Til tross for lang erfaring innen tech-bransjen, slet Webstep med å rekruttere de beste hodene -- og måtte til slutt se til utlandet.

Norge mangler tusenvis av høyt kvalifiserte IT-utdannede: Webstep måtte se til utlandet for å få nok folk

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 6. juni 2018

Da Webstep skulle bygge en enhet for avansert analyse, var det vanskelig å finne de rette folka. 

Da konsulentselskapet Webstep etablerte et fagmiljø i Bergen på datavarehus, forretningsanalyse (BI), maskinlæring og datascience, oppdaget de at jobbmarkedet ikke så helt ut slik de hadde ventet. Joar Krohn, avdelingsdirektør i Webstep, uttaler seg i en sak fra Finansavisen, om ubalaansen i tilbud og etterspørsel.

— Det tok ikke lang tid før vi oppdaget at det var tungt å rekruttere, det var rett og slett for få kandidater å velge blant, sier Krohn til Finansavisen.

Samfunnsøkonomsik analyse har kommet frem til at det rundt 2015 oppstod et underskudd på avansert IKT-utdannede, og at Norge som følge av dette vil mangle flere tusen eksperter i løpet av noen år.

Ser først resultater om 7 – 10 år

Likevel greide de å etablere det ønskede fagmiljøet i bedriften, selv om de ifølge dem selv ikke var «i nærheten av å tanna den voldsomme etterspørselen i markedet». Da de lette etter norske kandidater, oppdaget konsulentselskapet at det ikke fantes nok folk til å fylle spesialistgruppen.

— Underskuddet på kvalifiserte IT-utdannede ble tydelig i det analysemiljøet, men dette er hverdagen for hele IT-sektoren. Heldigvis øker nå antallet studieplasser, men resultatene ser man først om 7–10 år, sier Krohn til Finansavisen.

For å ikke måtte rekruttere en hel stab av uerfarne konsulenter og folk man har forsøkt å rekruttere flere ganger, måtte Webstep tenke nytt. I dag har Websteps kompetanse fra blant annet Sverige, Colombia, USA, Mexico og Russland — med erfaring fra blant annet Skype, Nielsen og IMS Health.

— En variant av stolleken

I utlandet er det kamp om post doc-stillingene ved norske og utenlandske universiteter, men dette er ikke tilfellet for nordmenn flest. Webstep så dermed en mulighet for å sikre seg tech-hodene.

– Det krever litt flere intervjurunder og noe med bakgrunnssjekk, samt at vi helst ser at de har en eller annen tilknytning til Norge og at de integreres i bedriften på en god måte. Kanskje må vi leve med at enkelte av ansettelsene blir mer kortvarige i de tilfellene der våre ansatte ikke finner seg tilrette i Norge, sier Krohn.

Samtidig trekker Krohn frem at å rekruttere svært kompetente personer fra utlandet gir økt reell kapasitet og kompetanse til å gjennomføre digitalisering. Om alle rekrutterer fra det samme miljøet, mener Krohn at man lett får «en variant av stolleken».