Annonsørinnhold

Stefan Mandarice og Linn Jordet Nygaard er data scientists i Unacast. Foto: Gorm K. Gaare.

– Vi har så mye data at vi kan analysere oss til døde. Derfor må vi sørge for at vi stiller de rette spørsmålene.

På Majorstuen er en ombygd leilighet fylt av unge folk som tror de kan slå verdens tech-giganter. Den innstillingen fristet Linn Jordet Nygaard til å bytte jobb.

Hver dag legger millioner av mobiltelefoner, andre enheter og sensorer igjen mengder av spor. Ikke bare fra nettsider og apper, men også fra hvor de befinner seg.

Det firmaet som klarer å legge sammen alle disse lokasjonsdataene, vil sitte på svaret på det ingen i dag egentlig vet: Hvordan mennesker beveger seg, ikke digitalt, men i den virkelige verden:

  • Hvilke butikker går de forbi hver dag fra busstoppet?
  • Hvor skal de egentlig når de kjører på motorveien?
  • Hvem pendler hver dag langs toglinjen uten å ta toget?

Nettopp dette, å forstå menneskelig mobilitet, er ambisjonen til Unacast, som ble startet av nordmennene Kjartan Slette og Thomas Walle i 2014.

Unorske ambisjoner

Linn Jordet Nygaard er Data Scientist og rekruttert fra konsulentselskapet BearingPoint. Hennes bakgrunn er
Siv.Ing. i Industriell Økonomi fra NTNU. 11 års erfaring med data- og analyseløsninger innen bank, forsikring, retail og media. Internasjonal erfaring fra Danmark, Foto: Gorm K. Gaare.

Linn Jordet Nygaard forteller at hun først ble skeptisk da hun hørte om målsetningen.

– Jeg tenkte at det sikkert er utrolig mange andre selskaper i verden som prøver på akkurat det samme. Men Andreas (Heim, VP Engineering i Unacast) svarte: «Hvorfor skal det ikke være vi som løser den oppgaven best?», forteller hun.

– Jeg fikk lyst til å være på lag med folk som tenker sånn. Det er noe unorsk over det, sier Linn, og beskriver Unacast som et ekstremt ambisiøst selskap.

Vil du jobbe med Linn og resten av de glupe hodene i Unacast? Sjekk stillingene her.

Morsomme arbeidsoppgaver

I dag er hun en av tre data scientists i selskapet. Og nå skal de rekruttere flere.

Linn, som hadde jobbet som konsulent i 11 år før hun begynte i selskapet, mener det er en gyllen mulighet for alle analytiske hoder som drømmer om å skape noe.

– Det er kult å være med på å lage noe helt nytt som er vårt eget, og som vi håper skal bli stort. Særlig når det er så koselig som her, sier hun.

Hun sitter i sokkelesten som alle andre i kontoret, som egentlig var en leilighet og fortsatt har stue og kjøkken.

– Dag til dag-oppgavene er morsomme. Og kollegene er hyggelige og morsomme folk, som du blir inspirert av å jobbe med, skryter hun.

Stefan Mandarice og Linn Jordet Nygaard i Unacast. Gorm K. Gaare.

Inspirert av misjonen

For Stefan Mandaric var det selve målsetningen til Unacast som lokket mest da han begynte som data scientist der i oktober i fjor.

– Jeg hadde jobbet mye med kundeinnsikt på prosjektbasis tidligere. Da møtte jeg nesten alltid på det samme problemet: Vi vet mye om kundene som faktisk handler. Men lite om dem som var innom butikken uten å kjøpe noe. Og ingenting om dem som bare går forbi. Her kan vi faktisk se helhetsbildet av hvordan mennesker beveger seg i verden, sier han.

Han ser for seg hvordan denne kunnskapen kan revolusjonere for eksempel trafikktelling.

– I dag sitter folk på en campingstol langs veien og teller biler manuelt. Men vi har datasettene klare. Og tenk på en butikkjede som skal åpne en ny butikk. Da vet vi hvilke gater og kryss folk faktisk går i, slik at de kan legge butikken sin der, sier han.

Unacast-utviklerne. Foto: Gorm K. Gaare.

Vil være «the good guy»

Stefan Mandarice, Data Scientist og rekruttert fra konsulentselskapet BearingPoint til Unacast. Han er Siv.Ing innen Nanoteknologi fra NTNU, samt erfaring med maskinlæring på geodata, kundeinnsikt og analyse fra retail, media og finans. Foto: Gorm K. Gaare.

Samtidig er han klar på at lokasjonsdata er en ung bransje, full av useriøse aktører som videreselger gamle og dårlige data, og noen ganger til og med fabrikkerer dem.

I tillegg har dataene potensiale for å bli misbrukt.

– Vår jobb som data scientists er å finne måter å prosessere dataene, for å sile ut både dårlige data og data som bryter hensynet til personvern. I Unacast vil vi for eksempel aldri dele opplysninger om at noen har besøkt et sykehus eller en kirke. Utfordringen er at antallet lokasjoner i databasen er så enormt at vi må finne algoritmer som gjør jobben automatisk, sier han.

Det Stefan arbeider med akkurat nå, er å utvikle en metode for å bruke maskinlæring til å estimere hvor folk jobber og bor.

– Si at du bor i tredje etasje over en Rema 1000-butikk. GPS-en i telefonen din vil da få det til å virke som at du handlet på Rema 1000 i 12 timer. Det er åpenbart feil. Men hvis vi ikke siler ut denne informasjonen, vil vi bryte personvernet ved å fortelle hvor du bor. Derfor fjerner vi Rema 1000 fra besøkssettet ditt, forklarer han.

Han mener at strengere personvernregler vil gjøre denne ambisjonen om å være «the good guy» til et konkurransefortrinn for Unacast.

– Den viktigste kvalifikasjonen for en data scientist her, er god analytisk tankegang. Vi har så mye data at vi kan analysere oss til døde. Derfor må vi sørge for at vi stiller de rette spørsmålene, og forstår hva hvert enkelt datasett kan svare på, og hva det ikke kan svare på, sier Stefan Mandaric.

Og sokkene?

– De jeg har på meg i dag, er dessverre kjedelige. Men hjemme har jeg et par ananassokker, svarer han.

Unacast ansetter! Leter du etter et innovativt miljø med en gjeng som vil gjøre en forskjell i verden? Let ikke lenger. Sjekk ut stillingene her.