Daglig leder i Mentra by Sats Christian Øvregaard.

Spesialteamet som skal få folk til å beholde treningsmedlemskapet: Først ut er et nytt speil

Med ressursene til Sats i ryggen, skal Mentra rulle ut smarte speil, tredemøller og sykler til de norske hjem.

Publisert Sist oppdatert

Siden januar 2021 har et dedikert team hos treningssenterkjeden Sats jobbet alene og fokusert på å utvikle produktene og tjenestene for at Sats skal kunne ta sin del av det voksende markedet for hjemmetrening.

Christian Øvregaard er lederen for selskapet som heter Mentra by Sats. Mentra hadde et tydelig oppdrag:

– Mange av de som slutter på Sats, oppgir for lite tid som grunn. En del er ikke komfortabel med å gå på senter, også er det noen som ikke har tilgang til senter. Med Mentra håper vi å kunne nå ut til et større marked med trening, sier han.

Mentra har egne kontorer og teller 18 ansatte. Og flere skal det bli, skal vi tro Øvregaard. Selskapet jobber med software, hardware og innholdsproduksjon, alt knyttet til hjemmetrening.

Det første produktet under Mentra merkevaren, er et treningsspeil. Avskrudd ser det ut og oppfører seg som et helt vanlig, enkelt speil til 12.990.

Når det skrus på er det en treningspartner hvor vi kan følge en instruktør som guider brukeren gjennom yoga, cardio, styrke, etc. Etter hvert vil Mentra også tilby live-timer og timer med personlig trener.

I tillegg til prisen på speilet, må man betale et månedlig abonnement på 349 kroner eller 199 kroner

Flere produkter på tegneblokken

Mentra Speilet er utviklet selv. Hardware, software og innhold er laget in house. Øvregaard vil ikke si hvor mye Sats har investert i Mentra, men sier det krever ressurser å utvikle slike ting.

– Vi investere mye på teknologi i Sats. Det er viktig å ta eierskap til teknologien og mye for å bruke dataene vi har til å større grad predikerer frafall og få folk til å motiveres til å trene.

Produktene til Mentra er sterkt inspirert av flere utenlandske aktørene som har hatt stor suksess innen det såkalte connected fitness-segmentet. De to mest kjente er amerikanske Mirror og Peleton, som ikke selger til det norske markedet ennå.

Treningsspeilet til Mentra rulles ut på det nordiske markedet om ikke lenge. Men dette er bare starten. Planene er å lansere en tredemølle og en sykkel, i tillegg til mindre tilleggsutstyr. Alt skal selges i egen nettbutikk, men Sats-sentre vil i noen tilfeller fungere som showroom.

Viktig med gründerånden

Shifter har tidligerer skrevet om at det stadig blir flere aktører innen digital treningen. Bare under korona har det poppet opp utallige gründerselskaper innen fitness-segmentet.

Å gjenskape ånden i et lite, kompetent gründerteam, men med ressursene til Sats bak seg, er tanken bak Mentra.

Mentra er heleid av Sats, men Øvregaard forteller at de er veldig selvstendige og har friheten og avstanden til å ha fokus på oppgaven de har— å lykkes med å bygge et selskap for hjemmetrening.

– Vi vil tiltrekke oss folk som liker å jobbe i den gründer-ånden, i en “startup”. Vi har et ekstremt fokus på å levere og lykkes med dette. Vi tenker ikke på resten av Sats, hva selskapet har gjort før eller hvilke begrensninger som foreligger.