Anna Holm Heide i samtale med Kronprinsen og prins Andrew.

No Isolation gikk med 26 millioner i underskudd – igjen: «Vi må smøre oss med tålmodighet»

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 15. juli 2019

Samtidig doblet selskapet omsetningen og ser økt salg.

Det seneste året har vært utfordrende for selskapet som står bak AV1-roboten for langtidssyke barn og Komp-skjermen for eldre. Regnskapet for 2018 viser at trenden fra 2017 med millionunderskudd fortsatte. Året endte med et negativt resultat på 26 millioner kroner, ikke langt unna fjoråret.

Selskapet kan likevel vise til en dobling av inntektene, fra 12 til 25 millioner, for det meste grunnet oppgang i salget av AV1-roboten.

− No Isolation er fortsatt et ungt selskap som satser på innovasjon. I 2018 fylte vi 3 år, lanserte to nye generasjoner av produktene våre og investerte mye i FoU. AV1-salget ble doblet fra 2017 til 18, og kommer blant annet fra Storbritannia, hvor vi i fjor signerte en avtale med Utdanningsdepartementet, som nå tester AV1 nasjonalt, forteller kommunikasjonssjef Anna Holm Heide i No Isolation.

Hun legger til at resultatene derfra er gode, men understreker at prosjektet er langsiktig.

− Majoriteten av våre kunder er innen offentlig sektor, med lange beslutnings- og innkjøpsprosesser, forteller hun.

Måtte halvere staben

Det tøffe fjoråret fikk en oppsving i desember. Selskapet fikk en god julegave da Magnus Carlsen−fondet Idekapital satset 20 millioner kroner på selskapet, i en emisjon på totalt 40 millioner.

Også da kunne No Isolation vise til en dobling i omsetningen og gode retninger på salgskurven, noe som overbeviste Idekapital.

2019 har imidlertid også bydd på utfordringer for selskapet. I mai orienterte No Isolation sine investorer om at de halverte staben fra 46 til 22. For to år siden var målet å doble staben hvert halvår.

I slutten av mai fortalte styreleder Espen Agdestein til Shifter at det var uaktuelt å hente mere penger med det første.

− Det har vært viktig å få balanse. Å hele tiden emittere kan hjelpe for å få hurtig vekst, men nå trenger vi å knekke koden for å få salg ut av den enorme interessen, sa Agdestein, som også er partner i Idekapital.

Investeringsfondet har en opsjon på ytterligere investeringer på 30 millioner kroner i No Isolation, men de vil ikke benytte seg av den med det første, ifølge styrelederen.

I tiden fremover blir salg hovedprioriteten i selskapet, spesielt rettet mot AV1.

− Vi har tatt vekk en del kompleksitet i organisasjonen, men har vært nøye på at salget fortsatt skal være sterkt, sa Agdestein og la til:

− Vi trengte tid og handlingsrom for å få til en skalerbar organisasjon. Etterhvert skal vi vokse igjen som bare det.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.