Matkasser ble svært populært da de kom på markedet, men nå kan det se ut til at populariteten har avtatt. Arkivfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Nordmenn kan være mette på matkasser

NTB

NTB

Publisert 22. august 2019

Det lokale selskapet Nettmat AS i Rogaland mener matkassetrenden er på vei ut og kutter fra 11 til tre ansatte. Nasjonale aktører sliter også.

På topp for tre år siden, da matkasser var på det mest populære, hadde Nettmat elleve ansatte og en omsetning på 13,8 millioner kroner, ifølge Stavanger Aftenblad.

– Det var en skikkelig «hype» rundt matkasser for tre-fire år siden, og vi ble nok revet litt med, sier styreleder og daglig leder, Tobias Bergo.

I fjor hadde selskapet hans et resultat før skatt på minus 1,5 millioner kroner, mens omsetningen var falt til 4,7 millioner kroner.

Les også: Kraftig ut mot Kolonial.no: –Ikke for å være eplekjekk, men matvarer på nett vil ALDRI kunne lønne seg. Det er faktisk HELT UMULIG!

Markedet sliter

Bergo mener det ikke gjelder dem alene. Adams Matkasse/Godtlevert.no som slo seg sammen i 2017 for å styrke seg på markedet, fikk et resultat før skatt på minus 6,3 millioner kroner i 2018, mot et positivt resultat på 107.000 kroner i 2017.

Tidligere i august sa investorer i Herkules-fondet til Dagens Næringsliv at de tviler på at de rene matkassefirmaene klarer å overleve i markedet, og at det ikke er mulig å tjene penger på dem.

– Dagligvarekjedene kommer til å ta over, sa Herkules-topp Gert W. Munthe.

I januar meldte nettsiden e-handel at matkasseselskapet Adams matkasse, som har beholdt navnet separat fra Godt Levert, at kontoret i Bergen skulle legges ned og at all virksomhet skulle samles i Oslo. Årsaken til nedleggelsen skal ha vært den tøffe konkurransen i markedet.

Les også: I fjor nedprioriterte Kolonial vekst: I år bikker de milliarden

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.