Circ rigger for vinterkjøring

Publisert Sist oppdatert

El-sparkesykkelleverandøren Circ er klar for vinteren. Egne vinterdekk og muligheten til å stenge ned hele flåten av el-sparkesykler hvis været tilsier det, er nøkkelen for helårsaktivitet i Oslo, mener selskapet.

Det kan være risikabelt å kjøre el-sparkesykkel når det er frost og glatt. Akkurat som med alle andre kjøretøy, er det økt risiko for at sparkesykkelen glir på veien når det fryser til, og det kan føre til ulykker. For å forbedre sikkerheten til brukerne i vinterhalvåret, lanserer den tyske leverandøren av el-sparkesykler, Circ, i dag sine planer for vinteren i Oslo.

– Vi reduserer antallet el-sparkesykler i Oslos gater. I tillegg får sparkesyklene vinterdekk, som betyr at de får bedre grep på veien. I tillegg har vi utviklet en funksjon som gjør at vi kan deaktivere alle el-sparkesykler vi har ute i gatene, med ett enkelt knappetrykk, hvis vi opplever at værforholdene gjør det for risikabelt å kjøre. Det er en vurdering vi gjør fortløpende, og vi er klare til å trykke på knappen når det blir nødvendig, sier Emil Åkesson, Nordisk sjef i Circ i en pressemelding.

I Oslo blir veier og sykkelveier gruset, saltet eller måkt effektivt for å gjøre det trygt for innbyggerne å bruke sine foretrukne transportmidler til og fra jobb og andre daglige aktiviteter. Likevel er det nødvendig å være ekstra forsiktig når vinteren kommer for fullt.

De nye vinterdekkene vil være klare i desember.

– For Circ er sikkerhet avgjørende. Derfor har vi utarbeidet en ambisiøs plan for de kommende månedene. Frost og glatte veier kan være et problem i hele Norden. Selv om vi reduserer antall el-sparkesykler i Oslo, vil vi ikke fjerne hele tilbudet. Mange brukere setter stor pris på å kunne bruke sparkesyklene som en del av sin hverdag, og det tilbudet ønsker vi å gi dem også gjennom vinteren, sier Åkesson.

redaksjonen@shifter.no