Michael Kabia har jobbet for Porterbuddy i et halvannet år og er blant de første budene som går fra fire til tre hjul.

Drar inn millioner på hjemlevering: Bytter ut flere biler med elektriske lastesykler for å bli enda kjappere

Slik vil utfordreren Porterbuddy vinne frem i konkurransen når pandemiens hjemleveringsbonanza er over.

Publisert Sist oppdatert

Porterbuddy leverer pakker på vegne av over 70 nettbutikker, og nå ruller det norske logistikk- og teknologiselskapet ut elektriske lastesykler på veiene.

Foreløpig er fem av syklene på plass, fire slutter seg til flåten i løpet av høsten, og flere kommer etter hvert. Målet er hundre prosent elektrisk distribusjon.

– Dette er et viktig skritt mot målet vårt om hundre prosent elektriske leveranser i alle regioner i Norge, sier gründer Henrik Gerner-Mathisen.

Selskapet ble sent i fjor priset til 200 millioner kroner etter siste emisjon, og skrudde samtidig opp salgsinntektene fra 7,9 til 56 millioner kroner.

Mer effektivt

Porterbuddy har allerede en helelektrisk budbilflåte i Oslo, og her vil de nye lastesyklene på tre hjul erstatte deler av bilparken. Gerner-Mathisen mener lastesykler gir en raskere og mer effektiv levering i sentrumsnære områder.

Porterbuddy-gründer Henrik Gerner-Mathisen.

I tillegg er lastesyklene mer lønnsomme da de er rimeligere i drift, ifølge gründeren. Han forteller videre om en rekkevidde på cirka 20 mil - og en lastekapasitet på opptil 1500 liter; det samme som en liten personbil.

Det raskt voksende selskapet ble etablert i 2019 og har spesialisert seg på levering samme dag som kunden bestiller. For å få til dette, har Porterbuddy utviklet en logistikk- og teknologiplattform som skal utnytte ledig kapasitet hos lokale bud.

Nylig lanserte selskapet også tjenesten Samlevert. Her kan kundene handle på tvers av nettbutikker med én og samme levering.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle innovative løsninger. Dette gjenspeiler seg i vår løpende testing av ny teknologi og løsninger, sier Gerner-Mathisen.

Mer enn dobling

På kundelisten står blant annet Komplett, Clas Ohlson og Jernia. Selskapet konkurrerer mot aktører som Bring og PostNord, og kunne i fjor vise til salgsinntekter på 56 millioner kroner, opp fra 7,9 millioner kroner i debutåret.

– Samlet for perioden januar til og med august i år, har vi en tredobling av volumet sammenlignet med samme periode i 2020, sier Gerner-Mathisen.

I 2021 forventer han mer enn en dobling av volumet sammenlignet med fjoråret.

– Vi er overbevist om at Porterbuddy har et stort vekstpotensiale, både i Norge og internasjonalt, sier gründeren og viser til at pandemien har gitt økt netthandel.

Viktigste grep

Det viktigste fremover blir ifølge Gerner-Mathisen å skalere virksomheten i et riktig tempo, i tillegg til å sikre forretningsmessig sunn vekst.

Han forteller videre at de fleste ansatte i Porterbuddy-systemet er utviklere, og at det er nettopp den digitale samhandlingsplattformen som er juvelen i selskapet.

– Det er her vi skal være bedre enn alle andre, og sikre at retailerne våre får økt omsetning og at forbrukerne får varene de har bestilt i lunsjen, hjem på døra samme kveld, sier Gerner-Mathisen.

Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica og og det nordiske oppkjøpsfondet Verdane er blant eierne i selskapet.