Amazon slo Google og Apple: Er verdens mest verdifulle merkevare

Både Google og Apple må se seg slått av Amazon til å bli verdens mest verdifulle merkevare. Dette ifølge en rangering av globale selskaper.

Ifølge BrandZs topp 100 rangering av verdens mest verdifulle merkevarer i 2019, er Amazon nå verdt 315,5 milliarder dollar, en økning på 52 porsent fra 2018. Rangeringen ble utarbeidet av forskningsbyrået Kantar og utgitt på tirsdag. Det melder Business Insider. 

«Det er tvilsomt at noen av oss spådde at dette selskapet ville selge så mye mer på nettet, forvandle detaljhandel og andre kategorier – på bare noen tiår, sier David Roth, administrerende direktør i The Store WPP i innledningen til rangeringen.

«Jeg er sikker på at ingen av oss trodde at grunnleggeren ville skape andre virksomheter, blant annet en for å lansere turister inn i rommet,» la han til.

Amazon har investert i nye forretningsområder utenfor sin kjerne e-handelsvirksomhet, noe som berømt gir lite penger.

De leder nå markedet i Cloud computing og hjemmehardware (Amazon Alexa), og har i løpet av året investert i flere forskjellige virksomheter, inkludert britisk matleveringsfirma Deliveroo, oppstart av elektrisk lastebil og Tesla rival Rivian, og selvkjørende bilfirma Rivian .

«Motivert av å ikke være redd for å feile, har Amazon spredt seg i en rekke tilbud fra cloud computing til smart enheter, fra betalingssystemer til de beste i underholdning. Som grensene mellom tradisjonelle virksomheter slør, har Amazon vært ideelt posisjonert for å ta tak i nye muligheter, sier Graham Staplehurst, global BrandZ strategi direktør, i en uttalelse sendt til Business Insider.

redaksjonen@shifter.no 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.