Gründer og daglig leder av Databeat, Øyvind Andhøy. Foto: Databeat

Norsk programvare for Samsungs skjermer: -- Drømmeavtale

Publisert Sist oppdatert

Norske Databeat har trolig skutt gullfuglen for sin kommersielle satsning. Verdens største skjermprodusent har sertifisert selskapets løsning på deres skjermer for bedriftsmarkedet.

Databeat utvikler programvare som gjør det enklere for bedrifter å publisere innhold på informasjonsskjermer. Dette enten internt i bedriftene til underholdning og informasjon, eller til bruk i digital skilting. Nå melder selskapet at de er en av de første i verden som er sertifisert på samtlige av Samsungs versjoner for deres skjermer med såkalt system on chip, og på tre ulike versjoner av operativsystemet Tizen.

- Dette er stort for et lite norsk selskap. Vi er en av en håndfull partnere i verden som er fullsertifisert  i partnerprogrammet, og vår programvare lar seg nå sømløst integrere på alle Samsungs bedriftsskjermer verden over, sier Øyvind Andhøy. Han er gründer og daglig leder av Databeat i en pressemelding.

- Vårt mål er å skifte ut alle sorte bokser på skjermer med smart programvare, sier Andhøy.

Noe av det beste vi kunne fått til

Med Databeat slipper man å koble til eksterne enheter for å vise publisert innhold på skjermen. Dermed spares tiden det tar å installere, vedlikeholde og drifte ekstra maskinvare, og flere tusen kroner i innkjøpsbesparelser per skjerm. Innhold styres og administreres fra et sentralt web-grensesnitt.

- Vi har vært gjennom et rigid testsystem med Samsungs utviklingsavdeling i Korea. Der er vår programvare grundig testet og utprøvd etter deres strengeste krav. Programvaren er optimalisert etter mange kriterier, sier Andhøy.

Samarbeidet kom i gang fordi Samsung Norge har spilt en aktiv rolle for å heie frem Databeat. De neste månedene skal Databeat presenteres til elektronikk-produsentens partnere over hele Europa, deriblant på et stort forhandler arrangement for forhandlere i Storbritannia.

- Samsung er veldig fornøyde med at Databeat har nådd dette nivået på sertifisering, og ser fram mot å fortsette jobben sammen for å utvikle våre felles kunders drift gjennom digitale kommunikasjonsløsninger, sier Jakob Hultkvist, Director Enterprise Business Samsung Electronic Nordic AB.

- Det er en drømmeavtale, og noe av det beste vi kunne fått til. Samsung er verdens største skjermprodusent, og vi har samarbeidet med utviklingen siden 2014. Hvert år har vi investert over 30 prosent av omsetningen i forskning og utvikling, og det ser vi gevinstene av nå, sier Andhøy og peker på at investeringen knyttet til utvikling på Tizen alene er på minst åtte millioner kroner.