– En bedrift må ha igangsettere, produsenter og fullførere. Jeg er selv en som liker å sette i gang prosjekter, men hvis jeg kun omgir meg med mennesker som er som meg, skjer det niks! Alle trenger noen i teamet sitt som plukker opp ballene og sørger for at ting blir gjort. 

Mangfoldighet i alle ledd 

I november tvitret Hove at andelen av kvinner i selskapet passerte 30 prosent. Det er over gjennomsnittet i bransjen, men ifølge han selv «likevel ikke godt nok». EVRY har nå innført en mangfolds-policy slik at selskapet settes sammen av ulike mennesketyper. Målet er å sikre god variasjon i sammensetningen av medarbeidere, både når det gjelder kjønn og kompetanse, men også alder og kulturell bakgrunn. 

Visjonen er blant annet å ha 50 prosent kvinner på alle nivåer i selskapet innen 2028. 

– Ulike folk løser problemer på forskjellige måter. Vi må gjenspeile samfunnet vi lever i, både for at kundene våre skal se på oss som troverdige – men også for vår egen del, sier Hove. 

Dette gjenspeiles i måten EVRY jobber med å utvikle teknologi som er myntet på morgendagens problemstillinger. Innovasjonsmiljøer har for vane å rekruttere personer med bakgrunn innen forretningsutvikling, økonomi, finans og IT. Når EVRY setter sammen team som skal jobbe med disruptiv innovasjon, jakter de nå også etter kloke hoder med utdannelse innen alt fra utvikling og design til globale studier, psykologi, juss og historie.  

Tverrfaglighet står altså øverst på agendaen når teknologigiganten bygger for fremtiden. 

– Vårt hovedfokus er at dette selskapet skal lykkes fremover, og jeg har klokkertro på at nøkkelen til gode økonomiske resultater, er våre ansatte. Vi  være et mangfoldig team for at dette skal være en kul arbeidsplass som de ansatte opplever som verdifull, sier Hove.  

Dette er også EVRY-sjefens råd til gründere. Hvis nyoppstartede bedrifter skal lykkes, nytter det ikke å sky uenigheter. De som lykkes har tross alt det til felles at de klarer å tiltrekke seg annen kompetanse enn de selv har – og lytte til den.