Netflix. Photo/Paul Sakuma, File

Netflix i trøbbel: Saksøkes for over 200 millioner kroner

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 14. januar 2019

Netflix sin første interaktive episode, Black Mirror: Bandersnatch, har gitt strømmegiganten trøbbel. 

Det er Chooseco LLC som saksøker Netflix for 25 millioner dollar, med bakgrunn i det selskapet mener er varemerkeskader. Selskapet eier rettighetene til Select Your Own Adventure-serien, som hadde sin storhetstid på 80- og 90-tallet og solgte 250 millioner eksemplarer, skriver Di Digital.

Black Mirror: Bandersnatch, som ble utgitt i desember i fjor og er Netflix sin første interaktive episode, gir seeren muligheten til å gjøre valg for hovedpersonen. Shifter har også tidligere skrevet om dette konseptet, i forbindelse med at nyheten om episoden ble sluppet.

Søksmålet dreier seg om at Chooseco mener den nyeste episoden, nettopp Bandersnatch, er «voldelig og støtende», og at potensielle kunder kan bli skremt vekk fra konseptet. Episoden skal blant annet ha flere referanser til Choose Your Own Adventure-serien, og Netflix har tidligere forsøkt å forhandle om rettighetene til konseptet. Disse forhandlingene skal ikke ha ført frem.

Også i fjor havnet Netflix i et søksmål, der gruppen Satanic Temple anklaget dem for å ha kopiert deler av Baphomet-skulpturen og brukt det til Seiren The Chilling Adventures of Sabrina.

Bransje: