Stina Låstad, Katinka Greve Leiner og Marte Sootholtet organiserer Norges første akseleratorprogram for sosialt entreprenørskap.

Lanserer akselerator for gründere som løser samfunnsproblemer

Annonsørinnhold

Driver du et nystartet selskap som vil skape løsninger på sosiale og miljømessige problemer? Nå har Ferd SE utviklet et akseleratorprogram, som kan gi deg økonomisk bærekraft og økt sosial effekt.

Sosiale og miljømessige utfordringer har skapt et økt behov for innovative løsninger og stadig flere entreprenører ønsker å løse samfunnsutfordringer. Men gode ideer og et brennende engasjement er ikke nok, og så langt sliter flertallet av disse selskapene økonomisk.

I en rapport som Kulturdepartementet lanserte i 2016 kom det frem at kun halvparten av dem har gått med overskudd en eller flere ganger de siste fem årene. Flertallet er i tillegg avhengige av privat eller offentlig støtte.

Sosial akselerator

Det er i denne konteksten at det flunkende nye akselerator-programmet, Social Startup, kan bli et kjærkomment tilbud for entreprenører med flere bunnlinjer.

Programmet, som er initiert av Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE), i samarbeid med SoCentral skal gjennom et halvår gi entreprenører med dobbel- eller trippel bunnlinje en mulighet til å styrke sin økonomiske bærekraft, spisse sin forretningsmodell og få tett oppfølging av en erfaren forretningsutvikler.

Programmet er foreløpig Oslo-basert, og søknadsfrist er 19.november.

Katinka Greve Leiner i Ferd SE.

– Vi ønsker at entreprenører som løser samfunnsutfordringer skal bli mer synlige på linje med andre entreprenører. Det finnes mange akseleratorer og forskjellige opplæringsprogram. Men dette er første sosiale akseleratoren som ikke jobber med kun en spesifikk målgruppe eller utfordring, sier Katinka Greve Leiner i Ferd SE.

Som direktør for Ferd SE har hun ledet investeringer i sosiale entreprenører i ni år, og har også  måttet takke nei til mange bra prosjekter, ofte fordi de har vært i for tidlig fase.

Men Greve Leiner understreker at Social Startups ikke er et direkte springbrett inn i Ferds  portefølje, som har et smalere fokus enn den nye akseleratoren.

Dansk suksess

Programansvarlig i Social Startup Stina Låstad.

Inspirasjonen til Social Startup fant hun hos akseleratoren til Den Sociale Kapitalfonden i Danmark, som har gitt gode resultater og 20% omsetningsøkning for deltakerne på kort tid.

– Tidligere har det ikke passet å gjøre dette i Norge, men nå er det mer miljø for det her, sier Greve Leiner og peker blant annet på samarbeidspartner SoCentral, som har samlet over 240 medlemmer fra ulike sektorer i et arbeidsmiljø på Sentralen, der fellesnevneren er nye løsninger på samfunnsutfordringer.

Programansvarlig i Social Startup Stina Låstad, og hennes kollegaer i SoCentral har lang erfaring med forretningsutvikling og oppfølging av sosiale prosjekter og virksomheter over tid gjennom både egne og medlemmers prosjekter. Låstad har erfart at disse selskapene ofte har noen felles utfordringer.

– Mange selskaper har gode ideer, men mangler ressurser og nettverk. De trenger bistand til å utvikle bærekraftige forretningsmodeller, med både økonomisk og sosial avkastning, forklarer Låstad.

Ønsker søkerbredde

19.november er altså fristen for å søke om å bli med i Norges aller første Social Startup som starter opp i januar 2018, og initiativtakerne håper de får henvendelser fra en bred gruppe innenfor feltet.

– Hvis du kjenner deg igjen i å ha startet en virksomhet fordi du har et brennende engasjement for å løse et samfunnsproblem, og ser en ny måte å løse det på, så bør du søke, sier Marte Sootholtet som er prosjektleder på programmet.

Hun understreker samtidig at spekteret på tema og tjenester kan være stort.

– Det kan være alt fra de som leverer ”varme hender” til teknologiselskaper som ønsker å få teknologien sin omsatt til gode løsninger på problemer i privat og offentlig sektor.

