CEO i LeadX, Tom Aas har fått avtale med giganten Salesforce

Fikk innpass hos Salesforce: Nå henter de millioner

LeadX vil håndtere leads som ferskvare. Et møte på en konferanse ga oppstartsbedriften innpass i verdens største salgsnettverk.

Publisert Sist oppdatert

– Det har gått veldig fort den siste tiden, forteller Tom Aas, CEO i det norske selskapet LeadX.

Salg-startupen hjelper selskaper med å forvandle leads til salg, og å gjøre alle ansatte til mulige leads-generatorer. Selskapet er for tiden i en emisjonsprosess, og har et mål om å hente 10 millioner kroner. På under to uker har de hentet 70 prosent.

– Vi er i dialog med flere, og ser for oss å lukke emisjonen ganske raskt, sier Aas.

Han legger til at mesteparten av investeringene kommer fra India, hvor selskapet har hatt kontor siden april i fjor.

– Det som også er litt overraskende, er at det er ganske store investorer som gjerne investerer mye større beløp i senere faser, som har valgt å gå inn, forklarer han.

Introverte selgere

Gjennom plattformen til LeadX, vil selskapet gjøre det mulig for alle ansatte i en bedrift å poste varme leads på en «gamified» og sosial måte.

– Det skal være like enkelt å bidra med leads som det er poste noe på Instagram, forklarer Aas.

Han mener at den tradisjonelle programvaren for håndtering av kunderelasjoner (CRM), har blitt som gamle fabrikker.

– Det brukes mye gamle metoder. Men vi mener at hver enkelt person har sin egen «fiskeveske» og tilgang på en fiskedam, som er full av aktuelle leads.

Han mener løsningen deres gjør det lettere å fange opp kundenes behov, ved at enhver medarbeider i selskapet kan bidra.

– Du kan være introvert, og likevel føle at du bidrar til salg. Appen er SoMe-inspirert, så man blir litt hekta. Det blir som en stor salgsklubb, forklarer han.

Han legger til at det ikke er meningen å gjøre alle ansatte i de ulike selskapene de jobber med, om til selgere.

– Det handler mer om at alle skal ha muligheten til å bidra og poste eventuelt varme, kvalifisert leads.

Fikk møte i toppetasjen

I tillegg til million-emisjonen har selskapet signert avtaler med ti kunder fra Norge, Nederland og India, med til sammen 500.000 ansatte.

LeadX har også inngått avtale med den amerikanske giganten Salesforce, som spesialiserer seg på nettskytjenester og CRM. Nå skal appen til den norske startupen integreres i gigantens system.

Den innledende kontakten med Salesforce var ganske tilfeldig, forteller Aas.

– Jeg deltok på TINC Silicon Valley Accellerator i høst. Og under en konferanse der, med Silicon Vikings, møtte jeg en av toppsjefene i Salesforce. Vi begynte å snakke sammen og han ble veldig interessert i LeadX.

Etter et møte i 41 etasje i Salesforce sitt hovedkvarter, var hadde Aas en fot innenfor.

– Denne toppsjefen ble mentoren vår, og har jobbet oss inn i nettverket, forklarer Aas.

Nå er appen tilgjengelig for Salesforce sine kunder, og for tiden gjøres de siste tekniske forberedelsene for å slippe appen inn i app-exchange-programmet til det amerikanske storselskapet, som har 150.000 kunder i over 120 land.

– Salesforce forventer at vi bringer omfattende verdi, fordi de ser at vi fyller et tomrom. Vi er den lille fiskestanga, og de er salgsfabrikken, sier han og legger til:

– Ting kan gå fort fremover nå.

– Leads er ferskvare

Aas ønsker med LeadX å bidra til salgskulturbygging i kundenes respektive organisasjoner, og bidra til at de ansatte er på «alerten» og bruker sine øyne og ører aktivt.

– Leads er ferskvare, og man må være våken og agere raskt når kundene uttrykker et behov.

Han forteller at selskapet har flere funksjoner for å gjøre varme leads om til salg, og gjøre det mulig for ansatte å føle seg viktig når det oppdages salgsmuligheter.

– Vi har digitale «handshakes», som kan utløse bonus for de ansatte. På den måten blir salg sosialt, forklarer han og legger til at de ansatte kan få poeng for både leads, «handshakes» og etterhvert salg.

Aas legger til at selskapet også har gjort den klassiske salgsklokka digital.

– I dag er det ikke slik at alle sitter på samme sted. Hvis man har en selger i Singapore som lukker et salg, vil det utløse en digital bjelle som andre på teamet vil høre gjennom sine mobiltelefoner globalt.