Annonsørinnhold

«Kun 0,3 prosent av nordiske bedrifter er scale-ups. Det vil Anna-Maija Sunnanmark (t.h.) og Frigg Harlung-Jensen i Nordic Innovation gjøre noe med.»

Norden trenger flere scale-ups – nå skal de få drahjelp

For å unngå at mindre, men voksende bedrifter stagnerer eller feiler, skal Nordic Scalers hjelpe dem over dumpa. – En validert forretningsmodell , ambisjonsnivå og det riktige teamet må være på plass, sier Anna-Maija Sunnanmark.

Raskt voksende selskaper, såkalte scale-ups, står overfor svært andre utfordringer enn nyoppstartede bedrifter, forteller bemerker Anna-Maija Sunnanmark, som er ansvarlig for Nordic Scalers – et initiativ som jobber for å stimulere til vekst og utvikling av scale-ups på tvers av landene i den nordiske regionen.

– I dag er det enkelt å starte en bedrift i de nordiske landene, og jevnt over ser vi at startup- økosystemet er i vekst. Utfordringen er at nordiske startuper ikke vokser slik de gjør i andre deler av
verden, sier Sunnanmark. Hva scale-up betyr er kanskje intuitivt, men i Nordic Scalers-programmet omfatter begrepet bedrifter som årlig har økt fortjenesten med minst 20 prosent de siste tre årene, har to millioner euro i omsetning per år og har minst ti ansatte. Den gode grobunnen til tross – bare 0,3 prosent av nordiske bedrifter er scale-ups.

Trenger din scale-up en håndsrekning? Søknadsprosessen for neste Nordic Scalers-program starter i midten av januar. Les mer på nordicscalers.io.

Skreddersydd coaching

Dette er utgangspunktet for pilotprosjektet Nordic Scalers som er satt i gang av Nordic Innovation. De velger ut de beste og mest lovende nordiske selskapene som i løpet av ti intensive uker får skreddersydd coaching i hvordan de kan gjennomføre vellykkede oppskaleringer. Målet er å dyrke frem de neste «enhjørningene» som kan følge i fotsporene til nordiske suksesshistorier som Spotify, Skype, og Supercell.

Sunnanmark, som er Senior Innovation Adviser i Nordic Innovation, er klar over at oppskalering medfører risiko. Derfor er Nordic Scalers-programmet skreddersydd deltakerbedriftene, som alle får en mentor som har vært gjennom prosessen tidligere.

 

– Dette er helt annerledes fra et startup-akseleratorprogram fordi utfordringene til en scale-up er ulike og langt mer individuelle. Rask vekst setter helt nye krav til hvordan bedriften er organisert.
Ikke bare må styret og lederne tenke annerledes, de trenger også strategier for adgang til nye kunder, markeder og finansiering, sier Sunnanmark.
Nordic Scalers-programmet tilpasses i stor grad den enkelte bedriftens behov. Det er sesjoner der bedriftene blant annet utveksler erfaringer og lærer av hverandre, men det er også i samspill med en mentor at de utvikler konkrete verktøy de selv kan benytte seg av.

– Det har mye å gjøre med innstilling å gjøre, og mentorene i Nordic Scalers er serieentreprenører som selv har vært gjennom prosessen. Oppskalering medfører en god del risiko og det er fort gjort å bli sittende fast i startup-fasen, forklarer Sunnanmark, og legger til:

– Det kan være betryggende å lære fra noen som har gjort det flere ganger tidligere.

Jakter på neste enhjørning

Tredje såkalte «batch» med scale-ups er for tiden godt i gang med skaleringsopplæringen. Så langt er det planlagt fire Nordic Scalers-partier. Siste runde skal etter planen gå av stabelen til våren, men søknadsprosessen åpner allerede i midten av januar.

For å sikre at deltakerbedriftene er klare for oppskalering, må søkere oppfylle noen basiskrav:
Bedriften må ha gått med fortjeneste de siste tre årene og hatt en årlig vekst med minst 20 prosent over den perioden. Den årlige omsetningen må være på minst to millioner euro (altså rundt 19
millioner norske kroner) og bedriftene må ha minst ti ansatte.

– Alle som oppfyller kriteriene kan søke. Utvelgelsen gjøres hovedsakelig gjennom intervjuer med grunnleggerne, hvor vi forsøker å få et inntrykk av ambisjonsnivået deres. Dette handler ikke nødvendigvis om konkrete tall, men de må ha et tydelig ønske om at bedriften skal vokse, sier Sunnanmark.

Norske bedrifter har gode forutsetninger

I den pågående batch tre av Nordic Scalers er det ingen norske scale-ups, mens det var kun én norsk bedrift i den forrige. Det var nettbutikken Milrab som selger taktisk utstyr til både Forsvaret, Politiet og privatkunder. De har vunnet priser for god logistikk og har nå begynt å etablere seg i land utenfor Norden. Milrab ble startet med beskjedne midler i 2005, men i fjor hadde selskapet en omsetning på 62 millioner kroner, ifølge Finansavisen (gjengitt av ABC Nyheter).

– Den politiske interessen er muligens større i Norge enn ellers i Norden, og politikerne forstår behovet og viktigheten av scale-ups. Derfor kan et program som Nordic Scalers være en god start, mener Sunnanmark.

Samarbeid og erfaringsutveksling har nemlig vist seg å være et av Nordens sterkeste kort, og dette ligger også til grunn for Nordic Scalers-programmet. Det gjennomføres ved det digitale innovasjonshuset Epicenter i Stockholm, i samarbeid med danske Rainmaking, finske Maria 01, Icelandic Startups og Startup Norway.

«– Vi skal bygge et nordisk økosystem omkring scale-ups. Visionen for Nordic Scalers-programmet er at den nordiske regionen skal være ledende i verden på skalering av firmaer, forteller Anna-Maija Sunnanmark (t.h.) i Nordic Innovation. Her sammen med kommunikasjonsrådgiver, Frigg Harlung-Jensen.»

– Den nordiske merkevaren er allerede sterk, men vokser stadig. Vi skal bygge et nordisk økosystem omkring scale-ups. Visionen for Nordic Scalers programmet er at den nordiske regionen skal være ledende i verden på skalering av firmaer, konkluderer Sunnanmark.

Påmeldingen til Nordic Scalers fjerde og siste batch starter i januar. Følg med på nordicinnovation.org/news for mer informasjon.