Gründergjengen i Kolonial.no. I sikksakk-rekkefølge fra foran til venstre: Mats André Kristiansen, Jon Kåre Steene, Karl Munthe-Kaas, Ida Johnsen, Mats Barlo, Vegard Vik, Tommy Gudmundsen, Andreas Skaranger, Christian Mikalsen og Jon Lønne.

Nettmat-selskapet Kolonial.no vant innovasjonspris

Publisert Sist oppdatert

Nettmat-startupen Kolonial.no vant prisen «Årets veiviser» på en e-handelskonferanse på torsdag.

–Vi er veldig takknemlige for at Bring (arrangøren), og juryen, gir oss denne unike prisen! Det er fantastisk å bli anerkjent for det harde arbeidet vi gjør for å gi kundene våre en bedre hverdag! Vi må også takke kundene våre, som både heier på oss og har høye forventninger. Det gjør at vi må tenke nytt, og hele tiden forbedre oss, sier daglig leder i Kolonial.no Karl Munthe-Kaas i en pressemelding.

Prisen «Årets veiviser» ble delt ut på Bring Load-konferansen som ble arrangert på Fornebu utenfor Oslo på torsdag. Det var 1100 innsendte bidrag, men det var nettmat-aktøren som stakk av med seieren.

Her er juryens begrunnelse for å tildele prisen:

«I år har juryen valgt å dele uten en spesiell pris. Denne prisen gis til en aktør som har satset og tatt noen modige valg. Årets veiviser løper allerede fortere enn sine konkurrenter på stort sett alle parametere. De har utnyttet timingen i markedet til det fulle, satset hardt på sin digitale strategi og jobbet systematisk for å møte kundenes forventning. Årets veiviser er rigget for videre vekst, og i takt med folks endrede handlevaner har årets veiviser hele tiden vært i front av endringene, noe juryen tror de fortsatt vil være, også i tiden fremover.»

Kolonial.no har vært igjennom et år med enorm vekst, fra å omsette for 1 million i uka i august i fjor, omsetter de nå for over 10 millioner i uka, skriver de i en pressemelding.

Shifter omtalte selskapet i juni i forbindelse med årsregnskapet for 2015. Selskapet hadde økt omsetningen med 436 prosent fra 2014 til 2015.

− Vi begynte ikke skalere opp før i august. Vi omsatte for rundt en million kroner i uka i august i fjor, og først da vi begynte vi med markedsføring. Vi nådde maks kapasitet på lageret vi var på i april, da omsatte vi for ni millioner kroner i uka. Nå er vi på nytt lager som er fem ganger større enn det forrige. Vi kommer til å lande på rundt 500 millioner kroner i omsetning i år, og hastigheten på vei ut av 2016 kommer til å ligge høyere enn 500 millioner, sa Munthe-Kaas til Shifter.

I Shifters podcast forteller Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas om hvordan de startet selskapet, hvilke utfordringer de støtte og hvorfor han ikke har tro på matkassene.

Last ned episoden i iTunes, eller den klienten du bruker for å høre på podcasts.