Annonsørinnhold

Trippeltex

Moderne og effektiv økonomistyring fra Sand Økonomi og Tripletex sørger for at Shifter kan vokse videre gjennom å fokusere på de rette tingene.

Shifter rigger økonomifunksjonen for videre vekst

Nettavisen Shifter dekker innovasjon og oppstartsbedrifter i Norge. En kategori de selv sorterer under. Siden etableringen av Shifter Media i 2016 har det gått slag i slag for gründerne. Nå er de syv medarbeidere i mediehuset som satser på videre vekst.

En av dem er Aslaug Syvertsen, kommersiell direktør i Shifter. Hun ble en del av selskapet høsten 2017, og overtok både salgsansvaret og rollen som økonomiansvarlig. Det er særlig i økonomiarbeidet hun nå har fått en enklere hverdag takket være gode verktøy og samarbeidspartnere.

Hentet inn forsterkninger

– Jeg hadde jo nesten to stillinger en periode, forklarer Aslaug. Da var det utrolig godt å få på plass mer effektive rutiner og løsninger, og ikke minst en økonomisjef, sier hun.

For å frigjøre mer tid til andre oppgaver har Shifter nemlig valgt å sette ut store deler av regnskapsarbeidet til et regnskapsbyrå. – Vi startet med regnskapsføring og nå har vi også hentet inn en økonomisjef, forklarer Syvertsen.

Shifters nye økonomisjef heter Toril Falch, og jobber i Sand Økonomis avdeling for økonomistyring.
– I Sand Økonomi er regnskapsføring kun en av tjenestene vi tilbyr. Økonomisjef, økonomistyring, HR Consulting, inkasso- og fakturaservice og IT-løsninger er andre tjenester vi tilbyr, og som vi opplever at kundene finner stor verdi i. Det innebærer at kunden får tilgang til erfaring og kompetanse som våre konsulenter har opparbeidet seg gjennom mange år fra forskjellige selskaper, bransjer og roller, forklarer Falck.

– Vi sørger for gode og effektive rutiner og prosesser som er lett forståelige og gjennomførbare. Slik kan bedrifter som Shifter frigjøre interne ressurser. I tillegg er de sikret oppdatert kompetanse, tilgang på korrekte tall, og en trygghet på at de ikke går glipp av fordeler knyttet til for eksempel periodisering, avskrivning, investeringer og beskatning, sier hun.

For Aslaug er den største fordelen imidlertid tid. Ved å sette ut rollen som økonomisjef kan hun bruke mer tid på oppgavene som er viktigst for henne – forretningsutvikling og salg.

– De isolerte timene jeg brukte på økonomi, kontroll og regnskap er én ting, men den reelle kapasiteten og tidsbruken er helt en annen, forteller Syvertsen. – Det ga mange forstyrrelser i hverdagen, og krevde mye oppfølging. Med den nye arbeidsfordelingen er det blitt mulig å bruke mer tid på de riktige tingene, og det har gitt bedre resultater, sier hun fornøyd.

Trippeltex

Lønner seg

I Shifter gjorde de en vurdering og skjønte raskt at det ville lønne seg å få på plass en egen økonomisjef. Spørsmålet for Aslaug var hvordan de skulle gjøre det.

– Vi hadde et behov for å fristille tid, det er tross alt bare 24 timer i døgnet. Men for oppstartsbedrifter kan det være risikabelt og kostbart å ansette, forklarer hun.

Siden det i tillegg ikke var behov for et helt årsverk, ble outsourcing løsningen. De er ikke alene om å velge denne løsningen. I Sand Økonomi opplever de at stadig flere bedrifter er villige til å betale for å spare tid på denne typen oppgaver.

– Kundene ønsker å være ute i drift og jobbe med det de er gode på, og vil gjerne betale noen for å ta seg av det andre, sier Falch. Det handler om å holde fokus på det man er god på.

Lærer av andre

Falch forklarer at en av de store fordelene for Shifter er at de nyter godt av erfaringen Sand har fra andre kunder. For eksempel har de fått hjelp til å utnytte økonomisystemet sitt, Tripletex, til det fulle. – Vi har over 700 bedrifter som bruker Tripletex, og erfaringene vi har derfra kommer Shifter til gode. Nå jobber de på den smarteste og beste måten, forsikrer økonomisjefen.

I vekstfasen har Tripletex vært veldig viktig for Shifter, for å ha god oversikt og likviditetsstyring, utdyper Syvertsen. Hun forteller at økonomisystemet bidrar til å forenkle mange av de daglige, administrative oppgavene.

– Vi bruker systemet både til budsjettering, fakturering, betaling rett fra systemet, reiseregning og lønn, forteller hun.

Ro med nye rutiner

Fra å skulle sjonglere et utall oppgaver på egen hånd, har Syvertsen nå et mer avslappet forhold til økonomien. – Jeg ble positivt overrasket helt fra starten av. Toril satte seg raskt inn i bedriften, og det har vært mye initiativ og driv både fra henne og regnskapsfører hele veien.

Falch forklarer at de er opptatt av at det skal gi en merverdi å ha en innleid økonomisjef. – Det er vårt ansvar å ha overblikk, og gi beskjed til Aslaug når det er noe som må passes på. Vi følger blant annet med på kundefordringer, betalinger og reiseregninger, og tar kontakt hvis noe ikke stemmer. Ellers maser vi ikke uten grunn, men lar Shifter og Aslaug drive med det de er gode på, forteller Falch.

Aslaug opplever nå at økonomien er i trygge hender, og bruker tiden hun sparer på å møte kunder, utvikle virksomheten, og større prosjekter som det ikke var tid til før.

Falch forteller at ikke alle kunder har «full pakke» på samme måte som Shifter, men får hjelp til ulike ting etter behov.

– Blant annet bidrar vi med å standardisere avtaler med elektronisk signatur, og få dem inn i Tripletex. Eller lager rapporter, budsjett, analyser og andre gjøremål som gjerne havner på en økonoms bord. Det er dette vi driver med og er gode på, så det er enkelt og raskt for oss, men det kan være krevende for bedrifter å gjøre det selv, forklarer Falch.

Full oversikt i Tripletex

Både Shifter og regnskapsføreren og økonomisjefen fra Sand har tilgang til det samme regnskapet i Tripletex. Siden løsningen er skybasert, kan alle koble seg til når og hvor som helst.

Trippeltex

– Vi sitter med alle dataene inne i Tripletex, så det er kort vei til å finne svar og gode løsninger, forteller Falch. Selv er hun inne hver dag for å holde et øye med økonomien, og for å hente ut og analysere data. Aslaug bruker også løsningen aktivt, og i tillegg bruker kollegaene hennes løsningen, blant annet til utlegg.

Falch er opptatt av å gjøre bedrifter mer interessert i tallene og resultatene sine. – Vi ser jo at de får mer lyst til å følge med på det når de får et innblikk i tallene. Det resulterer også i at de blir flinkere til å sende inn bilag for eksempel, siden de er mer involvert. Jobben blir morsommere både for oss og for kunden, når alle er involvert og interessert, sier hun.

Veien videre

Shifter har lagt ambisiøse planer for de neste årene. De nye rutinene og verktøyene skal settes i arbeid, når både omsetningen og antall ansatte skal opp.

– Vi planlegger en emisjon før sommeren, først og fremst for å sikre en vekst i antall ansatte, sier Syvertsen. Hun forteller at de skal vokse med opptil fem nye ansatte i år, og regner med å være 30 ansatte om få år.

Falch tror alt ligger til rette for videre vekst. – I dag er Shifter i en vekstfase, og som Aslaug sier, så er det viktig å holde fokus på kjernevirksomheten. Da er en løsning med outsourcing av økonomisjefrollen en glimrende måte å få full kontroll på økonomien, og samtidig få tilgang til riktig kompetanse i denne fasen. Shifter har fokus på vekst, og det er de rigget for nå, med tilgang både på kompetanse og et økonomisystem de kan vokse i.

I Shifter er Aslaug og kollegaene hennes trygge på at de har gjort de riktige valgene for fremtiden. Hun håper andre bedrifter lar seg inspirere til å gjøre livet lettere for seg selv, gjennom bedre oversikt og mer effektive rutiner.

– Jeg kan trygt anbefale Tripletex både til start-ups og mer etablerte selskaper, sier Syvertsen, som er fornøyd med å ha valgt en løsning som gir dem rom til å vokse videre.