Søkerne må også ha:

* en virksomhet som de er villig til å gå helhjerta inn i.

* tydelige sosiale og miljømessige ambisjoner for det arbeidet de gjør, altså levere resultater på trippel bunnlinje.

* solgt tjenesten eller produktet til minst en kunde eller ha gjennomført pilotprosjekt.

– Det er også viktig at de ønsker å utvikle en økonomisk bærekraftig modell, at det er forretning i det, selv om de kanskje ikke er helt der enda, skyter Låstad inn.

SoCentral
er et samfunnsinnovasjonsmiljø på Sentralen i Oslo. Foto: SoCentral.

Får råd av erfarne

I januar 2018 blir det tredagers BootCamp hvor 30 av søkerne vil gå gjennom en rekke oppgaver sammen med programmets erfarne forretningsutviklere. Samtidig vil de få råd og tilbakemeldinger fra kunderepresentanter fra privat og offentlig sektor og potensielle investorer.

– Vi er i gang med å bygge nettverk av gode rådgivere som er med under alle seks månedene. Rådgiverne er sosiale investorer, fond og stiftelser i Norge som har vist interesse for den modellen som Ferd SE representerer, sammen med mulige kunder fra privat og offentlig sektor og gode aktører i feltet som har en viktig rolle, sier Greve Leiner.

Teamet av forretningsutviklere jobber sammen med entreprenørene om å utvikle forretningsmodellen sin, noe mange selskaper i tidlig fase ofte er litt vage på, ifølge de tre initiativtakerne.

– Mange av entreprenørene utvikler et produkt, uten å vite om betalingsvilje og -evne er der. Det å finne de som er villig til å hjelpe deg for at du skal få planene realisert, kundene, det er det tøffeste. En del av de prosessene kan ta år, og da er det lurt å få en tidlig sjekk gjennom en akselerator, poengterer Greve Leiner.

–De kommer til å få noen skikkelige tilbakemeldinger. Litt ”tough love”, men det gagner heller ingen bare å få ros, fremholder prosjektleder Sootholtet.

Først og fremst tror de tre at bootcampen vil bli gøy.

–Erfaringen vår på SoCentral er at det å møte andre som arbeider med lignende problemstillinger betyr mye, sier Stina Låstad.

Egen forretningsutvikler

Marte Sootholtet som er prosjektleder for Social Startup.

Arbeidet med forretningsmodellene vil til slutt munne ut i en presentasjon for panelet med rådgivere.

Ti av selskapene vil så gå inn i det seks måneder lange akseleratorprogrammet, hvor de kobles til hver sin forretningsutvikler, som skal jobbe ukentlige med dem og følge dem tett under programmet. En finansieringsmulighet på 50 000 NOK tilbys hvert av de ti selskapene, som i samråd med sin forretningsutvikler kan bruke midlene til å ta selskapet et skritt videre i akseleratorperioden.

– Akseleratorprogrammet krever mye av deltakerne. Derfor er det viktig at vi ikke lager et program der man bare får flere ting på to do-lista di, men at man heller får hjelp til å bruke tiden på de rette tingene, sier Marte Sootholtet.

De tre initiativtakerne gleder seg stort til å følge det første kullet Social Startup-ere.

– Tallene i Danmark har vært veldig gode, og det er også en av grunnene til at vi trygt kopierer, sier Greve Leiner.

Går det så bra som de tror, håper de at modellen de skaper med Social Startup også vil kunne kopieres av andre bransjer og landsdeler.

– Vi ønsker å løfte de gode ideer, skape gode vekstsjanser, og samtidig lage et miljø for forretningsutviklere, investorer og andre som synes det virker spennende å jobbe med sosiale startups. Det er veldig stor entusiasme generelt i samfunnet vårt på å hjelpe entreprenører som løser samfunnsutfordringer nå, sier Katinka Greve Leiner.

Er du en av gründerne Social Startup leter etter? Søk her innen 19.november.

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og motta nyheter, reportasjer og innsikt rett i innboksen.

Utviklet av Martin Grønneberg