Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, mener avtalen med Brønnøy Kalk AS er et gjennombrudd. Foto: Volvo

Norsk gruveselskap først ut: Tar i bruk seks førerløse Volvo-lastebiler

Publisert Sist oppdatert

Gruveselskapet Brønnøy Kalk AS tar i bruk seks autonome lastebiler til transport av kalkstein på en strekning mellom gruva og knuseverket.

Førerløse lastebiler har vært på markedet en stund, også fra Volvo, som har skrytt av sine automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift og avfallsinnsamling. Avtalen som er inngått mellom det norske gruveselskapet Brønnøy Kalk AS er imidlertid Volvo Trucks første leveranse av en kommersiell, førerløs transportløsning av denne typen.

I praksis skal seks førerløse Volvo FH-lastebiler kjøre kalkstein på en fem kilometer lang rute, som strekker seg gjennom tunneler mellom selve gruva og knuseverket.

Kjøretøyene opererer imidlertid ikke helt på egen hånd. Lastebilene skal betjenes utenfra av hjullasteroperatører.

Daglig leder Raymond Langfjord ved gruva, mener dette er et viktig skritt for selskapet.

– Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger, sier Langfjord.

Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, mener avtalen med Brønnøy Kalk AS er et gjennombrudd.

– Dette er den første kommersielle avtalen vi har gjort med en kunde. Dette handler om å samarbeide for å utvikle nye løsninger, noe som gir større fleksibilitet og effektivitet så vel som økt produktivitet, sier han.

Seks førerløse Volvo FH-lastebiler skal transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom gruven til Brønnøy Kalk og knuseren.