Illustrasjonsfoto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Ny studie: Færre enn 1 av 5 vet hva kunstig intelligens er og hvordan det kan brukes

Publisert Sist oppdatert

Kun 17 prosent av de spurte har en såpass god forståelse av hva kunstig intelligens er at de kan forklare hva det brukes til og hva det innebærer, viser en ny forskningsrapport. 

Rapporten "The Data-Driven Mindset", som er utarbeidet av Mynewsdesk i samarbeid med Mention, har kartlagt hvordan bedriftsledere, markedsførere og kommunikatører bruker data strategisk og operativt.

I rapporten kommer det frem at selv om etterspørselen etter kompetanse om kunstig intelligens (også kalt AI), datadrevet kommunikasjon og forretningsutvikling blir større, er forståelsen for disse feltene lav. Og kun 17 prosent av de spurte kan forklare hva teknologien brukes til, og hva det innebærer.

Les også: Kunstig intelligens utfordrer etikken: Et problem at folk flest ikke forstår teknologiens rekkevidde

Ikke tid til AI

54 prosent sier de ikke har tid til å ta datadrevne beslutninger - et paradoks da kunstig intelligens i mange tilfeller kan frigjøre den enkeltes tid til andre arbeidsoppgaver.

Jonathan Bean, CMO i Mynewsdesk, henviser til revolusjonen internett har vært for "folk flest", en samfunnsendring som kanskje ikke vil treffe befolkningen like bredt når det kommer til kunstig intelligens.

-- Det råder en hype rundt AI, og det spås å revolusjonere PR- og kommunikasjonsbransjen på samme måte som internettet gjorde. Likevel er det få som faktisk vet hvordan AI gjør det mulig å prosessere store mengde data i sanntid, forteller Bean i en pressemelding fra Mynewsdesk.

Les også: Jusrobot-gründer Andrew Arruda: Jakten på kunstig intelligens er vår tids månekappløp

Stoler på magefølelsen

Tilgangen på data fra kunstig intelligens er imidlertid ikke et problem: Folk vet derimot ikke hvordan de skal bruke dataen generert av teknologien de har rundt seg. Bare 18 prosent mener de har tilstrekkelig kompetanse til å bearbeide og hente ut innsikt fra data.

20 prosent av bedriftslederne i undersøkelsen sier de aldri bruker data som beslutningsgrunnlag, men i dagens marked er det ikke nødvendigvis så lurt å bare følge magefølelsen.

-- Kravene til god kommunikasjon øker hele tiden. Vi vil ha verdistyrte varemerker som tar samfunnsansvar, og som gir oss skreddersydde kundeopplevelser. Den ligningen er ofte vanskelig å løse med menneskelige ressurser, forteller Bean i pressemeldingen.

Undersøkelsen ble gjennomført av Mynewsdesk og Mention, mellom 1. oktober og 2. november 2018, og 1.050 fullførte studien. 41 prosent av deltakerne jobber innen PR og kommunikasjon, 39 prosent innen markedsføring, og 19 prosent er busipnesseiere/-ledere. Svarene kom fra Europa og Amerika, men majoriteten (54 prosent) kom fra Sverige.

Les også: Nå skal kunstig intelligens styrke nødsamtalene til 113