No disruption: Det mobile duopolet består

Jørgen Skjelsbæk

Jørgen Skjelsbæk

Journalist

Publisert 2. juni 2017

I en verden der alle bedriftsledere må tenke digitalisering og disrupsjon og hvordan deres selskaper skal overleve når ny teknologi gjør tradisjonelle forretningsmodeller utdaterte, kan det kanskje være deilig å se at det finnes en liten digital puslebrikke, en ganske så viktig en, som ikke vil bli utsatt for noen alvorlige disrupsjonsforsøk i nær fremtid.

I hvert fall ikke i følge analyseselskapet IDC.

Siden Iphone dukket opp på scenen for ti år siden, har mobiltelefonen tatt over stadig mer av våre digitale gjøremål og blitt den plattformen der de aller fleste møte sine kunder først.

I løpet av dette tiåret har mobiltelefonmarkedet i praksis blitt et duopol. Enten har du en telefon som bruker operativsystemet Android (cirka 85 prosent) eller iOS (cirka 15 prosent). Alle andre operativsystemer du eventuelt måtte forholde deg til for noen år siden (les Windows Phone) er i dag irrelevante. Og slik vil det fortsette å være i hvert fall fem år til, mener IDC etter å ha latt sine ”big data”-maskiner knuse noen tall.

Dermed kan alle når de diskuterer sine ”mobile first”-strategier i hvert fall sette en meget lav sum på kontoen for operativsystemstilpasninger.

Nå handler IDCs kvartalsvise rapport Mobile Phone Tracker langt fra bare om et segment som er i særdeles lite endring. Tvert imot venter IDC at mobiltelefonleveransene i 2017 skal øke med 4,5 prosent, sammenlignet med 2,5 prosent i fjor. Ellers noterer IDC også at kampen mellom mobiltelefonprodusentene først og fremst skjer i high end-delen av markedet og at det neste store konkurranseelementet blir 18:9-telefoner der skjermen dekker hele overflaten. En utvikling der norske Elliptic Labs samarbeid med Xiaomi har spilt en ikke uvesentlig rolle.

Selv om ”alle” nå kan glemme Windows Phone, er det likevel interessant å notere seg Microsofts totale fiasko på mobilsiden. IDC tror at leveransene av Windows-telefoner i 2017 vil minske med 80,9 prosent til 1,1 millioner mobiltelefoner – i et totalmarked på 1,517 milliarder mobiltelefoner.

Bransje: