Til tross for lang erfaring innen tech-bransjen, slet Webstep med å rekruttere de beste hodene -- og måtte til slutt se til utlandet.

Norge mangler tusenvis av høyt kvalifiserte IT-utdannede: Webstep måtte se til utlandet for å få nok folk

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 6. juni 2018

Da Webstep skulle bygge en enhet for avansert analyse, var det vanskelig å finne de rette folka. 

Da konsulentselskapet Webstep etablerte et fagmiljø i Bergen på datavarehus, forretningsanalyse (BI), maskinlæring og datascience, oppdaget de at jobbmarkedet ikke så helt ut slik de hadde ventet. Joar Krohn, avdelingsdirektør i Webstep, uttaler seg i en sak fra Finansavisen, om ubalaansen i tilbud og etterspørsel.

— Det tok ikke lang tid før vi oppdaget at det var tungt å rekruttere, det var rett og slett for få kandidater å velge blant, sier Krohn til Finansavisen.

Samfunnsøkonomsik analyse har kommet frem til at det rundt 2015 oppstod et underskudd på avansert IKT-utdannede, og at Norge som følge av dette vil mangle flere tusen eksperter i løpet av noen år.

Ser først resultater om 7 – 10 år

Likevel greide de å etablere det ønskede fagmiljøet i bedriften, selv om de ifølge dem selv ikke var «i nærheten av å tanna den voldsomme etterspørselen i markedet». Da de lette etter norske kandidater, oppdaget konsulentselskapet at det ikke fantes nok folk til å fylle spesialistgruppen.

— Underskuddet på kvalifiserte IT-utdannede ble tydelig i det analysemiljøet, men dette er hverdagen for hele IT-sektoren. Heldigvis øker nå antallet studieplasser, men resultatene ser man først om 7–10 år, sier Krohn til Finansavisen.

For å ikke måtte rekruttere en hel stab av uerfarne konsulenter og folk man har forsøkt å rekruttere flere ganger, måtte Webstep tenke nytt. I dag har Websteps kompetanse fra blant annet Sverige, Colombia, USA, Mexico og Russland — med erfaring fra blant annet Skype, Nielsen og IMS Health.

— En variant av stolleken

I utlandet er det kamp om post doc-stillingene ved norske og utenlandske universiteter, men dette er ikke tilfellet for nordmenn flest. Webstep så dermed en mulighet for å sikre seg tech-hodene.

– Det krever litt flere intervjurunder og noe med bakgrunnssjekk, samt at vi helst ser at de har en eller annen tilknytning til Norge og at de integreres i bedriften på en god måte. Kanskje må vi leve med at enkelte av ansettelsene blir mer kortvarige i de tilfellene der våre ansatte ikke finner seg tilrette i Norge, sier Krohn.

Samtidig trekker Krohn frem at å rekruttere svært kompetente personer fra utlandet gir økt reell kapasitet og kompetanse til å gjennomføre digitalisering. Om alle rekrutterer fra det samme miljøet, mener Krohn at man lett får «en variant av stolleken».

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.